Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja just det :idea: bra tänkt! Häfta fast lite byggplast på gavlarna funkar nog, då är det lätt att ta bort en del om det blir för tätt längre fram i vår/sommar :)

Hur är det med inspirationen?

Jag kom att tänka på ett tips i ett gammalt engelskt trädgårdsprogram, där sa dom att för att få en engelsk meadow så tät och vacker så ska man flytta dit de blommor som råkar växa på fel ställe - dvs "ogräs"...
Eftersom jag bor på landet där frön flyger omkring lite hur som helst och gärna trivs i min gräsmatta, så har jag börjat flytta på de växter som är "fina ogräs" till min "äng" :idea: och resultatet är faktiskt att den omedelbart börjar se ut som en äng :up:.

Vilket smart tips :)

Här hos mig håller alla rabatter på att drunkna i gamla lökblad, efter påskiljor och krokus. Så här är operation rensning, och i de rabatter jag plantrar om så tar jag upp alla lökar och flyttar dom till bättre ställen. Tulpaner hamnar i gräsmattan på ett ställe där det redan växer några vilsna tulpaner (troligen sen någon gammal rabatt legat där), då kan jag köra över dom med gräsklipparen när de blommat över :devil:

Idag har jag köpt dessa rosor på blomsterlandet, 50% rabatt och 129kr för båda!!! Finemang!
dsc_0897_5376365a2a6b228fa310349e.jpg

Och Ghislaine hamnade här: Skymtas mellan klematisen och den lite mörbultade blågullen :o
dsc_0896_537636179606ee345776dd32.jpg

Så nog finns det inspiration hos mig! Problemet är tid och pengar.... Haha! Jag vill ha ett bigarråträd, ett GOTT äppelträd, en magnoliabuske och ett växthus med tillhörande rosenbåge att gå igenom på väg dit. Lätt att fixa?

Här hos mig håller alla rabatter på att drunkna i gamla lökblad, efter påskiljor och krokus. Så här är operation rensning, och i de rabatter jag plantrar om så tar jag upp alla lökar och flyttar dom till bättre ställen. Tulpaner hamnar i gräsmattan på ett ställe där det redan växer några vilsna tulpaner (troligen sen någon gammal rabatt legat där), då kan jag köra över dom med gräsklipparen när de blommat över :devil:
Tänk på att bladen måste få vissa ner rejält innan du kör över dem. Annars är risken stor att tulpanen inte orkar komma upp året därpå :)

Är det lika med krokus?
Undrar hon som körde över alla krokusblad idag med gräsklipparen... :o
Jodå, så är det med alla lökväxter. Bladen ger näring till löken så att den kommer igen nästa år. Tar du bort/klipper bladen får löken inte tillräckligt för att blomma nästa år, sen kan man ju ha tur och det kommer något ändå...

Jag är inte tillräckligt tålmodig för att låta allt vissna ner men de brukar komma igen ändå :)

Såhär ser det ut hos oss just nu, då det ska bli ny grusuteplats, nya gångar och så. Då ska även 2 rabatter försvinna och 1 bli till. Har gett bort massa blommor till vänner och räddat det jag gillar mest. Spännande :)
Till vänster i bild så är det planterat en lavendelkant med en Astrid Lindgren innanför. Hoppas det tar sig fort och ger blommor!
Vad gör ni just nu?

1540460_10152166255817029_6202645786299961230_o.jpg

Var det inte någon som önskade sig lupiner till trädgården..?! :D
img_9253_539206889606ee7d3ed5f5c9.jpg

Min trädgård är vild och vacker och snälla pappa har klippt gräset på sina ställen, så det vårdade möter det vilda. Här lämnade han en stor akleja som flytt från rabatten och växer hämningslöst i gräsmattan! Likaså lämnade han lupinerna ovan och det är jag glad för, där flyger nämligen mängder med intressanta insekter och i synnerhet fjärilar. :)
img_9252_539208439606ee7d5af2b3aa.jpg

Här kommer en liten bilduppdatering av min trädgård! :)

dsc_1060.jpg

Pionen blommar igen! Förra året var den lite ledsen eftersom vi flyttat den men nu är den tillbaka.

dsc_1192.jpg

Den av perennrabatterna som är mest "färdig". Det börjar likna något!

dsc_1193.jpg

Löjtnantshjärtan.

dsc_1197.jpg

Porslinsveronika.

Såhär ser det ut hos oss just nu, då det ska bli ny grusuteplats, nya gångar och så. Då ska även 2 rabatter försvinna och 1 bli till. Har gett bort massa blommor till vänner och räddat det jag gillar mest. Spännande :)
Till vänster i bild så är det planterat en lavendelkant med en Astrid Lindgren innanför. Hoppas det tar sig fort och ger blommor!
Vad gör ni just nu?

O, mucho inspiration! Vad för gångar? Grus eller plattor? Kan tyvärr inte lägga ut egna bilder nu, men har äntligen kommit till skott med att på allvar göra en lite mer avancerad och förhoppningsvis lättskött grönsaksodling a la potager. Fyra hemsnickrade "lådor" av ca 3, 7 meter långa plankor. Sedan ligger lådorna i sin tur i en stor fyrkant med 80 cm gångar mellan respektive lådor, och så har jag kapat av alla hörnen som vetter in mot mitten och satt en snedställd planka för att skära av hörnet och få en större fri yta i mitten. Ett jäkla sågande och mätande och monterande, men nu är de äntligen på plats och jag är supernöjd!

Mitt i den här ruterformen mellan alla de fyra stora lådorna, alltså på den tomma ytan där alla gångarna går ihop i mitten, kommer det då att placeras en liten fyrkant ca 70 x 70 cm av samma sorts plankor, där jag tänker mig att plantera en maffig ros och få meckat ihop ett torn med armeringsjärn för att hålla ihop den. Och så i ytterkanterna där alla gångarna leder in mellan odlingsbänkarna går man in genom en liten "portal" ihopsnickrad av smala trästolpar och en tunn träribba överst, vid dem tänkte jag också att någon form av klätterväxter ska planteras. Humle eller kaprifol eller kanske rosenböna.

Och sist men inte minst ska då respektive odlingslåda "hönssäkras" med att spänna upp rådjursnät som inte syns så mycket, men förhoppningsvis hindrar de fritt strövande små djuren från att vältra sig i mina nya sådder eller glufsa i sig mina mogna jordgubbar och min späda sallad. I stället får de ströva in och ut genom portalerna, på gångarna som ska paddas och grusas på min semester, och titta in på de fina (men i år ganska sena) odlingarna.

Eftersom detta projekt har slukat en massa tid av årets trädgårdssäsong, så är resten av trädgården enbart vild och ärligt talat inte särskilt vacker! Men snart blommar pionerna och då ska jag i alla fall rensa fram så att de syns ordentligt.

Senast ändrad:
@Chili Vad fint, och jag älskar att du beskriver trädgården som vild och vacker :love:

Den är väldigt vild. Och väldigt vacker. :D Dessvärre verkar det inte komma upp några ängsblommor som jag sått, de ettåriga borde ha kikat fram nu men det verkar bara växa andra saker som drog nytta av att jorden luckrades så vilande frön kom fram... Men det finns minst fem plantor med underbara eldliljor i slänten som kommer blomma. :love:

Din perennrabatt ser ut att gå bra. :) Älskar löjtnantshjärta! Min ser ytterst ovårdad ut och jag vet inte vad det är som växer i den knappt. :p Sådde sommarmalva och det har kommit en hel del plantor som borde vara det, men bladen stämmer inte tycker jag...

Lupiner är så himla fina! Och hejjare på attt sprida sig där det finns utrymme :) och akleja har blivit en av mina stora favoriter! Så vackert med något tidigt innan rosor/pioner kommer igång. Jag har tänkt samla ihop fröna i år och sätta dom på ett ställe där jag önskar mig ett akleja-hav <3

Underbart härlig glad färg på din pion! Jag har själv flyttat en pion i år, igen, tredje året i rad *skäms*. Men nu hoppas jag att den har hamnat rätt :) din perennrabatt ser härligt fyllig ut! vad har du mer i den? Vad är din favoritperenn?

Vi har efter många om och men bestämt oss för att ha grus på hela platsen framför huset och längs största "fingången", med storgatsten lagd i kanterna så gräset hålls på plats. Och så blir det smågatsten på en smalare gång till vår parkering. Vi vill så gärna ha natursten så det känns naturligt här på vår gård, och då blev grus en naturlig och ekonomiskt val :) vi har några gamla kalkstensplattor som ska användas på något vis också, bara för de är fina och hör till huset. Får se hur...

låter ju som ett enormt projekt du haft! Jag vill se bilder!!! :D är du duktig på att odla ätbart? Sånna rosburar har jag sett flera bilder på, helt grymt vackert! Jag planerar klematis-torn i armeringsjärn. Blir det bra kanske det blir någon klätterros i torn så småningom *dreggel*

Jag har varit tvungen att ta bort blommorna jag planterade förra året, de doftade ljuvligt och hade säkert varit fina om de inte blivit angripna av mjöldagg som vägrade släppa. :(
Såhär såg det ut innan:
20140607_204833.jpg

Såhär ser det ut efter, fler blommor ska dit men jag fick inte plats med fler i händerna när jag var på affären. :P
20140607_213607.jpg

Här håller jag också på för fullt - nyinflyttad så har en ny trädgård :D
De som bodde här de senaste 15 åren var inte ett dugg trädgårdsintresserade, men däremot de som bodde här innan dem! Så här är en del fina saker att hitta, även om de är rejält misskötta nu..

Vad sägs om denna? Ska vara en fin Forsythia...
DSC_0516.JPG

Denna Prakttry har gudomliga blommor, men den ser än värre ut Forsythian...
DSC_0291.JPG

På denna ytan (ca 5-6 meter) stod det två tujor, en spirea, och två barrbuskar som var jättebreda, och jätteglesa. Var nog jättefint för 20 år sedan när buskarna var små, nu stod allt jättetrångt, växte in i varandra och bara hämmade varandras tillväxt.
Har börjar rensa upp här nu, barrbuskarna ska bort (bara rötterna kvar att gräva upp), spirean ska vara kvar men beskäras, och sen till hösten ska där planteras vinbärsbuskar. Ev blir det även hallon.
DSC_0274.JPG

spirean
DSC_0276.JPG

Till höger om detta området är sedan en likadan "rabatt". Flera tujor, barrbuskar och några fina buskar. Alla buskar är små och ful pga av att grannbusken inte tillåter den att växa som den borde. :banghead:
Jag har att göra i sommar kan man lugnt säga, synd bara att det är så förbaskat tråkigt jobb att gräva upp rötter :yuck:

Vi har efter många om och men bestämt oss för att ha grus på hela platsen framför huset och längs största "fingången", med storgatsten lagd i kanterna så gräset hålls på plats. Och så blir det smågatsten på en smalare gång till vår parkering. Vi vill så gärna ha natursten så det känns naturligt här på vår gård, och då blev grus en naturlig och ekonomiskt val :) vi har några gamla kalkstensplattor som ska användas på något vis också, bara för de är fina och hör till huset. Får se hur...

låter ju som ett enormt projekt du haft! Jag vill se bilder!!! :D är du duktig på att odla ätbart? Sånna rosburar har jag sett flera bilder på, helt grymt vackert! Jag planerar klematis-torn i armeringsjärn. Blir det bra kanske det blir någon klätterros i torn så småningom *dreggel*

Hmm, ja det är nog så att alla typer av stenläggningar gör sig inte riktigt på gårdar i gammal stil. Men grus och gatsten kan aldrig misslyckas, tänker jag också. Det är superfint med grus mot alla sorters växtlighet, och så bara älskar jag knastrandet under skorna av riktigt fint krattad grus! Jag hittade en massa runda/fint "slipade" stenar typ kullersten när jag rev ut ett foderbord för flera år sedan, dem har jag sparat för att stenlägga någonstans (det är nog någon förfader till mig som hämtat från stranden när man inte var så nogräknad på hur man fick hämta hem sten därifrån... tack för det, får väl anse brottet preskriberat nu). Planen är att de ska räcka till en kant/gång runt mittenrabatten i trädgården. Det har funnits grusgångar som i en riktig skånsk "have" i min trädgård, men de är sedan länge igenlagda tyvärr.

Projektbilder kommer, i sinom tid! :-) Trevligt om något hinner växa upp också kanske så det inte bara är svart jord och jordärtskockor... Jag kan inte direkt påstå att jag är duktig på att odla ätbart eftersom i princip alla mina försök har slutat med att hönsen glufsat i sig det som stuckit upp ovan jord och sett gott ut, eller så har något ponnybarn ridit ut i mitt jordgubbsland och trampat sönder alltihop. Och sedan har ogräset bara invaderat alltihop från ALLA håll, och så har det regnat för mycket eller för lite och då har jag tappat sugen och inte tagit mig tid och ork att rädda upp det hela utan gett upp någon gång i juni-början på juli - varje år. Så har det mest bara blivit pannkaka av grönsaksprojekten hittills, med i bästa fall en liten skörd sockerärtor och rädisor och några potatisar. Bara för att börja om med samma glada entusiasm nästa år i mars-april någon gång. Men den här gången och med allt förberedelsearbete så SKA det lyckas nu! Återstår att försöka säkra för sniglarna nu när hönsen är eliminerade, har läst att man kan sätta något litet elstaket i värsta fall. Det känns lite omständigt men är det det som krävs, så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka