Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tackar!
Tomten gränsar i sydväst till en skogsdunge och mot väst en äng som sedan går över i skog. Det är en ganska hopplös med häftig tomt. Vissa delar går inte att gå i eftersom det är så brant, så de delarna är vildvuxna. Det har visst legat ett gammalt grustag här innan huset byggdes 1939 så att gräva är jobbigt. Får man ett helt spadtag utan att det tar stopp så är det verkligen ett hallelujamoment. Som tur är kan man ju göra mycket roligt med sten så jag tröstar mig med att jag i alla fall har gratis byggnadsmaterial.

Vår hund är inte heller så trevlig att ha där folk går förbi, därför sätter vi bara staket runt den delen av trädgården som man knappt ser gatan från.
Ju mindre tomt ju mindre att vakta är vår erfarenhet.
Vad tråkigt med din hund, hoppas den tar konvalescensen hyfsat med ro.

Södergaveln på huset och mina terassodlingar.
fhwmcqxrudv
[/url][/IMG]

Det som vi ska hägna in. Här syns det hur brant tomten är.
dvpjpzljboszng
[/url][/IMG]

Utsikten är inte så dum
nhmhhanpnldwip
[/url][/IMG]

Söta snödroppeliknande blommor, någon som vet vad det är?
vzlvqvknktzuas
[/url][/IMG]

zdgkbehssrqhrt
[/url][/IMG]

Det är snöklockor! Väldigt söta blommor, skulle gärna ha dem själv. :)

Kul med terassodlingar, det kan ju bli hur snyggt som helst!

Snöklockor alltså, vad kul att ha ett namn på dem.
Terasserna byggde jag förra sommaren så jag har inte hunnit odla något i dem ännu. Det ska bli jättespännande att se hur det går, hoppas bara att jag lyckas hålla mördarsniglarna i schack så det får vara i fred hyfsat.

Flyttade in i vårt hus, hösten -11 och trädgården som en gång varit en riktigt vacker och välskött trädgård, hade de senaste tre åren fått förfalla till oigenkännlighet. Första sommaren dök det upp blommor lite överallt och det bestämdes då vad som skulle sparas/framhävas och vad som behövdes åtgärdas/tas bort, förra sommaren var första som vi kunde göra lite mer själv och odla på mer allvar. Där tar vi vid i år.
Kommer att så lite mer grönsaker i år, palsternacka blir nytt.
Har bara lite gamla bilder på trädgården, första trädgårdshelgen i år, blev inte mycket bilder på trädgården, hade annat för mig..

Ursäkta för suddig mobilbild.

Växthuset, som lever en ganska hotad tillvaro. Vinbärbuskarna är bakom.
9E0732B0-orig_zps0ef3e675.jpg

Från i år.

Med växthuset bakom mig, bakom planket befinner det sig 300m2 hundgård som inte fixas med alls.
DSC_0891_zps66922633.jpg

Jordkällaren i bakgrunden, ska få lite blomster på sig i år.
DSC_0886_zps4701641a.jpg

trädgården är på sammanlagt 3625m2 och är således ganska stor.

Jag har en liten pluttig trädgård som jag håller på att upptäcka i. Det är kul och intressant. Innan vi köpte den var den riktigt eftersatt, enbart ogräs och lite kärleksört och lökväxter i de få planteringsytorna. Det första jag gjorde var att fixa pallkragar att odla grönsaker i. Det har gått jättebra och vi har varit självförsörjande på sallad och enklare grönsaker under sommarn.

Annars är det en lite klurig trädgård, rätt mycket skugga och jag gillar mest soldyrkande växter. Men det jag gjorde i typ december, när det ändå var mjukt i marken var att vända grässvålen i en ny rabatt och täcka med tidningspapper för så lite jobb som möjligt. Ska sätta rätt mycket sommarblommor där tror jag. Sätter mycket egna frön så blir nog nåt enklare. Vill ha det lite lummigare och mer blommor/ätbart.
Lite bilder:
2013-06-21+15.34.42.jpg

2012-07-23+11.00.27.jpg

2013-05-16+17.29.42.jpg

Hej igen buke! Nu var det länge sen jag tittade in här, men när våren börjar kännas på riktigt så vaknade trädgårdslusten i mig!

Vilken fin fördelning du har på tomten! Eller vad man ska kalla det...
Gillar rabatterna och att du lyckats få in odlingar även på det branta, blir jättesnyggt med terassodlingarna! :)

Här planeras för fullt hur jag vill ha rabatterna nu, för snart ska vi gräva nya gångar, som blir grus i för tillfället så får vi se om vi vill ha marksten i framtiden sen.. Billigare med grus!

Sen råkade jag lägga en beställning på perenna rötter så dessa kommer hem till mig snart :D
odla_53344d2ee087c320c606b112.png

Mannen som byggde huset 1939 var trädgårdsmästare, men hur mycket som är kvar från hans tid har jag ingen aning om. Men det känns som att den finare delen av trädgården är planerad med lite eftertanke med relativt små rabatter som öar som bryter av gräsmattan och höjdskillnader med stödmurar.
Såhär:
jljourxjqdzjk
[/url][/IMG]
Jag har tänkt att försöka få till den känslan på baksidan också som mest har varit en fyrkantig gräsmatta med ett par etage.

Nu blommar scillorna i tusental i backen, det är så fint att det inte riktigt låter sig fångas på bild.
qlaydwhhxfktcn
[/url][/IMG]
taqlyihkdrak
[/url][/IMG]

Oj, helt galet mycket scilla!!

Vår tomt är helt platt typ :( Så jag har ingen höjdskillnad att försöka leka och bygga ihop med. Vet inte riktigt hur jag ska få det mysigt.. Och stenmurar runt som jag inte heller vet hur jag ska "inkludera". Att sätta en rabatt rakt mot stenmuren går inte riktigt heller för i den frodas brännässlor och kirskål som jag då är rädd sprider sig.

Jag har tittat på massor av avsnitt av "trädgårdstoppen" och "trädgårdshjälpen" och de pratar alltid om att skapa rum i trädgården. Att inte bara anlägga rabatter, plantera buskar och träd runt om trädgårdens kanter och sen spara en gräsmatta i mitten.
Att trädgården också har golv, väggar och tak i form av gräsmatta, stensättningar, grus, blommor, buskar och träd.
Målet för mig är att det ska vara ett litet äventyr att upptäcka trädgården, att jag inte ser allt med en gång utan att det är spännande att se vad som döljer sig bakom nästa buske.
Min tomt känner jag är nästan för dramatisk, den blir lite överväldigande på något sätt. Jag vill gärna dels göra den mer tillgänglig och sen tona ner berget lite. Jag måste bara komma på hur och i vilken ände som jag ska börja, 1200 kvm är rätt stort när mer än hälften är mer eller mindre kraftigt lutande och vildvuxet. :banghead::D

Vad otroligt vackert med alla Scillorna :love:
Jag försöker skapa en Scilla-äng under och runt mitt "vård-träd", det är det enda träd som fanns här när vi köpte gården, ett äppelträd av någon gammal svensk sort som jag alltid glömmer namnet på :o

Visst är det lustigt hur olika trädgårdar det finns, din är nästan för dramatisk - min var totalt odramatisk ;) Nu, många år senare med "trial and error-metoden" så har jag något jag kan kalla trädgård iallafall. Mycket kvar, men det är ju det som är det roliga med trädgård - att aldrig bli klar... :p

När jag far förbi ställen där det ska byggas nya hus får jag kalla kårar efter ryggraden när jag ser hur dom först tar bort alla träd som finns :eek: skapar en stor platt yta... sen ställer dom dit ett hus och ett garage... rullar ut en gräsmatta... klart :yuck:
Dom vet inte vad dom gör eller hur många år det tar för en trädgård att växa upp :crazy:

Här har det jobbats på kolonilotten idag. Humöret och lusten att göra något där sjönk ganska dramatiskt då någon i styrelsen råkade "ge bort" min ena lott i förra veckan. Jag hade sagt upp den, (har två lotter) men från och med ett datum i april, så att jag skulle hinna flytta allt jag ville ha kvar. Så tänkte inte dom utan gav glatt bort den redan 20/3, så när jag kom och skulle flytta mina saker hade någon redan tagit över allt och flyttat och härjat.

Först blev jag sur och ledsen, men efter att ha förvarnat om att jag tänkte flytta mina saker åkte jag och gjorde det idag. Vilket vårväder, 15 grader och strålande sol, stod i kortärmat och flyttade allt. Den nya kolonisten bredvid fick behålla fyra pallkragar som hon hade ställt iordning fint, och så tog jag sex stycken. Jag flyttade två hallon (ett rött och ett gult) till den lott jag ska ha kvar, och så flyttade jag tre rabarber, ett prydnadsgräs och alla jordgubbar och smultron.

Min gula ros som redan stod på rätt lott, den växte inte så himla mycket förra året. Ska man gödsla dem med något speciellt?

10013897_10200677293733661_2128333145_n.jpg

Det är inte så grönt än av naturliga skäl, men rabarbern hade börjat komma upp, och även prydnadsgräset. Hallonen hade knoppar.

I kragarna blir det en med jordgubbar och smultron, dom sitter redan där. I en ska jag nog ha squash och pumpa, men förra året blev de som stod på friland bättre, så där har jag inte riktigt bestämt mig. I en ska jag ha morötter, rädisor, sallad, och i en lite vaxbönor som jag inte kunde låta bli att köpa. På friland blir det också potatis.

Jag älskar mina scillor, jag får ett stort leende varje gång jag ser blomsterhavet.

Trädgården är helt klart min lekplats. Jag har ett kreativt men stillasittande jobb, jobbar som CAD-konstruktör, så att få komma hem och fortsätta vara kreativ och jobba fysiskt är avkopplande och roligt på samma gång. Det sköna med trädgården är att det gör inget om det blir lite fel. Det går alltid att göra om och ändra sig och det är inte så noga på millimetrar för att det ska bli bra. Jag kan göra det bekvämt för mig och låta bli att jobba mot trädgården utan göra det enkelt för mig med de förutsättningar som finns.
Jag får också kalla kårar av nya områden, minitomter och jättehus med trädgårdar som du beskriver, skittråkigt.

Ja usch för nyanlagda trädgårdar *hurven*
Eller för att inte dra allt nytt över en kam, de som till majoriteten består av grus, marksten och rent gräs utan tillstymmelse till blomma eller träd...
Dock kanske det på ett vis är kul för de nyinflyttade att få göra som de själva vill?

På vår gård står några totalt missanpassade träd.. Ett päronträd som va dött drog vi bort förra året, i år ryker nog ett jättesnett körsbärsträd som man inte ens når att äta ifrån, istället vill jag ha något prydnadskörsbär :love: Typ sånt här
Prunus_Accolade.jpg

Och för att ersätta päronträdet vill vi ha ett familjeäppelträd med olika sorter på :D

Jag hade personligen föredragit en tomt med bara gräs än som nu då en tomt med extremt mycket fula buskar och över 100m häck som vi inte vill ha. det blir så mycket mer jobb innan vi får "vår" trädgård. ;)

Nu vill jag gärna ha lite buskar och träd i trädgården bara inte just de buskarna och träden och absolut inte så som de är planterade. :angel:

Med det sagt kan jag meddela att ena grannen glor en hel del idag då mannen är ute och sågar ner drygt 50m häck samt några av de stora buskarna just nu :D Förhoppningsvis hinner min bror gräva upp resterna i veckan så att vi kan börja sätta staketet sen.

knapp

Förra året odlade jag tomater i krukor på min uteplats med godkänt resultat. Krukorna står mot en ribbvägg i skyddat soligt läge och jag tänkte ge det ett försök till i år, eftersom ett växthus inte verkar få flytta hit denna säsongen heller :(
Detta året vill jag dock försöka locka lite mer fjärilar/humlor/bin till plantorna och vill även ha något tjusigt blommande som kan klättra på väggen. Vad har ni för förslag? Växten ska trivas i kruka och gärna vara lättcharmad. Eftersom jag vattnar tomaterna mycket så gör det inget om den är törstig. Väggen är ca 180 cm hög och 250 cm bred. Tips? :bump:

Luktärt är det första jag tänker på! Då kan ni plocka in härliga buketter! Eller någon slags klematis? Fast jag vet inte hur de är i kruka..

tomat ska jag försöka mig på i år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka