Installera kattlucka?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har tittat på instruktioner till att installera kattlucka, och tycker att jag (som lite halvhändig person ;) ) bör kunna klara detta. Men jag saknar lite verktyg, för det krävs väl en sticksåg? Jag kan ev låna en, men det är alltid lite bökigt att låna. Såg (hehe ;) ) att Jem&Fix säljer en manuell såg för 289 kr. En sådan bör man väl klara sig med, för inte behövs det väl en eldriven sticksåg om man bara ska såga den lilla rutan???
 
Jag har tittat på instruktioner till att installera kattlucka, och tycker att jag (som lite halvhändig person ;) ) bör kunna klara detta. Men jag saknar lite verktyg, för det krävs väl en sticksåg? Jag kan ev låna en, men det är alltid lite bökigt att låna. Såg (hehe ;) ) att Jem&Fix säljer en manuell såg för 289 kr. En sådan bör man väl klara sig med, för inte behövs det väl en eldriven sticksåg om man bara ska såga den lilla rutan???

Jag hade köpt en eldriven. Förr eller senare behövs det... och det blir snyggare.
 
Det borde du fixa. Jag ritade upp och borrade hål i hörnen sen tog jag sticksåg (eldriven men ska absolut gå med lite människokraft) och sågade ut hålet. Biltema har elektrisk för 299 såg jag, tar inte så mycket plats och bra att ha. Tänk bara på att få den lagom högt så dom inte behöver krypa ut.
 
Det borde du fixa. Jag ritade upp och borrade hål i hörnen sen tog jag sticksåg (eldriven men ska absolut gå med lite människokraft) och sågade ut hålet. Biltema har elektrisk för 299 såg jag, tar inte så mycket plats och bra att ha. Tänk bara på att få den lagom högt så dom inte behöver krypa ut.
Aha. Om de finns på Biltema för 299 kr så kan jag ju lika gärna slå till med en elektrisk då kanske.... :)
 
Innan du köper någon så kolla hur tjock dörren är. Sågen på Biltema för 299 krhar ett sågdjup på 6,5 cm så du kan behöva köpa andra blad. Max sågdjup i trä är 8 cm. Den de säljer för 399 kr har ett max på 11 cm. :idea:
Tack för tipset :) !

Och mäta dörren bör jag väl göra ändå för att få rätt bredd på kattluckan? Jag har sett att man kan köpa till förlängningar.
 
Tack för tipset :) !

Och mäta dörren bör jag väl göra ändå för att få rätt bredd på kattluckan? Jag har sett att man kan köpa till förlängningar.
En ytterdörr behöver oftast en förlängning. Innerdörr klarar sig utan.
Fick jag önska något av kattluckor, vore det att de skulle komma på någon slags dubbellucka/tunnel, så att luckan blev lite isolerad. Nu har vi ett konstant kalldrag där katterna går in.
Där jag bodde tidigare, sågade jag upp till en lucka i yttervägg så att de kom in i en garderob, och så en lucka i garderobsdörren. Isolerade därinne och det fungerade finfint.
Nu kommer de in i källaren och vidare in genom en annan dörr, och fr.om. den här årstiden, blir det bra mycket kallare i källaren. :(
Jag köpte ytterlucka med magnet, men det var för mig att slänga pengarna i sjön. Chip kanske fungerar bättre?
När det är bråttom, kanske med en vildkatt i bakhasorna, så har de inte huvudet i rätt position och kommer inte in när det är skarpt läge. Nu är vi lyckligt lottade som inte har katter omkring oss som tar sig in i huset.
Lycka till!
 
En ytterdörr behöver oftast en förlängning. Innerdörr klarar sig utan.
Fick jag önska något av kattluckor, vore det att de skulle komma på någon slags dubbellucka/tunnel, så att luckan blev lite isolerad. Nu har vi ett konstant kalldrag där katterna går in.
Där jag bodde tidigare, sågade jag upp till en lucka i yttervägg så att de kom in i en garderob, och så en lucka i garderobsdörren. Isolerade därinne och det fungerade finfint.
Nu kommer de in i källaren och vidare in genom en annan dörr, och fr.om. den här årstiden, blir det bra mycket kallare i källaren. :(
Jag köpte ytterlucka med magnet, men det var för mig att slänga pengarna i sjön. Chip kanske fungerar bättre?
När det är bråttom, kanske med en vildkatt i bakhasorna, så har de inte huvudet i rätt position och kommer inte in när det är skarpt läge. Nu är vi lyckligt lottade som inte har katter omkring oss som tar sig in i huset.
Lycka till!
Kattluckan ska sitta i en dörr i vårt uthus/stall. Det finns två inredda gästrum där, och katten får bo i det ena :) . Det är ytterdörrar in till gästrummen. Men eftersom gästrummen finns i uthuset - och inte i huset - så tänker jag att det inte gör så mycket om det blir lite drag.... :)
 
Kattluckan ska sitta i en dörr i vårt uthus/stall. Det finns två inredda gästrum där, och katten får bo i det ena :) . Det är ytterdörrar in till gästrummen. Men eftersom gästrummen finns i uthuset - och inte i huset - så tänker jag att det inte gör så mycket om det blir lite drag.... :)
Ok, då behöver du inte vara så noga med förlängningen heller.
Har du silvertejp hemma, så tejpar du bara det invändigt över skarvarna. ;)
Funkar jättebra och ser bra ut.
 
Jag kom på en ännu bättre lösning än att köpa en billig sticksåg på Biltema. :idea:

I somras när jag skulle kapa ändarna på altangolvet kom jag inte på var jag lagt cirkelsågen utan lånade av en granne som köpt en på Biltema. Den jädra klumpen var tung som ett as och klumpig att använda, till skillnad från min egen Bosch som gömt sig. :o

Istället för att köpa en billig såg som är jobbig att använda kan du hyra en proffssåg billigt! Exvis http://www.hyreshuset.se/sortiment/sticksag/ :up:
 
Nu har jag gjort ett JÄTTEFINT hål i dörren, och det var inga problem med ett handsåg. MEN de längsta skruvarna som följde med är inte långa nog för dörrens tjocklek....:mad: Så nu vet jag inte hur jag ska fixa detta??!!
 
Nu har jag gjort ett JÄTTEFINT hål i dörren, och det var inga problem med ett handsåg. MEN de längsta skruvarna som följde med är inte långa nog för dörrens tjocklek....:mad: Så nu vet jag inte hur jag ska fixa detta??!!
Nya skruvar finns sannolikt på ÖB, Biltema, Jula eller annan liknande butik. Senast jag köpte skruv hittade jag rätt sort på min lokala OKQ8 :)
 
Nya skruvar finns sannolikt på ÖB, Biltema, Jula eller annan liknande butik. Senast jag köpte skruv hittade jag rätt sort på min lokala OKQ8 :)
Jag kollade Jem&Fix idag, men de hade inget som passade. Det finns en järnaffär på orten som förmodligen har passande skruvar (de säljer en massa olika styckvis), men jag får vänta tills imorgon att titta där för de har tyvärr stängt på söndagar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 615
Äldre Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 832
Senast: Girasol
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp