Inspektorer mm.

T

Tinaas

Hej!

Är ny här på bukefalos.

Ska bli fodervärd snart och har en fråga ang. inspektorer som kommer hem till ens gård.

Kan de komma oanmälda?
Finns det ett specifikt datum då hästarna inte längre få gå ute dygnet runt på bete, sen när det börjar närma sig höst? Finns några regler om det? Eller går man lite efter vilket väder man har? Tänk om inspektorn kommer när hästarna går ute dygnet runt i oktober.

Skulle vara tacksam om någon har svar på det jag undrar över. Mvh Tina

Sv: Inspektorer mm.

Ja en inspektör kan komma oanmäld.
Hästarna får gå ute dygnet runt så länge "det sker tillväxt av betet". Så när är lite berorende var i landet man bor och hur temperaturen är ute. Det finns år när det har vuxit ordentligt här nere fram i början på december men det finns också år då det tagit slut i mitten på oktober.
När det inte växer mer så måste hästen om den är inne mindre än 8 timmar timmar ha tillgång till torr och skyddad liggplats i hagen där den går.

Gå gärna in på www.jordbruksverket.se och klicka vidare till Djur och sedan Hästar. Där finns lagar och regler för hästhållning, något man måste känna till när man skaffar häst (eller andra djur för den delen)

Lagen säger:
"10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."

Ja, inspektörerna kan komma oanmälda (och SKA i min mening komma oanmälda).

Hästar får gå ute dygnet runt om rasen lämpar sig för detta. Lagen säger:
"9 § Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får hållas som utegångshästar. En ytterligare förutsättning för att hålla utegångshästar är att de yttre förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för hästarna.

Allmänna råd till 5 kap. 9 §
Hästar som ska hållas som utegångshästar bör, för att utveckla en lämplig hårrem, vänjas vid utevistelsen i god tid före den kalla årstiden"

Hej! Tack för svaren.

Som jag förstår det så kan alltså hästarna gå ute dygnet runt utan skydd även i oktober, november?

Ska läsa på jordbruksverkets hemsida.

Mvh

Kommuner kan ha olika datum inskrivna i de lokala föreskrifterna angående när djuren inte får gå på bete längre, så kolla det med din kommun.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 143
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka