Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det är så lustigt för vi sitter i en väldigt lik trädgårdssits. Vi flyttade ju hit till vårt gamla torp i augusti och trädgården har varit ordentligt bortglömd. Gräset klippt men inte mycket mer än så. Så man har så mycket som måste göras, så mycket ideer och planer, och samtidigt förundras man över hur mycket som faktiskt dyker upp :)

Och det är alldeles underbart :love:

Praktlysing har vi ingen alls. Ska gerillaplantera det på andra sidan vägen här så har jag det nära men ändå inte i trädgården. Däremot gullris i mängder som blandat sig med stormhatt. Snyggt som tusan faktiskt! Naturen gör oftast de snyggaste kombinationerna.

Haha ja, det är roligt med nån mer som sitter i samma sits! :)

Hu, var glad att du slipper lysingen! Sen har jag en hel skog med lupiner framför uthuset. Berättade det för en granne som blev jätteavundsjuk, haha. Deras trädgård ligger bland åkrar och har tung lerjord jämfört med min sandjord. Själv funderar jag på att dra över dem med röjsågen innan de fröar... :p Men det kanske blir så att de får vara kvar då min planerade parkeringsplats nog inte blir precis där utan strax bredvid, så behovet att bli av med lupinerna minskade.

Just nu springer jag mest runt och ooo:ar och aaah:ar inför alla blad som börjar sticka upp. :D Hittade blad från blåsippa inne bland syrenerna i helgen! Och så har lökarna jag satte i höstas börjat spira, längtar verkligen efter att de ska blomma!

Fotade aldrig idag men nu har jag räfsat nästan hela området på tidigare bild och det blev galet bra! Det kommer oerhört mycket lökväxter, främst snödroppe och tidlösa. Men jag hoppas några av påsk- eller pingstliljorna finns kvar, de svämmade över i slänten förr. :love: Hittade även rejält med kirskål, och nu ser man även de spirande skotten från praktlysingen. De ska ryckas upp med roten när de blivit lite större. :devil: Hittade även groddar från brandliljorna som börjat ta sig! Skyfflade över ett tunt lager jord så de inte tar skada + man ser var de är nånstans. Nu ser man hur snyggt det kommer bli med lite nya marktäckare, och högst upp kan jag ha blommor med lite mer höjd!

Det allra bästa är dock inne i syrenerna. Räfsade bort alla löv (det står en liten lönn där också) och då uppenbarade sig det största bestånd med blåsippor jag nånsin sett! Vi har knappt blåsippor här, bara en ynka planta lite här eller där. Här fanns det mängder och nu har de gott om yta att breda ut sig på. :d

Förutom detta har vi lokaliserat några plantor med fingerborgsblomma, en narciss som redan har en stor knopp, massor med krokusar (eventuellt botaniska småttingar) och en hel drös med narcisser som är på vägg upp under min stora lönn i gräsmattan. Vi rensade bort lite döda grenar från en förvildad men ännu ganska liten kornell (om man jämför med kornellen som är ungefär lika stor som min förra lägenhet) och en plymspirea. Ser redan mycket städat och ordnat ut!

Är så himla förälskad i min trädgård!

Vilken härlig trädgård du måste ha - jag ser det framför mig när jag läser det du skriver :love:

Min trädgård hemma var i bedrövligt skick när vi köpte huset. Förra ägarna hade hästhagarna ända in till bron i princip :meh: Vi såg inte var vår tomt slutade och åkern tog vid :crazy: Tänk dig platt, sandjord, gammal åker som fått växa vilt, inte ett träd (jo ETT träd, ett äppelträd).... vi bor på gammal sjöbotten O_o
Varje träd, buske, blomma, sten, rabatt/växtplats har vi fått plocka hit själva - här är målet att enbart plocka in... vi fick börja med att bestämma var och hur mycket trädgård vi ville ha, sen har hästarna fått resten ;)
Det är inte helt lätt med en helblank canvas heller...:crazy:

I stugan däremot, där var det en förvildad tomt som naturen tagit över. Där plockar jag bort med varsam hand - det är mycket roligare!! :p

Ja det måste vara jättesvårt med en helt tom trädgård! En granne med nybyggt hus har många gånger uttryckt en viss förtvivlan. Var börjar man ens? Så ja, jag är mycket nöjd att redan ha en finfin stomme. :D

Min mamma har gjort lite samma resa som ni. Trädgården fanns redan men den var rätt så fattig och ligger bland åkrar. Med plank, träd och mängder av buskar skapas vindskydd, utmärkt miljö för fåglar och nu för tiden när tistlarna växer som ett hav utanför kökslandet har fjärilsdiversiteten ökat rejält! :)

Det är verkligen superhärligt att gå och kika på allt som kommer upp! Att plocka bort gammalt och dött och sånt som växer åt helt fel håll. Att upptäcka kaprifol inne bland träden och idag kom en hel flock på runt 40 st gråsiskor för att käka lunch. :)

Hu, var glad att du slipper lysingen! Sen har jag en hel skog med lupiner framför uthuset. Berättade det för en granne som blev jätteavundsjuk, haha.

Jag är också avundsjuk :o
Jag har planterat in lupiner på lilla "ängen" :p

Den där praktlysingen skulle jag också vilja komma över, jättefin växt :love:
Jag har gjort en jordvall förra året mellan vägen och ridpaddocken, där skulle jag vilja plantera "vacket ogräs" :p Lupiner ska flyttas dit, men sen då...
Har ni fler tips på vackra ogräs? Vallen som är 1,5 m hög och 25 m lång är gjord av sand/jord-massor som blev över när vi gjorde en ny bilparkering, så den är nog idealisk för ogräs...;)

Du kan väl så in ängsblommor som vallmo, cikoria, vädd, ärtväxter typ åkervicker eller gulvial? :) Eller praktlysing om du gillar den, är nog inga problem för den att ta över hela högen. ;) Vallört har flytt vår trädgård och växer här vilt i skogsbrynen precis som mjölkört/rallarros. De är också fina! Tittade på lite bilder nu och kom över renfana, kungsljus, förgätmigej, tistlar eller kardborre typ ullkardborre (då får du mycket fjärilar också), smultron...

Detta är sagt utan tanke på vad som funkar ihop, bara en uppsjö av idéer. :)

Det tog ett tag i somras innan jag kom på vad det var som lät så konstigt på soliga, varma dagar... tills jag insåg att det var alla lupiner som sprätte iväg fröna från sina baljor. :idea:

Vår trädgård är inte heller så mycket att hänga i julgranen. Den är rektangulär med två äppelträd i ena änden. I andra änden ligger huset och tre buskar, plus ngt äckligt skit som ska klättra på huset hela tiden.
Sen har vi förvildad häck runt allt. Ena långsidan består häcken av miniäppelträd som ger många superäckliga äpplen :( (40m äpplen som ruttnar alltså) ena kortsidan är också ngn trädliknande häck som förvisso är ganska fin de två månader i året som den är grön..
Och resten är ngn vanlig gles historia.

Till råga på allt så har vi mer sand än gräs i vår trädgård.

Här ska sättas plank och sen lite fina saker innanför. Och nytt gräs :)

Tack för tips :up:
Det blir en resa till blomsterhandlaren imorgon och då ska jag kolla in "ängsfröblandningar", det borde funka som grund - senare i vår ska jag åka på stöldturné bland mina vänner... :p

TeamLundVer: Plank är underskattade, sätt ett sånt :idea: Vi har huset och stall-längan fristående men i vinkel med varann och en väg längs andra långsidan i vinkel med huset, däremellan är trädgården. Vi byggde ett bullerplank mot vägen och fortsatte med det i vinkel på "bortre kortsidan". Det gjorde att vi har fått en helt inbyggd trädgård med ett nytt microklimat - vi gick från zon 118 (kändes det som eftersom det alltid blåste och inte ens syrén ville växa :crazy: ) till zon 3 :love: Nu växer allt som bara attan! Syrénhäcken på insidan planket måste klippas för att inte bli för stor... :p
Men jag försökte i många år utan plank för jag har tyckt att dom är fula :o men dom må vara fula på utsidan - på insidan är det desto vackrare ;)

Skyddande plank och häckar kan göra så mycket! Torpet ligger väldigt skyddat inne i skogen så även om tomten är ganska öppen är där mycket mer vindstilla och varmare än på gården som ligger några hundra meter därifrån. Men gården ligger som sagt mitt bland åkrarna istället.

Kunde inte motstå dessa idag!
mail

Två påsar ängsblommor samt röd rudbeckia och sommarmalva. :love: Det fanns även ängsfrö från Impecta/Julita Gård, dock dyrare då. Men de hade flera kul blandningar med ängsblommor, bland annat kulturblandning med blommor som vi haft i trädgårdarna sedan 1500-talet och en som skulle främja biodiversiteten bland insekter (den måste jag nog köpa ändå!). Får nog bli ett hopplock till min äng! Såg nu på Impecta att man kan köpa enskilda blomfrön också, kanske skulle göra det med de stora favoriterna. :d

Jag fick en lilja av en granne för två år sedan pga att den skulle slängas. Gav den en tillfällig plats då jag inte visste var jag skulle göra av den och bestämde mig nu för att kasta den då den inte blommat. Grävde upp den och såg att det under allt visset fanns små sticklingar (typ) och funderar nu på att ge den en chans till. Har tagit några av dessa små och funderar nu på h hur jag bör plantera dem?

Läste nu att man kan plantera dem i kruka och ha dem inomhus i 2-4 år och sedan plantera ut dem. Jag tog sådana groddknoppar i höstas och slängde i ett hörn i en rabatt med endast pyttelite jord över (och ett skyddande lövlager). Det är ju trots allt så det skulle gå till i det fria, men det kanske är svårare för dem att ta sig på egen hand i Sverige än jag trodde... Men jag har faktiskt sett att både dem i rabatten och några som jag krattade fram under det gamla lövlagret där liljorna växer har börjat ta sig, så det är nog inte omöjligt ute heller. :)

Sannerligen! Idag flög citronfjäril, humlor och bin. Planterade ut en julros i syrenen och ställde lite minipåskliljor på trappan. :) Ser dock att det ska bli lite kallare i nästa vecka, hoppas det är en osäker prognos som ändras till lite mildare när det närmar sig!

Gick lite bärsärk med spaden idag också och högg av stora rötter i min blivande äng. :devil: Småträd, buskar och många uppdragna lååånga rötter... Vet inte vad det är, tror inte kvickrot bildar så tjocka men de är för små för att vara träd. Följde med väldigt enkelt när jag drog i dem i alla fall! Det ser bättre och bättre ut, och så kommer det upp en massa lökväxter trots att vi harvat och kört med traktor. Härdiga ting. :)

Knapplån

Vi bygger staket för att ersätta kompostgallerna som håller jycken kvar på tomten. Det tog ett tag innan vi kom överens om hur det skulle se ut, men nu blir vi nöjda både jag och sambon.

dkgexavbhhvhmj
[/url][/IMG]

Skogstomt?
Snyggt staket :)
Vårt kommer bli tätt eftersom vi bor mitt i ett promenadstråk för hundar och vår hund vaktar trädgården ganska rejält. Så pass att hon hoppade över i fredags och blev påkörd :(

Nämen fyyy :( Hur gick det med henne?

Själv kom jag på den briljanta idén att gräva ett nytt potatisland i år... dumt - mycket dumt :crazy:
Jag får gräva bort hela översta jordlagret med alla rötter för hand, det går inte att köra jordfräsen där ens...O_o
Jag har hittills grävt upp 2 kvm av 30 tänkta :p

Som väl var enbart ett brutet ben (de var rädda för skallskador först men det visade sig vara vara svullnader). Så hon är nu utrustad med metalldelar i benet. 8-12 veckors vila känns ju dock sådär med adhd schäfer :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka