Inte gå från stallet? Hur träna?

Tussilago

Trådstartare
Nu vill jag höra hur ni tränar unghästar, om de inte gärna lämnar stallet. Med min går det hyftsat om jag leder, tömkörning går inte alls. Går jag ifrån stallet så har hon en sån dragning åt stallet till som om det vore en magnet, gör jag en volt blir den megastor åt stallet till, och jätteliten bort från stallet..

Hur tränar ni för att få bort sånt beteende på era yngre hästar??

Sv: Inte gå från stallet? Hur träna?

jag tror att jag inte gör så stor affär av det, bara gå vidare med hästen som om ingenting hänt
så småningom kommer den säkert att slappna av mer, när den vet att det inte händer något obehagligt bara för att den lämnar stallet

Börja att leda den - dagligen. Den kommer då att tycka att det är roligt.
Sen tömkör du rakt fram ut i skogen. Ålar den sig framåt- trava.

Ber jag henne trava då hon inte vill gå fram beter hon sig som en idiot, bockar, sparkar och gör kovändningar. Och jag har alltid vart ute o gått mkt med henne..
Hästen är nu 3 år och 4 månader,(född i sept) men räknas som 4åring egentligen, och jag har haft henne sen hon var 8 månader. Hon har alltid då jag vart ute o gått stannat mkt och tittat på saker, men det var alldeles försent jag upptäckte att det nästan bara var på bortvägen, alltså ett sätt att maska. Nu totalförbjuder jag att hon får stanna, hon får lära sig att gå o titta samtidigt...
Tack för era tips!

Är den inriden?

Om den uppför sig så så skulle jag jaga iväg den framåt o berömma-utan att sakta av.
Den gör ju så för att den inte vill o har kanske lyckats med att slippa gå.

hur tror du att den kommer att uppföra sig uppsuttet;)

Hon går inte framåt då heller, testade häromdagen! Hon är inte inriden, men insutten.. Provsatt en sadel o skrittade några hundra meter. Och hon ville inte..

När jag testat att tömköra henne på bortvägen, och hon då satt sig helt på tvären o börjat bråka o leva,så har jag tagit henne i tömmen o lett henne, och drivit henne framåt.Sett till att hon har huvudet framför mig så hon ändå går "först". Då kutar hon på o blir uppjagad så jag nästan hänger efter henne istället...
Kanske är det så man får göra..
Då ger jag henne en chans att gå fram med mig lugn o trevlig bakom, tar hon inte den så blir jag "otrevlig" och driver på henne fast jag leder..

Hon liksom bara häver sig runt o slänger sig om jag pressar henne, vilket är väldigt otäckt då det finns MKT taggtråd utmed vägarna och hon utan tvekan skulle hoppa in in det när hon blir sur..

OK hon känner av din osäkerhet- förbannade taggtråd.
skull vara likadan:crazy:.

glöm inte att berömma henne o slappna av o prova igen.
Ta dig till lite säkrare vägar först- utan taggtråd.

Lite jäklar anamma krävs det av dig o envishet.- om den har lärt sig- ofog.

Träna gärna flera da´r på raken, så att ni kommer vidare.

Framåt betyder framåt!!! inte runt eller hopp o skutt:smirk:

Du kan även ha en som leder medan du tömkör den, men den personen ska vara knäpptyst o bara hjälpa till om det behövs.
Det är dig den ska lyssna på.

eller bara ha draghjälp av en människa, din hund eller häst. Men sen ska du senare kunna gå först.

Senast ändrad:

Tack! Jag får väl tuffa till mig helt enkelt! Du har rätt, fram är fram.
Hon ska ju köras in, så hon MÅSTE ju gå fram i alla lägen! Hunden jag nästan alltid med mig och hon springer före, men inte märkt att det skulle vara nån förbättring, men jag har tänkt tanken att det BORDE underlätta! Har tyvärr ingen, varken människa eller häst som kan följa med ut. Men jag ska hugga tag i tränaren och se om inte han kan hjälpa till, han brukar tömköra sina friesrar i skogen, skulle kunna följa med då..
Även fått tipset av en vän att sätta på skygglappar, så hon inte vågar bråka..

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 951
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar