Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Fast det är han. En trygg punkt. Mycket mån om att alla ska ha det bra. Inte bara att jag ska må bra utan alla. Han är den första som hjälper till när det behövs.
Men jo hans åsikt i det här väger in mycket. Jag tror att han inte vet själv riktigt just nu.
Vi måste prata ut om detta snart men först skulle jag behöva prata med någon utomstående. Något proffs.
Och visst blev jag ledsen när han sa att han inte skulle bidra med någonting ekonomiskt.
Men jag förstår honom också. Jag har sårat honom. Han sa att han inte var arg på mig när jag sa att jag inte var säker på vem som var pappan men jag såg på honom att han visst var arg. För jag bröt mot en av våra överenskommelser.

Ja, det är begripligt att han är tveksam till att bilda familj när barnet ständigt påminner honom om att mamman i hans ögon varit otrogen. Han måste verkligen släppa allt det som hänt, om det ska kunna fungera, inte minst för barnets skull. Det är inte att det är fler män som är inblandade som är grejen, det är ju vanligt idag med bonusföräldrar, utan problemet uppstår om det blir gnissel mellan dig, partner och pappan. Och om partner inte kan släppa barnets tillkomst, som sagt.

Han behöver vara supertydlig mot dig, du kan inte gå runt och försöka tolka vad han vill och tänker. För bara en vecka sen skulle ni göra slut, och han vägrade då att lyssna på dig. Fundera igenom hur beroende du blir av honom om du skulle behålla, har du kvar möjligheten att lämna om du vill eller behöver?

Till syvende och sist är detta sedan ditt beslut, som ska fungera oavsett om partner är kvar eller inte.

Igen, jag och andra skriver inte för att trycka till dig. Jag tror bara att din mammatid blir bättre om barnet kommer när förutsättningarna är bättre.

Ja, det är begripligt att han är tveksam till att bilda familj när barnet ständigt påminner honom om att mamman i hans ögon varit otrogen. Han måste verkligen släppa allt det som hänt, om det ska kunna fungera, inte minst för barnets skull. Det är inte att det är fler män som är inblandade som är grejen, det är ju vanligt idag med bonusföräldrar, utan problemet uppstår om det blir gnissel mellan dig, partner och pappan. Och om partner inte kan släppa barnets tillkomst, som sagt.

Han behöver vara supertydlig mot dig, du kan inte gå runt och försöka tolka vad han vill och tänker. För bara en vecka sen skulle ni göra slut, och han vägrade då att lyssna på dig. Fundera igenom hur beroende du blir av honom om du skulle behålla, har du kvar möjligheten att lämna om du vill eller behöver?

Till syvende och sist är detta sedan ditt beslut, som ska fungera oavsett om partner är kvar eller inte.

Igen, jag och andra skriver inte för att trycka till dig. Jag tror bara att din mammatid blir bättre om barnet kommer när förutsättningarna är bättre.
Jag har inte varit otrogen.

Bortsett ifrån vem som är pappan, hur mycket din partner vill vara delaktig o s v, glöm inte bort dig själv i det här. Oavsett allt annat - är du på en plats i livet just nu där ett barn är en bra idé? Lägger ingen värdering i det - tycker bara att det känns som om det glöms bort lite och som om det enda som spelar roll är hur det blir med partnern i det här. Det allra viktigaste är ändå du, för oavsett allt annat så måste du kunna finnas för barnet till 100%. :heart

Ännu en natt med lite sömn. Somnade nån gång efter tre i natt.
Kan ibland ha svårt att somna om jag har ont men nu är det inte så utan det är som om jag är helt oförmögen att slappna av helt. Hjärnan är på helspänn.
Det var något fel med degen igår. Känns som en tröst ändå att inte bara jag tyckte den var värdelös. Gick sönder hela tiden.

Kanske dumt skriva det här men måste kolla upp följande mer:
Kostnader och ekonomi.
Mitt jobb. Hur lägga upp det och hur mycket.
Vad partner vill och varför.
Vad jag vill och varför.
Hästarna.

En bra sak om jag väljer att behålla är att det redan finns en del prylar. Har tex redan en spjälsäng, en del barnkläder, en potta, leksaker, gunga, en barnvagn som man sitter i osv
Men det lär tillkomma en mängd grejer ändå. Bara blöjor verkar vara riktigt dyrt och det är ju inget man kan spara in på.

Trodde väl inte att jag skulle behöva tänka så här. Men nu måste jag räkna ur fler synvinklar.

Bortsett ifrån vem som är pappan, hur mycket din partner vill vara delaktig o s v, glöm inte bort dig själv i det här. Oavsett allt annat - är du på en plats i livet just nu där ett barn är en bra idé? Lägger ingen värdering i det - tycker bara att det känns som om det glöms bort lite och som om det enda som spelar roll är hur det blir med partnern i det här. Det allra viktigaste är ändå du, för oavsett allt annat så måste du kunna finnas för barnet till 100%. :heart

Varför jag trycker på vikten av att partner är tydlig med sin inställning till barnet är för att jag sett exempel på när barn till andra män behandlas sämre än egna barn. Det kan bli riktigt dåligt för ett barn att växa upp i ett hem där hen inte bara är oönskad, utan direkt ogillad.

Eftersom partner tidigt sa sig vara emot barnet, har tagit upp den riktiga pappan osv, så tycker jag att det är centralt att han är tydlig med att han sedan ändrat sig. Visst kan det varit en första chock som sedan övergår till en positiv inställning men @karamelldrottningen kan inte gå runt och tolka och gissa.

Om partner nu faktiskt har ändrat inställning så är ju det ett helt annat läge än tidigare, och jag tycker att man kan förvänta sig av en man som först varit emot är tydlig med om han ändrar sig. Det verkar vara återkommande att han inte är särskilt tydlig i sin kommunikation med Karamellen, utan hon får undra och tolka vad han tänker och menar.

(Även om jag fortfarande tror att barn skulle passa bättre längre fram när livet blivit mer stabilt).

Ett annat läge är också om det är ett alternativ att leva med barnet på egen hand om det inte funkar med partner, men det har Karamellen själv skrivit blir svårt.

Självklart är Karamellen viktigast i sitt eget liv, men när man sätter in ett barn som inte själv kan välja i ekvationen, så är det inte bara ens egen hälsa man riskerar. Det kanske låter hårt, men när man har nästan 20 år framför sig av ansvar för ett annat liv så tycker jag att man behöver gå på tanke och inte bara känsla.

Det är många som tror att barn ändå alltid älskas när de väl kommer ut och då löser sig allt, men det finns också många exempel på motsatsen.

Hittills har Karamellen inte bara gått på de positiva önskningarna utan också vägt in mer realistiska tankar, och det hoppas jag att hon fortsätter göra. För sin egen skull ❤

Varför jag trycker på vikten av att partner är tydlig med sin inställning till barnet är för att jag sett exempel på när barn till andra män behandlas sämre än egna barn. Det kan bli riktigt dåligt för ett barn att växa upp i ett hem där hen inte bara är oönskad, utan direkt ogillad.

Eftersom partner tidigt sa sig vara emot barnet, har tagit upp den riktiga pappan osv, så tycker jag att det är centralt att han är tydlig med att han sedan ändrat sig. Visst kan det varit en första chock som sedan övergår till en positiv inställning men @karamelldrottningen kan inte gå runt och tolka och gissa.

Om partner nu faktiskt har ändrat inställning så är ju det ett helt annat läge än tidigare, och jag tycker att man kan förvänta sig av en man som först varit emot är tydlig med om han ändrar sig. Det verkar vara återkommande att han inte är särskilt tydlig i sin kommunikation med Karamellen, utan hon får undra och tolka vad han tänker och menar.

(Även om jag fortfarande tror att barn skulle passa bättre längre fram när livet blivit mer stabilt).

Ett annat läge är också om det är ett alternativ att leva med barnet på egen hand om det inte funkar med partner, men det har Karamellen själv skrivit blir svårt.

Självklart är Karamellen viktigast i sitt eget liv, men när man sätter in ett barn som inte själv kan välja i ekvationen, så är det inte bara ens egen hälsa man riskerar. Det kanske låter hårt, men när man har nästan 20 år framför sig av ansvar för ett annat liv så tycker jag att man behöver gå på tanke och inte bara känsla.

Det är många som tror att barn ändå alltid älskas när de väl kommer ut och då löser sig allt, men det finns också många exempel på motsatsen.

Hittills har Karamellen inte bara gått på de positiva önskningarna utan också vägt in mer realistiska tankar, och det hoppas jag att hon fortsätter göra. För sin egen skull ❤
Jag håller för det mesta med dig, samtidigt tycker jag det är ändå sunt att vända och vrida på myntet och inte ta lätt på abort, finns såna som använder det som preventivmedel och såna människor har jag inte ett skit till övers för, såna borde rannsaka sig lite, även om jag håller med om att @Karamellen, utifrån det hon skrivit här, borde avbryta tycker jag ändå det är sunt att hon vänder och vrider lite. För vilket beslut hon än tar kommer det finnas med henne genom livet, oundvikligt.

Det du behöver göra @Karamellen är att för att behålla måste du kunna, om det blir tvunget/verklighet, stå ensam med barnet med allt ansvar och kostnader själv, det måste du klara av. Då ligger barnets öde, väl och ve i dina händer. Sen är det ju det gamla vanliga huruvida du kommer kunna ha hästarna kvar beroende på omständigheterna, vissa påstår ju att det inte går, medan andra är utan problem självklart- svårt att veta i förväg men det du kan veta är att du måste sätta barnet först, sen dig själv. Du kan inte tveka på om du kan ta hand om dig på ett bra sätt vissa dagar, du MÅSTE kunna ta hand om dig själv för att kunna ta hand om ditt barn och ge den en god uppväxt, så enkelt är det.

Däremot säger jag inte att ett beslut om abort är enkelt, verkligen inte. Vet hur det känns. :heart. Jag var supernogrann med p-piller för det inte var rätt läge, rätt nyligen då genomomgången bilolycka så behövde ju vara hel själv först på alla sätt. Och jag tog ju inte preventivmedel för att se om jag kan bli på smällen precis, men oavsett det vände och vred jag före beslut, och även om det var rätt då- och nu- så var det med vemod. Svårare än jag kunnat tro. Men ibland är det, det bästa. Trots allt. :heart

Jag håller för det mesta med dig, samtidigt tycker jag det är ändå sunt att vända och vrida på myntet och inte ta lätt på abort, finns såna som använder det som preventivmedel och såna människor har jag inte ett skit till övers för, såna borde rannsaka sig lite,
Varför ska du dra in någon diskussion om att använda abort som preventivmedel här? Det är sällan den passar sig och verkligen inte när ts har skrivit att hon går på p-piller.

Varför ska du dra in någon diskussion om att använda abort som preventivmedel här? Det är sällan den passar sig och verkligen inte när ts har skrivit att hon går på p-piller.

Just för att belysa för förståelsen för att hon faktiskt behöver få fundera och vrida och vända på ett beslut som ska tas och inte folk bara ska gå på om att abort är det "enda rätta utan att ens fundera". Inget annat. Eftersom karamellen gjort vad hon kunnat.

Håller helt med, den passar definitivt inte in här. Dessutom verkar det där påståendet mest vara en skröna för att skuldbelägga de som väljer abort. När barnmorskor intervjuas om saken känner det inte igen att abort skulle användas så lättvindigt.
Just för att belysa för förståelsen för att hon faktiskt behöver få fundera och vrida och vända på ett beslut som ska tas och inte folk bara ska gå på om att abort är det "enda rätta utan att ens fundera". Inget annat. Eftersom karamellen gjort vad hon kunnat.
Vilket tycker du är det största beslutet, att avbryta en graviditet som kommer vid fel tidpunkt i en stökig relation med missbruk och olika tänkbara pappor eller att föda barnet och ha ansvar för det de närmaste 18 åren? Var snäll och ta inte en generell abortdiskussion här.

Håller helt med, den passar definitivt inte in här. Dessutom verkar det där påståendet mest vara en skröna för att skuldbelägga de som väljer abort. När barnmorskor intervjuas om saken känner det inte igen att abort skulle användas så lättvindigt.

Vilket tycker du är det största beslutet, att avbryta en graviditet som kommer vid fel tidpunkt i en stökig relation med missbruk och olika tänkbara pappor eller att föda barnet och ha ansvar för det de närmaste 18 åren? Var snäll och ta inte en generell abortdiskussion här.
Och jag känner till såna som gjort det utan minsta fundering, såna finns, tyvärr. Men ja så sant att det är en annan diskussion.

Givetvis förstår och anser jag med att avbryta är rimligast och mest rätta ur en sådan situation men man måste kunna visa förståelse att det inte är så himla lätt läge, lite medmänsklighet mår vi inte dåligt av.

Ännu en natt med lite sömn. Somnade nån gång efter tre i natt.
Kan ibland ha svårt att somna om jag har ont men nu är det inte så utan det är som om jag är helt oförmögen att slappna av helt. Hjärnan är på helspänn.
Det var något fel med degen igår. Känns som en tröst ändå att inte bara jag tyckte den var värdelös. Gick sönder hela tiden.

Kanske dumt skriva det här men måste kolla upp följande mer:
Kostnader och ekonomi.
Mitt jobb. Hur lägga upp det och hur mycket.
Vad partner vill och varför.
Vad jag vill och varför.
Hästarna.

En bra sak om jag väljer att behålla är att det redan finns en del prylar. Har tex redan en spjälsäng, en del barnkläder, en potta, leksaker, gunga, en barnvagn som man sitter i osv
Men det lär tillkomma en mängd grejer ändå. Bara blöjor verkar vara riktigt dyrt och det är ju inget man kan spara in på.

Trodde väl inte att jag skulle behöva tänka så här. Men nu måste jag räkna ur fler synvinklar.

Ett tillägg i dina funderingar är att väga in tiden som barn tar, och om det finns möjlighet till avlastning. Spädbarn kräver mycket tid och ork, ofta sover man själv väldigt lite och enkla saker som att duscha, äta, gå på toaletten, sköta hemmet osv kan bli mer utmanade än vad man föreställt sig. Du behöver inte svara någon mer än dig själv : kommer du orka med ett barn i din vardag rent mentalt?

Och jag känner till såna som gjort det utan minsta fundering, såna finns, tyvärr. Men ja så sant att det är en annan diskussion.

Givetvis förstår och anser jag med att avbryta är rimligast och mest rätta ur en sådan situation men man måste kunna visa förståelse att det inte är så himla lätt läge, lite medmänsklighet mår vi inte dåligt av.
Fast eftersom du inte har möjligheten att läsa folks tankar så har du ingen aning om folk har funderat eller inte. Så ja, jag tycker också att vi lämnar den diskussionen här.

Fast eftersom du inte har möjligheten att läsa folks tankar så har du ingen aning om folk har funderat eller inte. Så ja, jag tycker också att vi lämnar den diskussionen här.
Säkert inte när de själva sagt det rakt ut när det hänt 4-5 gånger på rutin men de ljuger säkert. Det vet nog du bättre. Så jag vet nog det bättre än du men inget att diskutera vidare om, inget som hjälper TS.

Ta dina skuldbeläggande funderingar med dem då, inte med karamelldrottnlngen. Hon har det jobbigt nog.
Det begriper jag med, varför tror du jag skriver att hon måste få vända och vrida istället för att bara köra på som andra med att hon måste ta bort? Vi kan inte och ska inte övertala henne till något alls, hennes liv- hennes beslut utan att vi tycker och tänker- rätt många trycker på (inte deras beslut) att det enda rimliga är ett val men man kanske kan ha lite medmänsklighet ändå. Det är som jag redan skrivit att det är ett beslut som kommer vara med henne resten av livet, vi kan stötta henne, inte styra vad hon "bör" göra.

Jag håller med dig! Ville bara markera vikten av att hon själv måste vara redo för barn, för annars spelar inte resten så stor roll. Annars blir det inte bra även om omständigheterna runt om skulle vara optimala.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 193
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 054
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 784
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka