Intag från hagen - säkerhet

SweetPanther

Trådstartare
Jag har nyligen börjat ha min häst på lösdrift, och jag behöver lite råd gällande säkerhet vid intag. Min häst är låg i rang, men rätt lugn. Idag när det blåste ordentligt, var hästarna lagom uppspelta, så de sprang runt i hagen. När de lugnat sig gick jag in i hagen för att hämta min häst, och när jag väl börjat leda in henne började de andra busa och springa runt oss.

Trots att de var lite närgångna till en början, så gick det bra. När de kom för nära försökte jag "vinka" eller sträcka fram händerna för att visa "stopp", lugnt och sansat. Så långt gick det helt ok, men sen när vi hade ca 50 m kvar, så samlade hästarna sig runt oss, och rivstartade upp till ingången, för att sedan både galoppera runt oss och vända upp och galoppera mot oss/förbi oss (min häst och jag alltså). Jag kände mig minst sagt obekväm med situationen, särskilt eftersom jag inte känner hästarna sedan innan, men hur ska man göra för bästa säkerhet?

Tyvärr kommer min häst inte till mig när jag ropar (har aldrig gjort på 10 år), men går inte ifrån mig när jag kommer heller. Hjälm är givet, men annars då? Hagen är såpass stor så att "snabbt springa under staketet" är tyvärr ingen lösning. Flocken är för närvarande på 6 hästar, med spridda åldrar, men särskilt de yngre var de som var nära. Om det inte går att göra det säkrare, har ni några tips på hur jag lockar in hästen?

Min tidigare erfarenhet av intag från hage är 2-3 hästar (vintertid) och dessutom i mindre hagar ("vanliga" rasthagar), så om hästarna är lite pigga har de tidigare sprungit mot utgången = lätt att fånga och ta ut en häst relativt snabbt. När hästen har gått på bete har resten av hästarna snarare vart lite slöa, med tanke på väder och lite "beteskoma", så då har jag inte heller märkt av det.

Tack på förhand för eventuella tips!

Sv: Intag från hagen - säkerhet

Ett bra sätt att få ut en häst ur hagen utan att hela flocken följer med är att ha som en sluss innan grinden, dvs en liten fålla där man kan ta in hästen först och sedan i lugn och ro öppna grinden och gå ut.

Förutom hjälm kan säkerhetsväst vara en bra idé. Även om hästarna inte menar illa kan en lekfull spark ta rätt ordentligt. Jag har blivit sparkad i brösthöjd av en c-ponny som var lite uppspelt, och även om jag inte bröt något kändes det rätt ordentligt.

Ett annat tips kan vara att ha ett dressyrspö/körspö med dig, inte för att slå hästarna, men att ha som en förlängning av din arm så du har lättare att mota bort hästar som är allt för närgångna.

Annars kan du ta hjälp av någon annan i stallet som kan följa med, så ni är två stycken om det är stökigt.

Tack för svar!
Fålla finns, så om jag "bara" tar mig till utgången är det lugnt, utan jag är mest orolig för sträckan mellan hästen och utgången. Precis som du säger är jag inte så orolig för att hästarna springer över mig, utan det är mera om de busar = bockningar och glädjesparkar här o var, som även kan vara riktat mot min häst men att jag råkar vara i vägen med lite otur. Säkerhetsväst kan jag också ta på mig, särskilt sådana här "riskdagar" med storm.

Dressyrspö har jag också funderat på. Det borde vara användbart för att kunna skapa mera avstånd mellan mig och busarna. Det får också hänga med!

*KL på mig själv*
Eftersom det är så få hästar som rids på lösdriften i dagsläget, är jag beroende av att kunna få ut min häst själv, men givetvis om det ser helt galet ut kan jag försöka lura ut hjälp. Jag antar att fånga in ledarstoet i sådant fall är att föredra?

Jag har haft lösdrift i många år, som den som fodrar och har tillsyn på hästarna har jag från första början aldrig tolererat några lekar eller ens sura miner i min närhet. De har lärt sig fort att respektera min närvaro. Att fodra runt hästar som grinar på varann o bråkar är farligt. Lika farligt låter det som om det är när du hämtar din häst!

Jag har ännu inte behövt ta ridspö med, utan lyckats stävja påhitt ändå. Men i ditt fall hade jag absolut tagit med en körpisk. Den häst som kom för nä ra eller som har uppsåt att leka/flyga på din häst hade åkt på däng. Jag var medryttare på en hast en kort period o dennes hagkompis gjorde allt för att jag inte skulle ta hästen. Han fick jag jagat bort med repet(mycket slag fick han innan han lyssnade) många gånger innan han gav sig o lät bli att försöka skrämma mig.. En bortskämd skituppfostrad häst var det, han styrde sina ägare med järnhov....

Man skall inte vara rädd att rättvist tillrättavisa andras hästar men det är nog bra att ha pratat med ägarna så dom vet. Hästarna måste respektera alla människor. I mitt fall så har jag talat om redan innan inflytt att jag gör vad som krävs för att min miljö skall vara säker för mig, inkl att uppfostra hästen. O det är väl inte för inte kompisarna omnämner hästarnas vistelse i mitt stall som vistelse på uppfostringsanstalt...
;) men så har jag ju oxå många trevliga stunder med hästarna, de är lugna i min närvaro. Det är en rätt häftig känsla när hästar som kommer in i flocken bråkar o e jävliga o bara efter ett par fodringar när jag har jagat bort dom/vallat dom helt plötsligt ser upp till mig och vill vara med mig, utan att grina på dom andra. Det finns så enkla metoder att få respekt som inte innefattar våld :)

Jag löste det genom att ha en häst i varje hand, nu kände jag förstås hästarna och tog dem direkt i grimman så det kanske inte passar dig, men med ett äldre sto på båda sidor om mig så kunde unghästarna hoppa och skutta precis hur mycket de ville.

Annars är nog ett längre spö den bästa lösningen tror jag.

Kanske går det att träna inkallning så att exv. en vissling betyder en godbit för din häst?

Det är alltid en stor risk att ha en häst som är låg i rang, dessvärre då den måste "välja" om den ska följa dig eller ledaren i hagen....

Jag skulle använda mig av en dressyrpisk med en uppblåst plastpåse på knuten längst ut. Gå in i hagen utan att ta i din häst, "och träna" med de andra att flytta sig undan för påsen. Beröm när de går undan och prassla lite hårdhäntare med påsen om de inte går undan. Det är benen som ska flytta sig, inte huvud eller hals. Då får du övertaget över flocken, och din häst kan känna sig tryggare att välja din sida.

Ha sedan med dig den när du ska hämta, och mota bort dem, vänd din häst och dig mot dem om de inte lyder, och tvinga dem att backa undan för er.

Lycka till.

Tycker det låter som en vanlig dag att det kan blåsa lite och uppspelta hästar. Nu har jag ju en häst som kommer till mig och den andra kommer ibland och ibland får jag hämta henne. det enda jag gör är att hämta den hästen jag ska ta in och så går vi, kommer det nån annan häst som busar så gör jag ingen större affär av det sålänge de håller anvståndet. Men hästarna respekterar och tycker om mig så även om min ena häst är lågrangad så kommer de inte allt för nära om jag inte vill det förståss. och vid intag så är det bara min häst och jag och det vi nu ska göra (i detta fall gå ut från hagen) det är högst oväsentligt vad andra i omgivningen gör och inte gör.

Ja precis, det är inget ovanligt att hästarna är uppspelta, särskilt när det blåser (och det går mot höst..) Och jag hade inte heller brytt mig om det inte var så att hästarna galopperade och busade nära (1 m i full fart). Men jag har fått lite tips på att utöka avståndet iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka