Installera kattlucka

Wille

Trådstartare
Jag ska installera en kattlucka i min ytterdörr men min sticksåg når inte igenom dörren, inte ens när jag sågar från båda sidorna. Vilken typ av såg behöver jag? Tigersåg? Jag behöver ju kunna finlira med sågen så snittet blir exakt.

20221130_104642.jpg
 
Jag hade nog satsat på att grovmecka bort det som är i mitten (isolering e.dyl.) och sedan putsa kanter med fil, kniv e.dyl.
Lite beroende på vad du har för olika lager i dörren och vad de är av för material. Kan väl inte vara bara trä om en såg inte räcker igenom?
 
Jag hade nog satsat på att grovmecka bort det som är i mitten (isolering e.dyl.) och sedan putsa kanter med fil, kniv e.dyl.
Lite beroende på vad du har för olika lager i dörren och vad de är av för material. Kan väl inte vara bara trä om en såg inte räcker igenom?
Isoleringen har jag redan fått bort på båda sidorna, men det är ytterligare en träskiva i mitten som sågen inte når.
 
Jag har skickat ut en allmän fråga på fb om någon har en tigersåg att låna/ hyra ut, men ingen har svarat. Tyvärr har jag inte råd att köpa en maskin för det här engångsjobbet. Men är det någon som vet om det finns längre sticksågsblad att köpa? Jag vill ju kunna såga med hög precision, även i kurvor och misstänker väl att tigersågen inte ger den möjligheten.
 
Jag hade nog satsat på att grovmecka bort det som är i mitten (isolering e.dyl.) och sedan putsa kanter med fil, kniv e.dyl.
Lite beroende på vad du har för olika lager i dörren och vad de är av för material. Kan väl inte vara bara trä om en såg inte räcker igenom?
Ett par rejäla smällar med en hammare hade jag nog tagit till för att få ett hål så man kan stoppa in en såg. Men jag är ingen snickare eller bra på fingöra...
 
Jag har skickat ut en allmän fråga på fb om någon har en tigersåg att låna/ hyra ut, men ingen har svarat. Tyvärr har jag inte råd att köpa en maskin för det här engångsjobbet. Men är det någon som vet om det finns längre sticksågsblad att köpa? Jag vill ju kunna såga med hög precision, även i kurvor och misstänker väl att tigersågen inte ger den möjligheten.
Kolla på Hygglo om du inte redan gjort det. Smidigt plattform för privatpersoner som hyr ut.
 
Jag har skickat ut en allmän fråga på fb om någon har en tigersåg att låna/ hyra ut, men ingen har svarat. Tyvärr har jag inte råd att köpa en maskin för det här engångsjobbet. Men är det någon som vet om det finns längre sticksågsblad att köpa? Jag vill ju kunna såga med hög precision, även i kurvor och misstänker väl att tigersågen inte ger den möjligheten.
Det finns långa sticksågsblad, kolla tex här: https://www.toolab.se/search?pagesize=12&q=sticksåg&f_Produkttyp=Sticksågsblad

Du kan maila dem om hjälp, om du har svårt att välja. Tänk på vad det är för material du ska såga igenom också, om det tex är ett skydd i plåt nedtill på dörren.

Och, håller med Tranan, lyft av dörren och lägg den plant.
 
Ta gärna loss dörren och jobba på sågbockar eller liknande så du kan jobba med precision.
Det går inte att haka av dörren utan att ta bort dörrfodren och det vill jag inte göra. Dörren lär dessutom vara ett tungt as som jag inte kan hantera själv och jag har inte plats för den i liggande läge inomhus. Jag vill heller inte vara utan möjlighet att stänga dörren så här års om jag inte orkar göra klart på en gång.
 
Antar du har en mall på något vis. Mät in den på ena sidan och sen mät in på andra sidan.

Har du långborr skulle det gå att borra tvärs igenom med, men risken att det blir snett är nog inte obetydlig. Likaså skulle jag inte lita på att det blev rakt med tigersåg med långt blad heller, sågar man inte snett så har bladet böjt sig. Bättre att jobba lite från var håll, lite pyssligare men bättre förutsättningar att bli bra.
 
Antar du har en mall på något vis. Mät in den på ena sidan och sen mät in på andra sidan.

Har du långborr skulle det gå att borra tvärs igenom med, men risken att det blir snett är nog inte obetydlig. Likaså skulle jag inte lita på att det blev rakt med tigersåg med långt blad heller, sågar man inte snett så har bladet böjt sig. Bättre att jobba lite från var håll, lite pyssligare men bättre förutsättningar att bli bra.
Den enda mall jag har är själva kattluckan. Jag har borrat rakt igenom dörren på två ställen för annars hade jag inte kunnat såga med sticksågen. Jag har också sågat från andra hållet, men sågbladet når inte igenom, vilket framgår av mitt första inlägg. Dörren är 8,5 cm tjock och sågbladet är mindre än hälften.
 
Du har inte nåt företag som hyr ut maskiner? Här har vi Hyrmaskiner som hyr ut per timme eller dagar, dom har allt från mutterdragare till skylift att hyra.
 
Vad är det för sorts skiva och hur tjockt har du kvar? Jag hade använt befintliga handverktyg och fixat till formen på kanterna efter bästa förmåga för att slippa köpa en ny maskin. Det kan inte vara avgörande att hålet blir perfekt format där i mitten av dörren, varken för det estetiska eller det funktionella.
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 387
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 573
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp