Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Naturligtvis inte. Det är mer träffsäkert att fundera ordentligt på olika scenarier, än att önskedrömma eller noja ihop över dem.

Men om oron handlar mest om att barnet inte ska älska en, skulle jag med kraft vilja rekommendera att man tänker över sina motiv.
Kanske inte ens ett motiv, utan en djupare rädsla att inte bli älskad? Nåt som kanske följer en genom livet i stort, jag vet inte.....

I verkligheten, till skillnad från i drömmen, är det ju barnet (även i vuxen form) som får betala det tyngsta priset i det fall det till sist känner att det måste vända sin mamma ryggen. Den situationen är helt enkelt värre för barnet än för mamman, totalt sett. Barnet lider störst skada. När man nojar över det, som i din (jättehemska) dröm däremot, är det nog oftast med mammans sorg i fokus. Det finns nog en poäng med att komma ihåg det. (Särskilt om situationen faktiskt är skakig tidigt i graviditeten.)
Fast att bli ensamstående mamma/förälder eller förälder i annan konstellation behöver inte vara en skakig situation. Jag skulle säga att vår situation också var rätt skakig trots att vi var och är två och var ”klart gamla nog” och hade stabila liv. Det är skakigt att bli oplanerat gravid i alla lägen. Jag grät som en dåre för jag hade tänkt något annat först och hade planerat mitt liv för att hinna med det där andra (resa lite mer, vara fri lite mer osv).
Sen kanske mitt barn kommer hata mig. Jag tror många barn i perioder (även jag själv som vuxet barn till två vuxna ganska vettiga personer) ifrågasätter sina föräldrar, val de gjort osv. Men varför skulle det vara skillnad just för ts? Jag förstår att man som barn till missbrukare eller annan svårighet kan fara illa på vägen, men det är ju inte aktuellt nu. Bara en vilsen oönskat gravid person som vill ha barn.

Hormoner… de är inte att leka med när man är gravid. 🤣 jag grinade mig igenom Im Legend på BIO inte vackert gråtande utan riktig fulgråt med snor o allt. Stabil var inte ordet ngn letade efter om mig som gravid.
Jag fulgrät av lycka så att snoret bara flödade när Sveriges damlandslag vann en match när jag var gravid sist. Inte för att jag bryr mig om fotboll, men för att dom blev så himla glada O_o

Fast att bli ensamstående mamma/förälder eller förälder i annan konstellation behöver inte vara en skakig situation. Jag skulle säga att vår situation också var rätt skakig trots att vi var och är två och var ”klart gamla nog” och hade stabila liv. Det är skakigt att bli oplanerat gravid i alla lägen. Jag grät som en dåre för jag hade tänkt något annat först och hade planerat mitt liv för att hinna med det där andra (resa lite mer, vara fri lite mer osv).
Sen kanske mitt barn kommer hata mig. Jag tror många barn i perioder (även jag själv som vuxet barn till två vuxna ganska vettiga personer) ifrågasätter sina föräldrar, val de gjort osv. Men varför skulle det vara skillnad just för ts? Jag förstår att man som barn till missbrukare eller annan svårighet kan fara illa på vägen, men det är ju inte aktuellt nu. Bara en vilsen oönskat gravid person som vill ha barn.
Oplanerade graviditeter räknar jag inte direkt till skakighet. Att karamellens situation är rätt skakig oavsett graviditet, är väl ganska uppenbart, och typ temat för både den här och andra dagbokstrådar.

Ibland kan jag känna att folk här på forumet tror mer än de faktiskt vet. Men vad vet jag?Jag lever ju bara med mig själv och gjort hela livet.
Jag kan väl knappast vara den första i världshistorien som är osäker på vem som är fadern?
Jag förstår samtidigt att det sticker folk i ögonen rejält.
Det är inte så lätt detta. Verkligen inte glasklart på något sätt.

Mest är jag rädd för att jag inte kommer att förlåta mig själv om jag tar bort.
För vem vet om inte allt är perfekt om x antal år? Då kanske det aldrig blir något barn. Det skulle vara en enorm sorg.
Nej jag känner starkt att jag vill kämpa för detta. Ge det allt och lite till.

Ibland kan jag känna att folk här på forumet tror mer än de faktiskt vet. Men vad vet jag?Jag lever ju bara med mig själv och gjort hela livet.
Jag kan väl knappast vara den första i världshistorien som är osäker på vem som är fadern?
Jag har inga synpunkter på att du inte vet vem som är pappan. Det är ju bara en konsekvens av att bryta mot den monogama normen. Det bör ju även de aktuella männen ha haft en aning om, de har själva försatt sig i den här osäkerheten. Att det sedan medför mer att hantera om man blir gravid, är ju ofrånkomligt. Och det är ju, tyvärr, ofrånkomligt att mycket av den hanteringen hamnar på kvinnan.

Om du själv inte ser skakigheten, undrar jag snarast om du driver med oss? Alkoholproblem? Några månaders nykterhet skulle jag inte räkna som "stabilt", tex. Du gjorde nyligen slut med din partner? Du skriver gång efter annan om saker som du tycker är jobbiga och inte orkar/kan hantera och du gör det med ganska stora känslouttryck?

Jag är ledsen, men jag ser inte stabilitet. Om det du skriver inte reflekterar dig själv alls, kommer saken förstås i annat ljus. (Men då är det i gengäld väldigt konstigt att du skriver som du gör.)

Jag vet inte om du missuppfattar en del av det som skrivs? Åtminstone jag har inte några moraliska pekpinnar om att barn kan ha en biologisk pappa men lever med en annan. Varför jag lyft din partners åsikt är utifrån att det för dig är viktigt att veta om du kommer att vara ensam med barnet. Sedan kan man aldrig veta, allt kan alltid bli något annat än man tror, men om han redan nu är inställd på att inte vilja ta hand om barnet, så är det ju lättare att planera efter det. Skulle han ändra sig så blir det en bonus.

Jag tycker därför att det är bra att partner inte vill vara delaktig i namnvalet. Inte för att det är bra att han inte vill ha med barnet att göra, utan för att han är konsekvent och inte ger dig otydliga signaler, vilket han verkar göra ibland.

Det känns som att du kommer att behålla barnet, och då önskar jag förstås att det går bra för både dig och barnet ❤

Jag tycker inte att man ska måla upp så mycket tankar kring om barnet kommer att älska en eller inte, det kan man aldrig veta och så är det för alla föräldrar, och de allra flesta går nog in i föräldraskapet men en viss oro inför den frågan.

Däremot tänker jag utifrån vad du skrivit i dina trådar att du ska ta hjälp av din psykolog med dina egna känslor av misslyckande, som du verkar ha nära till? Det har varit ett flertal gånger som du skrivit här med en stark känsla av att du är misslyckad och inte klarar de höga krav du själv (och andra i din omgivning) ställer.

Din partner verkar ha mycket åsikter om vad du ska göra och inte, och du verkar ha en mamma (?) som har stora förväntningar om vad du ska göra och klara. Kommer det att upphöra när det finns ett barn med i bilden? Och så vill förhoppningsvis den biologiska pappan finnas där för sitt barn, och har då också en uppfattning om hur saker och ting ska vara.

Om det är någon gång som man överöses med tyckanden och råd från överallt ifrån, och budskap om vad man absolut ska göra och vad man absolut inte ska göra, så är det som nybliven förälder. Ofta är de motstridiga också 🙃. Och helt omöjliga att uppnå alla även om man är en superförälder.

Det är den typen av "stabilitet" åtminstone jag tänker att det vore bra för din egen skull (och därmed barnets, såklart) att ta hjälp med, så att du orkar hantera alla känslor och osäkerhet som kommer att komma. Det som kommer utifrån kan man ju stänga av lättare, men känslorna som kommer inifrån en själv eller ens närmaste är svårare.

Sedan är det den ekonomiska stabiliteten. Om jag förstått det rätt har du något slags företag? Det är ju mer planerbart än själva barnet, men det är bra att börja med planeringen i god tid. Det är inte säkert att du rent fysiskt kommer att kunna rida och göra andra sysslor ända inpå förlossningen, så gör en plan som kan aktiveras när det behövs.

Är du beroende av företaget för din inkomst, eller är det en sidoverksamhet som ger "lite extra"? Om du har någon anställning också så kan jag tänka mig att det är mer fördelaktigt att dra ner på företagandet och vara föräldraledig från jobbet där du är anställd. Jag har inte varit föräldraledig som företagare, men det har garanterat någon annan på Buke som kan ge råd om vad man ska tänka på.

Mest är jag rädd för att jag inte kommer att förlåta mig själv om jag tar bort.
För vem vet om inte allt är perfekt om x antal år? Då kanske det aldrig blir något barn. Det skulle vara en enorm sorg.
Nej jag känner starkt att jag vill kämpa för detta. Ge det allt och lite till.
Är det inte ett större beslut att föda ett barn än att göra en abort? Gör. man abort så får man bearbeta det, det berör en själv. Men föder man ett barn så är det en person till som får leva med konsekvenserna.

"Kämpa för detta" låter som att du gör barnet till en symbol för att reda upp ditt liv. "Jag kämpade, gav det allt och jag lyckades". Men barn ska inte vara symboler.
Om du själv inte ser skakigheten, undrar jag snarast om du driver med oss? Alkoholproblem? Några månaders nykterhet skulle jag inte räkna som "stabilt", tex. Du gjorde nyligen slut med din partner? Du skriver gång efter annan om saker som du tycker är jobbiga och inte orkar/kan hantera och du gör det med ganska stora känslouttryck?
Exakt. Karamelldrottningen du kan inte mena allvar, du tycker att du har det stabilt? Stabilt nog för att skaffa barn?

Är det inte ett större beslut att föda ett barn än att göra en abort? Gör. man abort så får man bearbeta det, det berör en själv. Men föder man ett barn så är det en person till som får leva med konsekvenserna.

"Kämpa för detta" låter som att du gör barnet till en symbol för att reda upp ditt liv. "Jag kämpade, gav det allt och jag lyckades". Men barn ska inte vara symboler.

Exakt. Karamelldrottningen du kan inte mena allvar, du tycker att du har det stabilt? Stabilt nog för att skaffa barn?
Du kan inte mena allvar som på riktigt lägger sig i vad ts ska göra med sin kropp? Det här var det vidrigaste jag läst på det här forumet tror jag.

Du kan inte mena allvar som på riktigt lägger sig i vad ts ska göra med sin kropp? Det här var det vidrigaste jag läst på det här forumet tror jag.
Jag tycker inte att det är värre än när du skriver "det löser sig". Utifrån hur det var för dig. Hur vet du vad som skulle "lösa sig" i någon annans fall? Om du definierar en tråd om en oönskad graviditet som att man lägger sig i vad ts gör med sin kropp så delar jag inte den bilden.

Jag har inga synpunkter på att du inte vet vem som är pappan. Det är ju bara en konsekvens av att bryta mot den monogama normen. Det bör ju även de aktuella männen ha haft en aning om, de har själva försatt sig i den här osäkerheten. Att det sedan medför mer att hantera om man blir gravid, är ju ofrånkomligt. Och det är ju, tyvärr, ofrånkomligt att mycket av den hanteringen hamnar på kvinnan.

Jag är ledsen, men jag ser inte stabilitet. Om det du skriver inte reflekterar dig själv alls, kommer saken förstås i annat ljus. (Men då är det i gengäld väldigt konstigt att du skriver som du gör.)
Ok!
Det gjorde mig glad nu faktiskt. Att du (och fler?) inte ser det som något ”skakigt” eller fel angående pappan.
För det gör nämligen jag. Hade jag varit 100 % säker på att det var partner så hade jag inte tvekat och då egentligen från första början nog inte ens använt p-piller.
Det är mest det där med pappan jag tänker på. Kanske för att jag hade en något knepig relation till min egen pappa. Så jag vet hur mycket en pappa betyder för en oavsett om man vill det eller inte.

Angående alkoholen känner jag mig stabil med att vara nykter. Speciellt nu. Skulle inte komma på tanken på att dricka nu. Och jag vet hur mycket alkoholen förstör för mig. Så nej jag kommer inte dricka nu och inte sen heller. Aldrig.

Det psykiska måendet håller jag med om. Det var rätt bra i somras men i höst har jag haft dippar tyvärr.
Givetvis talar jag alltid från mitt hjärta. Mitt liv. Ni får veta sånt som nog ingen annan får veta. Min version. Utan filter. Och den är inte alltid så fin och rosaskimrande.

Symbol är nog det sista jag tänker mig. Hur kan ett barn vara en symbol? Symbol för vad?
Det jag menar med att kämpa är att jag skulle göra allt jag kan för att barnet skulle få en så bra uppväxt som möjligt.
Jo jag menar allvar. Sen får du och andra säga vad ni vill.

Symbol är nog det sista jag tänker mig. Hur kan ett barn vara en symbol? Symbol för vad?
Det jag menar med att kämpa är att jag skulle göra allt jag kan för att barnet skulle få en så bra uppväxt som möjligt.
Jo jag menar allvar. Sen får du och andra säga vad ni vill.
Nej, symbol kanske är fel ord. Men att barnet blir något som man hänger upp sitt lyckande på. Typ föräldrar som tänker "Jag fick dig, du räddade mitt liv" eller nåt. Jag har sett sånt, t ex i missbrukssammanhang, att ett barn var det som gjorde föräldern drogfri/ickekriminell osv. (Alltså att föräldern ser det så) Och jag tror inte att det är en bra bild för ett barn att bära.

EDIT: och förresten, omvänt. En person som tänker "får jag bara ett barn så kommer jag att sköta mig"

Nej, symbol kanske är fel ord. Men att barnet blir något som man hänger upp sitt lyckande på. Typ föräldrar som tänker "Jag fick dig, du räddade mitt liv" eller nåt. Jag har sett sånt, t ex i missbrukssammanhang, att ett barn var det som gjorde föräldern drogfri/ickekriminell osv. Och jag tror inte att det är en bra bild för ett barn att bära.
Nej så tänker jag inte alls. Det är inte ängeln Gabriel jag tänkte föda liksom 😂

Jag tänker att @karamelldrottningen är en känslomänniska( eller hur jag nu ska uttrycka det) och skriver inlägg lite i affekt.

Missbruksdelen är ett bekymmer men samtidigt; när är det lämpligt att skaffa barn?

Tycker det är en del otroligt kränkande inlägg här om allt från ekonomi till stabilitet.

Finns gott om olämpliga människor, både som föräldrar och medmänniskor.

Nej, symbol kanske är fel ord. Men att barnet blir något som man hänger upp sitt lyckande på. Typ föräldrar som tänker "Jag fick dig, du räddade mitt liv" eller nåt. Jag har sett sånt, t ex i missbrukssammanhang, att ett barn var det som gjorde föräldern drogfri/ickekriminell osv. (Alltså att föräldern ser det så) Och jag tror inte att det är en bra bild för ett barn att bära.

EDIT: och förresten, omvänt. En person som tänker "får jag bara ett barn så kommer jag att sköta mig"
Men nej. Vilka växlar du drar.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 229
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 068
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka