Inte följa efter, hur?

S

_Sparris__

Om vi säger att jag leder hästen och gjort halt med den ståendes framför den. Och nu vill jag öka avstånden mellan oss genom att jag backar och hon ska stå kvar. Har tidigare provat "binda henne vid marken" enligt Hempflings metod.

Men nu är de ju så att jag ska hålla i grimskaftet. Och enligt Kelly Marks (Monty Roberts fd lärling) ska man hålla ut armarna och se hästen i ögonen samtidigt som man backar. Men de funkade då inte på min häst, hon blev alldeles förvirrad när hon inte fick följa med vilket hon försökte göra hela tiden. Hmm

Provade med att bara sätta upp en hand som jag gjorde när jag band henne vid marken, men de funkade inte heller. Så de va lika bra att sluta med den övningen för dagen och försöka klura ut hur jag ska bete mig.

Hur gör ni för att bara öka avståndet mellan er och hästen, genom att backa och be hästen stå kvar?

Sv: Inte följa efter, hur?

Min unghäst har också lite svårt för att stanna kvar, men om vi stannar och jag tycker att hon har kommit förnära ber jag henne att backa, antingen genom att lägga spöet mellan frambenen el svaja med grimskaftet

Annars backar jag tittar henne i ögonen, har höjt min hand stopp tecken för oss, o vill hon följa med mig lägger jag spöet på nosen och knackar lite. ibland om hon ändå följer mig brukar jag göra nått oväntat som att kanske göra ett litet hopp i luften el liknade då brukar hon bli förvånad och glömmer av att hon var på väg att gå, stannar upp och kollar vad jag håller på med.

lycka till :smirk:

Hejsan.
Funkade inte ngn utav metoderna?
Ibland kan man ju behöva byta metod för att man känner att det inte riktigt fungerar, men annars tycker jag att man ska hålla sig till samma metod när man gör en övning. Det viktigaste är att man är konsekvent då kommer hästen tillslut att förstå vad du menar. Kolla också i böckerna du har läst, om du kanske kan förtydliga ditt kroppsspråk, kanske har du missat ngt. kolla helt enkelt på dig själv. Gör du samma sak varje gång?
Jag brukar hålla handen framför mig när jag backar. släpper jag ner handen så följer hästen mig.
När du vill att hästen ska stå kvar kan det hjälpa om man verkligen visar med sitt kroppspråk att hästen ska stanna där den är. och sedan när hästen ska komma ser man inbjudande ut. ex så har jag satt mig ner några ggr. Lycka till med övningarna:bump:

varför ska du göra de, förstår inte riktigt vad du menar tror jag.... antingen ber jag min häst backa från mej, el lägger grimmskaftet på marken och gå. wow betyder stå still då...

Be först om hästens uppmärksamhet, så att han är uppmärksam på vad du ska göra, annars kan övningen kvitta. Sen ställer du dig rakt framför hästen och står stilla. Skapa sedan konstakt med hästen så att den tittar på dig. Lyft sen ena handen i höjd med ditt huvud. I kombination med din kroppshållning, som ska vara rak, betyder din signal med handen stopp. Med lyftad hand går du långsamt baklänges för att göra avståndet mellan er större, helst tre meter. När du står cirka tre meter från hästen ska du sänka handen och fortsätta gå baklänges. Efter några meter ska du ge en stoppsignal genom att räta på dig och lyfta upp handen lite uppåt. Om hästen följer efter dig när du går tillbaka så får du markera din stoppsignal lite strakare. Använd då ena axeln genom att skuta upp dne lite. Med detta "hot" visar du hästen att den ska hålla sig undan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 929
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar