Installera kattlucka

Vad är det för sorts skiva och hur tjockt har du kvar? Jag hade använt befintliga handverktyg och fixat till formen på kanterna efter bästa förmåga för att slippa köpa en ny maskin. Det kan inte vara avgörande att hålet blir perfekt format där i mitten av dörren, varken för det estetiska eller det funktionella.
Ingen aning vad det är för skiva. Och från utsidan är det mycket material kvar. Där har jag bara testat att såga i mitten för att se om sågen gick igenom, vilket den inte gjorde. Har faktiskt ingen aning hur jag ska kunna markera hålets konturer på rätt ställe på den sidan.

Du har inte nåt företag som hyr ut maskiner? Här har vi Hyrmaskiner som hyr ut per timme eller dagar, dom har allt från mutterdragare till skylift att hyra.
Jo, det finns ett hyrföretag, men tvivlar på att de har annat än stora maskiner som inte löser den uppgift jag behöver den till.
 
Gör likadant men lite längre in, så du får ett hål i mitten sen kanske du har en beskärningssåg av något slag som går att tråckla in och såga i omgångar tills du kommer närmare kanten.

Annar får du sätta dig och borra många hål längs kanten runtom. Att det är lite fulare kant därinne gör mindre utan det går att raspa till det sen så det duger och kattluckan får plats.
 
Gör likadant men lite längre in, så du får ett hål i mitten sen kanske du har en beskärningssåg av något slag som går att tråckla in och såga i omgångar tills du kommer närmare kanten.

Annar får du sätta dig och borra många hål längs kanten runtom. Att det är lite fulare kant därinne gör mindre utan det går att raspa till det sen så det duger och kattluckan får plats.
Sågen får inte plats. Och inte någon beskärningssåg heller. Den är jättestor. Och att borra många hål vill jag inte heller. Kan bli hur snett som helst.
 
Jag hittade en sån här på biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/sagar/handtag-for-bagfilsblad-2000042971 Haken är att jag har långt till biltema, men det borde ju gå att tejpa ett sågblad också.
Linda med en trasa och silvertejp borde gå bra. Tror ett bågfilsblad är styvare än sågblad, så det kanske är lite lättare att använda på det sättet?

Annars har du den https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/sagar/sticksag-12-2000016907
 
Jag hade borrat. Borra lite längre in en ring först och såga ur. Då ser du hur snett det blir utan att det gör något.
Dessutom så blir det sneda ingen sträcka att tala om då själva materialet du borrar i inte är tjockt, bara det att det sitter en bit in.
Vad har du för beskärningssåg?
 
Jag hade borrat. Borra lite längre in en ring först och såga ur. Då ser du hur snett det blir utan att det gör något.
Dessutom så blir det sneda ingen sträcka att tala om då själva materialet du borrar i inte är tjockt, bara det att det sitter en bit in.
Vad har du för beskärningssåg?
Min beskärningssåg är ett stort as. Den går inte att såga en kurva med.

20221202_180007.jpg
 
Du behöver ju inte kunna såga kurvig. Du gör flera raka snitt uppifrån och ner där den nedre kantnen på snittet slutar högre och högre upp och sen slår du bort remsorna som blir mellan snitten.

Så svårt att förklara i text. Ska se om jag hittar nån video.
 
Du behöver ju inte kunna såga kurvig. Du gör flera raka snitt uppifrån och ner där den nedre kantnen på snittet slutar högre och högre upp och sen slår du bort remsorna som blir mellan snitten.

Så svårt att förklara i text. Ska se om jag hittar nån video.
Fattar nog hur du menar men tror inte att det kommer att bli bra. Tror dörren kommer att flisa sig.
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 387
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 573
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp