Jo jag ser ju att du menar att det är detsamma, men jag förstår inte riktigt hur. (Jag försöker inte vara dryg här! Det går verkligen inte ihop för mig.) Jag har ju ingen aning om vem som "är i rummet", dvs läser i tråden. Och det blir ju kvar i rummet sen jag har gått, typ. I det ögonblick jag skriver något här så är det ju precis lika öppet för alla/vem som helst? Hur jag än gör det.
Jag kan förstå att de inte vill behöva gå in och bryta ut, det verkar jobbigt. Men jag menar att om det görs så är det ju inte en smäll på fingrarna på något sätt utan det blev en diskussion som man inte väntat sig bara? Sånt händer ju - andra tycker något är jätteintressant som man själv tycker är tråkigt, eller något var inte alls så självklart som man själv tänkte sig utan behöver förklaras och fördjupas. Så länge man inte avsiktligt försökt gömma ämnet någonstans så har man ju inte gjort något fel?
Problemet är ffa att jag som användare ska avgöra om något är intressant nog eller inte för att bli en egen tråd, vilket är vad Gunnar/mods vill. Men jag som användare ser inte/tycker inte att det är tillräckligt intressant. Så då måste det vara så att enskilda användare går inte och bryter ut, så då gör mods/Gunnar det.Vilket gör att många plötsligt finner sig själv som TS mot sin vilja, vilket inte alls är meningen antar jag, vare sig man skriver på ett offentligt forum eller inte.
Ta ett av de exempel som startade debatten. @Ninnurur skrev så där lite i förbifarten om sitt barn. Hens kommentar bröts ut mot hens vilja och plötsligt blev hen ifrågasatt på ett otroligt otrevligt sätt och tråden tog dessutom en helt annan vändning med diskussion om rättigheter och skyldigheter som ensamstående förälder. Om något borde det ha brutits direkt eftersom det gick från det otroligt personliga till en politisk debatt. Vilket alltså inte gjordes av vare sig mods eller Gunnar vilket tyder på, om jag ska tolka det välvilligt, glömska eller att de inte hann läsa så många trådar. Hade hens enda inlägg fortsatt i VGV tråden hade den inte blivit mer än någon lika i förbifarten kommentar och sedan hade någon istället pratat om något helt annat som väder, skavsår efter ridbyxor, semester etc. Vi hade då sluppit en, IMO, uppslitande och negativ diskussion. De som skrev inlägg där skulle aldrig ha skrivit liknande inlägg i VGV tråden.