Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Med tanke på att det är oklart vem som är pappa till barnet är det väl inte märkligt att han har åsikter kring det hela?
Det är naturligtvis enbart Karamellens beslut- men partnern sitter ju faktiskt i en riktigt jobbig sits.
Det är klart att han sitter i en jobbig sits. Egentligen borde han väl ha lämnat för länge sedan, om man ska gå på vad karamelldrottningen har sagt om vad han tycker om hela situationen med många partners.

Om partner skulle gå med på att adoptera barnet så vill jag behålla. Om det visar sig inte vara hans då.
Han verkar inte ha något emot en adoption men detta verkar svårt eftersom det i så fall är jag som skulle föda och inte nån annan.
Alltså att adoptera om x antal år tycker han lät som en bra idé.
Han kan inte svara på det. Om han skulle kunna tänka sig vara pappan oavsett. Säger att det är ett för stort beslut.
Sen tycker han är jag mår för dåligt. Du skulle aldrig klara av en graviditet sa han. Och vad händer om du får en förlossningsdepression? Och sen bara kan sova en timme varje natt i flera månader. Barnet kanske får kolik.

Han lyckas verkligen plantera de värsta scenarierna i mitt huvud 😞

Jag gör som vanligt saker i helt fel ordning och började titta lite efter en shettis. Har alltid tänkt att barnet behöver en liten trevlig häst och vi kan gå över bommar och mycket skratt och mys 😍

Om partner skulle gå med på att adoptera barnet så vill jag behålla. Om det visar sig inte vara hans då.
Han verkar inte ha något emot en adoption men detta verkar svårt eftersom det i så fall är jag som skulle föda och inte nån annan.
Han kan inte svara på det. Om han skulle kunna tänka sig vara pappan oavsett. Säger att det är ett för stort beslut.
Sen tycker han är jag mår för dåligt. Du skulle aldrig klara av en graviditet sa han. Och vad händer om du får en förlossningsdepression? Och sen bara kan sova en timme varje natt i flera månader. Barnet kanske får kolik.

Adoption skulle väl för det första förutsätta att den som faktiskt är pappa skulle vilja adoptera bort sitt barn. Känns inte riktigt som ett scenario man kan förutsätta och på förhand planera utifrån?

Adoption skulle väl för det första förutsätta att den som faktiskt är pappa skulle vilja adoptera bort sitt barn. Känns inte riktigt som ett scenario man kan förutsätta och på förhand planera utifrån?
Varför skulle inte han vilja det? Känns som en icke fråga. Det är jag och partner som är ihop. Och skulle vara det bästa för alla parter. Om jag säger att jag inte vet vem det är? Hur ska man då kunna få ett godkännande eller ett icke godkännande från en icke existerande person?

Varför skulle inte han vilja det? Känns som en icke fråga. Det är jag och partner som är ihop. Och skulle vara det bästa för alla parter. Om jag säger att jag inte vet vem det är? Hur ska man då kunna få ett godkännande eller ett icke godkännande från en icke existerande person?

Det görs tämligen omfattande utredningar. Barn har rätt att veta vem som är dess föräldrar.

Det framgick inte att du planerade att mörka och ljuga för socialnämnden om faderskapet.

I så fall är en enklare variant att partner skriver på faderskapserkännandet och bara låtsas vara det enda möjliga alternativet, så slipper ni adoptionsprocessen helt. Om det är vad ni vill göra och inte bryr er om att det går rätt till?

Det framgick inte att du planerade att mörka och ljuga för socialnämnden om faderskapet.

I så fall är en enklare variant att partner skriver på faderskapserkännandet och bara låtsas vara det enda möjliga alternativet, så slipper ni adoptionsprocessen helt. Om det är vad ni vill göra och inte bryr er om att det går rätt till?
Det kommer han aldrig gå med på.
Vem har sagt något om att mörka? Jag vet som sagt inte.

Vet faktiskt inte om det är de värsta scenariona?
Jag har vänner som har haft det oerhört tufft efter att de skaffade barn och de mådde betydligt bättre än dig.
Jag skriver det inte för att vara elak men jag tror att du måste rannsaka dig själv om du verkligen är i tillräckligt bra skick för att bli mamma.

Det görs tämligen omfattande utredningar. Barn har rätt att veta vem som är dess föräldrar.

@karamelldrottningen

För att inte glömma att en man kan misstänka att han är fadern och kan då begära faderskapstest. Hände en situation i min närhet där de inblandade skulle ljuga för socialtjänsten men det visade sig att mannen som begärt faderskapstest var pappan så all planering föll som ett korthus.

Det lät tidigare som det fanns någon potentiell som inte var helt oidentifierbar för dig, så jag utgick ifrån det. Men vi ska kanske inte fördjupa oss i detaljerna om vem/vilka det kan vara och hur bekant du är med dem här?
Jag vet inte om det är han. Ingen aning. Kan vara en annan också men jag vet ingenting om honom knappt. Och när jag rensade bland mina kontakter så tog jag bort honom. Har bara ett förnamn och ungefär vart han bor. Det är allt.

Synd vi inte är gifta. Då hade det löst sig automatiskt 😞
Nej. Även i det fallet hade någon annan som tror att det är hans barn kunnat begära faderskapsutredning. Din man hade också kunnat begära det, även om ni var gifta.

Och sen har vi ju barnet självt. Barn har rätt att veta vilka föräldrarna är. Du går in i tanken på föräldraskap med ett brott mot barnets rättigheter som en utgångspunkt för dig. Det är verkligen inte bra.

Avbryta. Ska ringa på mellandagarna om det blir någon kuratorstid tillgänglig. Just nu fanns det inget.
Håll fast i det här, inte det andra du skriver. Det mesta där hoppas jag är en krisreaktion och den är förståelig, att bli oplanerat gravid utlöser en sådan för väldigt många.

Men jag hoppas att du, när krisreaktionen lagt sig, inser att dina/era förutsättningar för att få barn om några månader är riktigt, riktigt dåliga. Din partners "skräckscenarior" är ju helt rimliga. Så försök inte fly beslutet genom funderingar/fantasier om adoption osv, det är inte juridik det handlar om utan att ett barn ska få födas till föräldrar som är i skick att ta hand om det. Inte till en pappa som hellre velat ha en abort och en mamma som säger att "nykterheten känns helt okej". Det räcker inte.

Håll fast i det här, inte det andra du skriver. Det mesta där hoppas jag är en krisreaktion och den är förståelig, att bli oplanerat gravid utlöser en sådan för väldigt många.

Men jag hoppas att du, när krisreaktionen lagt sig, inser att dina/era förutsättningar för att få barn om några månader är riktigt, riktigt dåliga. Din partners "skräckscenarior" är ju helt rimliga. Så försök inte fly beslutet genom funderingar/fantasier om adoption osv, det är inte juridik det handlar om utan att ett barn ska få födas till föräldrar som är i skick att ta hand om det. Inte till en pappa som hellre velat ha en abort och en mamma som säger att "nykterheten känns helt okej". Det räcker inte.
Nu har vi ju i och för sig ingen aning om vad pappan vill. Han kanske vill ha barnet varannan vecka, och det kan ju bli oerhört krångligt om det är någon man inte känner.

Just nu orkar jag inte tänka mer på detta. Är så arg och frustrerad. Och ledsen. Och allt möjligt. Nu fokus på viktigare saker. Snart jul. Sen nytt år. Nya möjligheter. Ska fixa lite nu ikväll med att få fint hemma.
Inte har jag ätit idag mer än pyttelite frukost. Så det ska jag göra nu först. Äta.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 184
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 048
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 781
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka