Inte dra i koppel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 980
A

anja23

Min valp drar väldigt mycket i kopplet då vi koppeltränar, och jag vill inte att det ska bli en vana.

Hur brukar ni göra för att de ska klara av att gå i slakt koppel?

Just nu är det antingen framåt, framåt som gäller.
Eller sätta sig ned och vägra gå.

Jättetacksam för era bästa knep!

Sv: Inte dra i koppel

Kan tillägga att den vanligaste anledningen till att inte vilja gå framåt är att det finns nån god pinne/sten/grässtrå/cigarettfimp/svamp/bär/jordklump att tugga på.
Och då spelar det ingen roll hur mycket matte lockar och pockar för att hon ska komma, utan då sitter man där man sitter!

Min valp drar väldigt mycket i kopplet då vi koppeltränar, och jag vill inte att det ska bli en vana.

Hur brukar ni göra för att de ska klara av att gå i slakt koppel?

Just nu är det antingen framåt, framåt som gäller.
Eller sätta sig ned och vägra gå.

Jättetacksam för era bästa knep!

Det tar lång tid men det är väldigt effektivt. Så fort min lille valp drar så får han sätta sig ner bredvid mig. Sen fortsätter man gå, drar han igen får han sätta sig ner, osv osv osv osv... i eeevigheter. men tillslut förstår han att man inte kommer någon vart om man drar. Funkar skitbra då under tiden man är ute. Han "glömmer" lite av det vid nästa promenad, men man behöver inte hålla på lika länge den gången. Håller fortfarande på och tränar det, men det ger resultat. Och belöning heeela tiden så fort de går bara några steg bredvid utan att dra. Lycka till!

Några tips när valpen drar framåt:
Stanna och vänta tills kopplet blir slakt eller/och ögonkontakt med dig (beroende på vad du önskar). Beröm/uppmuntra när så sker. Tålamod är nyckelordet här, det kan ta ett tag innan det går upp ett ljus...
Eller/och:
Byta riktning ofta och lite häftigt = det blir ett litet ryck i kopplet när du går åt ett håll och valpen åt andra. Beröm/uppmuntra när den är vid din sida.

När den sätter sig ned skulle jag bara fortsätta gå, så burdus är jag.... :devil: Och beröm/uppmuntra när den går som du vill.... (Förutsatt att du vet att den ej har ont/obehag av koppel mm.)

Lycka till! :)

Senast ändrad:

När den sätter sig ned skulle jag bara fortsätta gå, så burdus är jag.... :devil: Och beröm/uppmuntra när den går som du vill.... (Förutsatt att du vet att den ej har ont/obehag av koppel mm.)

Lycka till! :)

Jag har faktiskt gjort så ibland då jag tappat humöret. :o
Det känns så hopplöst att stå och locka och kalla på henne. Speciellt då man ju inte ska ropa på henne då man vet att hon inte kommer att komma (förstör ju inkallningen som vi kommit en bit med, då hon är lös)
Jag brukar locka lite och säga "häråt", kommer hon inte ändå så går jag bara vidare och hon får lov att följa med. Då berömmer jag såklart massvis då hon väl börjar gå.

Vad tros om den metoden? Kommer det fungera eller ska jag testa något annat sätt?

Jag skulle göra nåt av de alternativen som Emmet nämnde, men även kanske lägga till ett Nej när valpen drar, stanna upp och belöna kontaktsökandet när det gäller den varianten. Det gör det lättare för valpen att förstå vad den faktiskt gjorde fel...

Och på tal om att vara burdus så skulle jag göra precis likadant jag med!

Jag skulle göra nåt av de alternativen som Emmet nämnde, men även kanske lägga till ett Nej när valpen drar, stanna upp och belöna kontaktsökandet när det gäller den varianten. Det gör det lättare för valpen att förstå vad den faktiskt gjorde fel...

Och på tal om att vara burdus så skulle jag göra precis likadant jag med!

Vad härligt! Nu fick jag lite nya krafter till detta koppeltränande.
Kanske att man inte är en så hemsk matte ändå om man fortsätter gå även fast man har de där envisa valpögonen bakom sig som säger: Nej! jag tänker inte gå, jag ska tugga på ett roligt löv.
;)

Haha Hjälp!
Jag tänkte kolla upp lite grann det här om valpar som äter allt dom hittar utomhus.
Råkade hamna på någon amerikansk hundtränares sida. Enligt denne man fanns det enbart två sätt att bli av med detta beteende.
1. Alltid ha munkorg på då valpen är utomhus.
2. Elchockshalsband, chocka varje gång valpen sänker huvudet till marken för att ta något.

Snacka om att amerikanerna uppfostrar hundar på annat sätt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 275
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka