Inte rådjusren

Blandrastik

Trådstartare
En kort jaktfråga, hur gör man nuförtiden när älghunden slutar spåra älg och tar en sniff på rådjurspåret eller katten som nyss gick förbi?

Det är en Jämte, hane 1,5 år, ganska speedad till sättet.

Sorry för rubriken "råddjursren" ska det ju va.

Sv: Inte rådjusren

Menar du att hunden inte alls jagar älg utan i stället driver efter rådjur?

Eller menar du att den på typiskt unghundsmanér rotar omkring i allehanda spår?

Skulle behöva mycket mer info om hur hunden beter sig i skogen.. Sök? Förföljande? Agerande vid älg/spår/vittring? Lös/Lina? Hur agerar ägaren under injagningen?

Och mest nyfiken är jag på vad tusan katten gör i skogen? :D

Hur som, så är jämten i grunden en allroundhund och unga hundar intresserar sig för det mesta i viltväg första hösten tills de mognat och är redo att skälla älg/björn/gris/grävling (om man nu jagar dylikt). Då lägger de av med att bry sig om annat. Det beror i regel på omognad och växer bort av sig själv, men om man VET att hunden följer rådjurslöpor kan man koppla upp den och byta område.

Senast ändrad:
Sv: Inte rådjusren

Katten sitter uppskrämd i tallen till vänster :D

Tyvärr har jag inte sett hunden i jakt-aktion, den är nog överhuvudtaget ganska oerfaren på skarpa situationer.
Husse och jag gick viltspår i våras, då upplevde jag den som ynglig och valpig i sitt sätt. Den högg på det mesta i spårväg och yrade lika mycket som den spårade.

Nu har den hamnat i min allmänlydnadkurs, anlagprov är gjort och husse tycker att den har blivit liiiite mer koncentrerad, men att den lika gärna kan vingla över på rådjur som älg.

Så det lutar väl lite åt unghundsmanér som du skriver.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 735
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 159
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka