Inspiration storkok

Saigon

Trådstartare
Jag får inom kort besök av släkten. Flertalet vuxna och barn i åldrarna 1, 6 och 13 år. De ska stanna ca en vecka. Under veckan kommer det således gå åt en del mat. Vi kommer vara ute på en del aktiviteter där lunch/middag kommer intagas. Men det lär ändå bli ett antal måltider här hemma.

Spagetti & köttfärssås lär det bli. Likaså grillning en av kvällarna. Men sen skulle jag behöva lite tips för det står helt still i huvudet. De är allätare och inga allergier. Så har ni några bra tips på storkok?

• Jag har löst sådana tillfällen med lasagne. Har gjort i ordning i förväg i aluminiumformar som jag placerat i frysen. Placerar man dem i kylskåp på morgonen eller ställer framme några timmar så att de är tinade när alla är hungriga så går det fort att få maten på bordet. En stund i ugnen samtidigt som man gör sallad. Fungerar även utmärkt i hyrda stugor etc där man kanske inte vet vad som finns i husgerådsväg. En annan variant är cannelloni som kan göras vegetariska om man vill.
  • Kalops. Också utmärkt att göra i förväg och bara värma när potatisen kokar.
  • Så här på sommaren är vitello tonnato perfekt. Kall kalvstek (tillagad i förväg) skärs i tunna skivor och serveras med tonfisksås, potatis och grösaker.
  • Grillad kyckling i sallad eller med potatissallad.
  • Sallader av olika slag (ost och skinka, tonfisk etc)
  • Om ni är många så har jag ett fantastiskt recept på rimmad kalkon, den är färserad, men borde gå att göra utan fyllning också. Tar tid att göra, men eftersom de näts kall kan den göras klar i förväg.
  • Tabbouleh, också typisk sommarmat tycker jag. Bra mat att laga tillsammans, flera kan hjälpa till så går det fort. Man kan ha kall kyckling ,kallskuret eller grillat till.
  • Paj av olika slag

Sonens flickvän gjorde en ugnspyttipanna häromdagen. Supergott o fräscht. Lätt för kräsna att helt enkelt plocka ut det dom kan tänka sig äta för det ska vara stora bitar av allt.
Mängden avpassar man för hur många folk som ska äta.
Rotfrukterna är den billiga basen och kan vara hälften av ingredienserna ungefär.
Marinera kycklingfileer i något egenvalt.
Häll olja på en djup ugnsplåt. Ta sedan kålrot, palsternacka, morot o potatis - kanske någon annan hård rotfrukt efter smak - skär i lagoma bitar utefter hårdhet. Salta på rotfrukterna en aning.
In i ugnen i 200 grader, 15 minuter
Sen dags för färsk blomkål, broccoli, zucchini, paprika o lök.
Rör om lite. In igen 15 minuter.
Nu i med kycklingfilen skuren i bitar - 4x4 cm ungefär.
Häll också på lite av marinaden på grönsakerna.
15 minuter till i ugnen.
Sista lasset i innehåller äpplebitar, halva färska champinjoner, halva tomater och vad man nu mer vill ha på som bara behöver en kort stund.
Efter 5-15 minuter - kolla så kycklingen är klar.
Servera med en creme fraiche blandad med italiensk salladskrydda.

Chili con carne m ris
Kycklinggryta; tex grädde/cf m soya och sambal oelek, salt, peppar. Smidigast i ugn. 180 grader i ca 1 1/2 Tim
Köttgryta: ta billigare kokkött och låt puttra länge m lagerblad, salt, peppar. Red med mjöl och häll på liten skvätt grädde. Orka skala potatis. Ta ris till.
Gulaschsoppa: nötfärs, massa paprika, paprikakrydda, lök i massor, salt, peppar, potatis i så mättar det mer. Servera med gott bröd och god starkare ost. Och gärna CF att klicka i om man vill.
Kassler är smidigt också. Kall,skivad med en sallad till. Kanske gårdagens risrester i salladen. Gör salladen matig. En god sås (blanda tex gräddfil m sweetchili, eller gräddfil m mosad fetaost plus peppar och salt)

Markus Aujulays chili med kakao är lättlagad och så god att jag blir tårögd.. Det blir massor och billigt per portion. Jag gör den till och med till mig själv och äter med ris eller färsk baguett och grönsaker. Googla.

Soppa!

Matiga soppor är super. Allt från köttsoppa kokt på köttben som kokas dagen innan, skummas från fett nästa morgon och sedan kompletteras med valfria rotfrukter och grönsaker... till fisksoppor, grönsakssoppor, löksoppa. Grovt matigt bröd och en god ost så är det komplett. (själv är jag barnsligt förtjust i klimp i köttsoppa men det är jag kanske ensam om.....:o )

Grytor är också lättlagat och matigt. Kan dessutom göras på billigt kött. Det ska ju koka i timmar i vilket fall som helst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Mineur
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 091
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt