Sv: Inspirations- och pepptråd!
Tipsar om att ha lite is i magen i den räfsade slänten. Ofta ligger det fröer och annat mys därunder som plötsligt får ljus och gror! Det kan bli precis hur bra som helst. När jag rensade ett stort område som var väldigt likt det du beskriver (i min förra trädgård) så blev där plötsligt en matta med vitsippor som orkade upp. Underbart glad blev jag då
Annars tipsar jag om några snälla (dvs breder ut sig snällt) marktäckare som inte kräver så mycket av varken jord eller uppmärksamhet: vintergröna, hasselört, rosenplister, gulplister, myskmadra, flocknäva, daggkåpa, skugggröna, gullgröna, ormöga, smultron (!), sockblomma, penningblad, lungört och faktiskt astillbe om man vill ha något lite högre. Kaukasisk förgätmigej är också lite större och högre. Ormbunkar finns ju i massa olika varianter som är snygga och naturliga att plantera in. Strutbräken, träjon och sköldbräken till exempel är några favvisar. Jordvivor kan vara fint att plantera in.
Och Rams! Rams måste du ha om du har någon lite mulligare del i woodlandet!
kaprifol förökar du enklast med avläggare (lägg ner en ranka, lägg över lite jord där den nuddar marken och lägg en sten på för att hålla den på plats). Sedan när den utvecklat rötter kan du klippa av den från moderplantan och senare flytta om du vill.
Kaprifol är stört trevlig som marktäckare i halvskugga!
Och murgrönan är inte så jobbig att hålla efter. Bara att klippa av den och ta bort den där du inte tycker den bör vara. Den trycket gärna lite och surar i början innan den tar fart men när den gör det brukar den växa på snabbt. För egen del fullkomligt älskar jag murgröna så här får den växa vart den vill sen när jag väl får planterat en