Instruktionsbok

Riley

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat en relativt stor och tung rockard till travaren, och eftersom jag inte riktigt vill slänga på den ihop med en travsele har jag planerat att köpa en bröstsele istället. Dock har jag absolut ingen aning om hur en sådan ska sitta, med baksele och draglinor och allt vad det heter. Så därför undrar jag om ni här känner till någon bra bok om körning där hela påselningsproceduren, helst á steg för steg med bilder, är inkluderad?

Har f.ö sökt på forumet och känner inga att ta hjälp av.

/ Violator, som annars hör hemma på travsidan och hoppas att hon inte blir utjagad med kvast. :angel:

Sv: Instruktionsbok

Driveout har en film som heter från koja till slott tror jag inom körning :) Eller så var det börjes! Har sett den filmen och den är ganska bra! Tror man kan hyra den på stora biblotek.

Mvh
Emma

Driveout har en film som heter från koja till slott tror jag inom körning :) Eller så var det börjes! Har sett den filmen och den är ganska bra! Tror man kan hyra den på stora biblotek.

Mvh
Emma

Ja, det är Anders Eriksson som står bakom den filmen. Han har också skrivit en bok; "Körning" .
Som grundlitteratur är även B.D.S bok "Bok om körning" både billig och bra!
Annars kan du söka på nätet, finns jättefina hemsidor med utförliga förklaringar om tillpassning av sele, t.ex. http://www.cliffords.se/korskolan.html

Och du, du blir inte utkastad, du är välkommen! :D

*KL*
Japp du är mer än varmt välkommen och vad bra att du funderar på en sele anpassad till vagnen ;)
Vill varken rekommendera filmen från koja till slott eller hans bok eg.
Mycket bra bilder och så men vill du ha steg för steg är det fel för dig.
Denna sida har många bra bilder: http://www.mencursus.net/index2.htm
Tyvärr är den på holländska men du klarar garanterat av att klicka dig runt på alla bar bilder iaf. De visar påselning, förspänning och mycket annat bra.

Det är jättebra att läsa på - så har jag själv gjort (jag är nybörjare som kusk) och har därigenom kommit en bra bit på väg vad gäller att få koll på ungefär vad man skall ha. Men när man väl köpt selen är det bra om man har någon som kan tillpassa den åt hästen och vagnen så att man får den att fungera optimalt...

Själv har jag turen att ha en duktig herre i närheten som kan det mesta om seltillpassning. Finns det ingen sådan du kan fråga i din egen närhet?

Var bor du förresten, kanske finns någon händig man eller kvinna här som skulle kunna hjälpa till?

Jag bor utanför Falun. Känner tyvärr inte en enda människa, eller vet någon som vet någon, som sysslar med körning, det är bara renodlat trav- och ridfolk.

Om du vill ha hjälp med att passa till selen, ta kontakt med någon i FNH´s daladistrikt (FNH - Föreningen Nordsvenska Hästen) det finns väldigt många mycket körkunniga personer i Dalarna!

Lotta

Det tvivlar jag inte på, problemet är bara att hitta dem.
Ska se om jag får tag i någon där, tack för tipset.

Jamen då bor vi ju nästan på samma ställe ju... Jag har hästen mellan Aspeboda och Ornäs så det är inte så långt.

Tyvärr vet jag inte vad mannen som är duktig på seltillpassning heter men jag vet var han bor. Så om du hör av dig kan jag berätta hur du hittar dit och så får du väl höra om han kan/vill hjälpa dig!

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·
L
Körning När jag var barn köpte jag ICA:s bok om körning, sen selade jag på sommarens lånehäst (fjording) efter bästa förmåga, spände för en...
Svar
13
· Visningar
1 067
Senast: Nussikan
·
Körning Hej! Då det nu ser ut som om jag kommer hålla fast vid min shettisgrabb & inte skaffa mig stor häst igen, men är tävlingssugen så måste...
2
Svar
25
· Visningar
4 101
Senast: RebeckaKihlberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar