stjarnhimmel
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tolkar det som att du @Tranan har mött personer som inte har "social kompetens"? Dvs de kan inte läsa av den andra personen och pratar bara om det som intresserar dem själva?
I en inledande fas kan det vara lättast att prata om sina intressen för att överhuvudtaget få igång något samtal. Och kanske söker personen någon som delar intresset, och definitivt accepterar och stöttar intresset och vill fiska efter om de klickar på den fronten.Jag förstår hur @Tranan menar även om formuleringen kanske inte blev den bästa.
Men om en person inte kan tala om annat än sitt intresse, vad det än är, upplevs den som ganska platt och tråkig.
@athena_arabians @ekra
jag håller med om det ni säger. Om det är första gången man träffas så kan det bero på många andra saker också. Nervositet tex.
Eller att motparten inte säger så mycket. Jag var på dejt en gång med en person som knappt sa något. Jag ställde en del frågor men fick bara ett Ja eller Nej som svar.
Så det är svårt att uttala sig utan att ha sett samtalet närmare.
Jag håller verkligen med. Jag tänker också att när jag jobbar ca 45 h i veckan och kombinerar det katt hund och häst så blir det kvar matlagning läsning och nån resa då och då som intresse. Jag är mamma också. Jag har alltså oerhört vanliga ointressanta intressen förutom djuren även om många skulle byta boken mot tv apparaten. Många tränar ju också även jag om jag hinner och det är knappast spännande för andra att höra om friskispassen och bassängen. Jag känner mig inte grund eller som ett skal alls. Tycker dessutom att jag har intressen och använder tiden väl.I en inledande fas kan det vara lättast att prata om sina intressen för att överhuvudtaget få igång något samtal. Och kanske söker personen någon som delar intresset, och definitivt accepterar och stöttar intresset och vill fiska efter om de klickar på den fronten.
Det är ju fint att få sortera bort de som tycker att kattutställning är löjligt, eller att hästar är bäst på mackan i ett tidigt stadium om kattutställningar och ridsport är två ting man lägger mycket av sin fritid på...
Men man får ju vara lite smidig om personen man pratar med inte verkar speciellt intresserad av barnen, hästen, katten, motorcykeln, gitarren...
Och det tar tid, iallafall för mig att vilja bli förtrolig och "djup" med någon, jag har ingen lust att öppna mig för främlingar.
Jag tycker att det tråkigaste som finns är personer som inte kan ta sig för att fråga och vara intresserade av andra människor. De som bara ska prata om sig själva. Då dör mitt intresse. Män är mer så än kvinnor enligt min erfarenhet, då kvinnor ofta lär sig att spegla och föra konversation även i unga år men många män vet ju inte hur man beter sig på en date.
Jag med! Samma sak om jag blir nervös. Det är som en pysventil för att lätta på trycket inombords. Det som då kommer ut uppfattas nog sällan som "djupt" misstänker jag,Om jag hamnar i en tyst situation (oavsett om det är dejt eller ej) pladdrar jag. MYCKET. Jag har ofta bett om ursäkt för det![]()
Sånt är så jäkla frustrerande. Speciellt chefer som är så tycker jag. Jag har haft ett antal sånna dåliga chefer som använt informationen till att hugga anställda i ryggen sen. Hur svårt ska det vara att ge och ta lite?Men extremen åt andra hållet är också jobbig! De som bara frågar men aldrig berättar om sig själva.
Jag har haft en sådan chef; man kunde sitta och babbla i timmar, tänka att "Gud så himla trevlig han är" och när man gick därifrån hade man berättat sitt livs historia men visste fortfarande inget om honom. Jävla proffstrevlig typ.
Förutom hästar så är det foto, matematik, astronomi, miljöfrågor, historia, litteratur, modeliring och STEM utbildning. Men man behöver inte bara prata om det. Jag var lite less på det mesta i går efter ett samtal med en person som hur man en vred sig pratade om sin katt och sitt jobb. Jag fick inte reda på något om henne. Men nu känner jag hennes katt och kan hennes jobb. Och vad jag än pratade om så blev det till något om hennes katt eller jobbVad har du själv för intressen??
Vi har chattat lite på HP men annars var det första gången. Men samtalet på HP är lika som samtalet ansikte mot ansikteAngående att någon har djup så tycker jag det också är svårt utifrån bara ett samtal. Det kanske är en person som behöver lite mer tid för att släppa in någon. @Tranan var det första gången ni sågs? Däremot kan man ju ibland känna direkt att man inte klickar med någon. Jag har känt att vi har helt olika värderingar vilka inte kommer att kunna passa ihop. Däremot djup tänker jag är något som kan komma längre fram.
Jag var lite less på det mesta i går efter ett samtal med en person som hur man en vred sig pratade om sin katt och sitt jobb. Jag fick inte reda på något om henne. Men nu känner jag hennes katt och kan hennes jobb. Och vad jag än pratade om så blev det till något om hennes katt eller jobb
Inget ont om katterMen det är lika bra att du vänjer dig för såhär är det:
![]()
Bara att acceptera att människor är olika dåFörutom hästar så är det foto, matematik, astronomi, miljöfrågor, historia, litteratur, modeliring och STEM utbildning. Men man behöver inte bara prata om det. Jag var lite less på det mesta i går efter ett samtal med en person som hur man en vred sig pratade om sin katt och sitt jobb. Jag fick inte reda på något om henne. Men nu känner jag hennes katt och kan hennes jobb. Och vad jag än pratade om så blev det till något om hennes katt eller jobb
Jag är lite sånMen extremen åt andra hållet är också jobbig! De som bara frågar men aldrig berättar om sig själva.
Jag har haft en sådan chef; man kunde sitta och babbla i timmar, tänka att "Gud så himla trevlig han är" och när man gick därifrån hade man berättat sitt livs historia men visste fortfarande inget om honom. Jävla proffstrevlig typ.
För vissa är det ett jobbintresse med.Katter och hundar är väl intresse utanför jobbet?...eller??![]()
Fast jag lär mig mycket om människor på sättet de pratar om diverse saker.Förutom hästar så är det foto, matematik, astronomi, miljöfrågor, historia, litteratur, modeliring och STEM utbildning. Men man behöver inte bara prata om det. Jag var lite less på det mesta i går efter ett samtal med en person som hur man en vred sig pratade om sin katt och sitt jobb. Jag fick inte reda på något om henne. Men nu känner jag hennes katt och kan hennes jobb. Och vad jag än pratade om så blev det till något om hennes katt eller jobb