Inspektion på 4 hästar?

nice and happy

Trådstartare
Om man har 4 hästar i ett stall. Kommer dom ut & inspekterar då?
Läste att hade man under 5hästar så behövde man inte förprova osv. Men gäller det samma sak för inspektion av dom som godkäner det osv?

Sv: Inspektion på 4 hästar?

Det är lite olika från kommun till kommun. Vi inspekterar alla, från första hästen.

Fast det är väl tillståndet att ha häst som TS menar nu???

Där är det väl 10st hästar som gäller??

Där är det väl 10st hästar som gäller??
Beror på åldern på hästarna. Man får ha fler om de är under 24 månader. Men det kan också behövas tillsånd om man föder upp fler än fem hästar/år, säljer ett antal varje år eller har andras hästar som man själv inte äger även om man har mindre än 10 hästar.

TS får nog förtydliga sig lite. För här struntar de i hur många hästar man HAR ang förprövning, utan tittar på hur många PLATSER man har.

Dvs min lösdrift när jag bygger den ska egentligen förprövas. För de kan räkna det som 3 stallplatser + X lösdriftsplatser = fler än fyra platser. Trots att jag bara har 2 hästar alltså. Samma sak gäller om jag bygger fler boxar, även om jag inte skaffar fler hästar. Då ska det förprövas.

Gäller det insepktion vad gäller hästhållning etc så ska ALLA stall, även de med enbart en häst, inspekteras var X år (vilket dock fungerar dåligt,d e hinner inte). Många kommuner har senaste åren haft hästinventering med, och då kollat ALLA stall i kommunen.

Så det beror helt på vad TS eg menar? Men bästa och enklaste sättet är att ringa kommunens växel, be att få tala med deras djurskyddsinspektör och fråga, och när man ändå har de på tråden bjuda in dem på inspektion. Då kan man närvara vis inspektionen, få den 'avklarad' och dessutom få ovärderliga tips för en ev om/tillbyggnad, eller på vad som kan förbättras i befintligt - om man inte har planer på nytt.

De är inga monster som är ute efter att sätta dit hästägare, utan de är vettiga människor, professionella, och ofta kommer de med skitbra förslag som man inte skulle tänkt på själv, lättare se med utomstående ögon. T ex när det var hästinventering här, så inga problem godkänt rakt igenom. Men som bonus fick jag ett jättebra tips av inspektören om dagsljusinsläpp. Både VAR jag kunde placera det och sättet. Hon tyckte att 'det är godkänt som det är, men vill du så skulle du ju kunna sätta vindnät däruppe över porten?'. Vilket är en SKITBRA lösning, som jag INTE skulle tänkt på själv, jag har klurat på frågan i många år, men aldrig ens tänkt tanken på den placeringen, eller vindnät.

Jo, det kan väl bara bra att bjuda in inspektören, men finns det krav att anmäla att man håller hästar om det är färre tio?
Eller hur fungerar annars hästinventeringen??
Är ju intressant att veta om det finns anmälningsplikt av något slag...! (vilket jag inte har kunnat utläsa ur sjv regelverk)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ej krav på att anmäla sig om man ej är tillståndspliktig hästhållare, men det underlättar arbetet för inspektören som annars åker runt och letar efter hästhållare.

Följande verksamheter med häst ska anses vara av större omfattning och är därmed tillståndspliktiga enligt 16 § djurskyddslagen
1. hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
2. uppfödning av 4 eller fler hästar per år
3. upplåtande av 4 eller fler hästar per år
4. försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning
5. försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar
läs mer om det här http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

Hästhållare utan tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen bör normalt kontrolleras med intervall om högst 3 år, detta gäller även vissa verksamheter med tillstånd enligt 16 §, läs mer om kontrollintervall här http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002114/DFS_2007-02.pdf

Jo, det kan väl bara bra att bjuda in inspektören, men finns det krav att anmäla att man håller hästar om det är färre tio?
Eller hur fungerar annars hästinventeringen??
Är ju intressant att veta om det finns anmälningsplikt av något slag...! (vilket jag inte har kunnat utläsa ur sjv regelverk)

Hästinventeringen letade upp stallarna, just för att hitta alla. Dvs de åkte runt och 'kollade efter stall' på ren svenska. Och frågade överallt där de var om det fanns några fler stall i området. Så, uppsökande verksamhet, samt 'mun till mun'-metoden. Ingen aning om de hittat mig om jag inte 'anmält mig frivilligt'. Enda som kunnat 'tipsa' är stallet en bit härifrån, tjejen där brukar rida förbi så hon vet ju att det går hästar här. Annars är det här en 'återvändsväg', och ingen som inte har ärende hit passerar, så om inte andra stallet skulle ha tipsat, så skulle inspektören bara 'upptäckt' mig om hon åkt in här. Om hon hade det eller ej vet jag inte, men som sagt de åkte mååånga mil på alla möjliga och omöjliga vägar och helt sonika kollade efter hästar.

För många, inkl mig, var det första gången på en herrans massa år en inspektör beträdde stallet. Jag flyttade hit 01, inventeringen var 07. De ska kolla var tredje år, men som sagt de har varken tid eller kunskap om alla stall.

Nä det är inte anmälningspliktigt förutom i de fall som anges, dvs det är inte bara vid 10 hästar. Kommunen kan ha avvikande regler med. Det är krav på att stallar etc ska uppfylla kraven som finns i bland annat djurskyddsförordningen. Så det är en slamkrypare om det är anmälningspliktigt. Rent teoretiskt så om du aldrig haft inspektion, kan du inte bevisa att stallet är kontrollerat och uppfyller kraven i en inspektörs ögon, samtidigt kan du ju bevisa att du uppfyller allt som står.

Dock, jag ser ingen anledning att INTE 'bjuda in' inspektören, om man inte har ngt att dölja? Och genom att tala om 'hej, här är jag, jag har X hästar, behöver jag ditt och datt?' så får du det svar som gäller för just dig?

16 § är lite luddig vad som avser "större omfattning" är den inte?
Enligt punkt 1 gäller:
hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
men enligt punkt 6:
förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar

Men man kanske inte måste utfodra alla sina hästar..? eh :angel:

Nån som kan förtydliga?

"förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar"
Typ att du tar emot inackorderingar (förvaring) eller låter någon använda stallet för att fodra hästar på bete (utfodring).
Med andra ord om man på någotvis tar hand om hästar till någon annan och det är 4 eller fler hästar det handlar om.

Självklart är det en bra idé att bjuda in inspektören.
Ville bara veta vad som är anmälningspliktigt och inte, tackar för det! :bow:

Jag tycker det är superbra att det kollas lite runt om i stallarna i landet. Även om det inte hinns med så värst regelbundet så upptäcks ju en hel del som bör åtgärdas.
Det är väl inte så många som egentligen tror att regler och föreskrifter kring djurhållning har uppfunnits för att reta gallfeber på ordentliga djurägare... ;)

Eh, fattar fortf inte riktigt... :confused:
Räknas då inackorderingar/hästar på samma sätt som ens egna hästar (dvs man får ha tre utan tillstånd).

Men vad innebär egentligen termen "hållande" och hur skiljer den sig från "förvaring"?

Alltså, under vilka förhållanden får man hålla 9 hästar utan tillstånd, enligt regelverket alltså. ;)

Eh, fattar fortf inte riktigt... :confused:
Räknas då inackorderingar/hästar på samma sätt som ens egna hästar (dvs man får ha tre utan tillstånd).

Men vad innebär egentligen termen "hållande" och hur skiljer den sig från "förvaring"?

Alltså, under vilka förhållanden får man hålla 9 hästar utan tillstånd, enligt regelverket alltså. ;)

Har hittat det nu! :idea:
Så jag får väl svara på mig själv! :D

Saxat fr sjv hemsida:

Om det kan konstateras att det i ett inackorderingsstall förekommer verksamhet i större omfattning ska någon ha tillstånd. Då många olika avtal och sätt att driva inackorderingsstall finns måste man i varje enskilt fall avgöra vem eller vilka det är som ska ha tillstånd.

Om det t.ex. är en häst- och stallägare som har boxplatser lediga i sitt stall och hyr ut dem till andra hästägare så är det stallägaren som ska ha tillstånd om det handlar om att boxplatser hyrs ut till 4 eller fler hästar.

Om stallägaren hyr ut hela stallet till en hästägare som håller 12 hästar behöver i regel båda tillstånd, stallägaren för förvaring och hästägaren för hållande av häst.

I vissa fall kan bedömningen göras att endast hästägaren behöver tillstånd.

Solklart! :banana:

TS får nog förtydliga sig lite. För här struntar de i hur många hästar man HAR ang förprövning, utan tittar på hur många PLATSER man har.

Dvs min lösdrift när jag bygger den ska egentligen förprövas. För de kan räkna det som 3 stallplatser + X lösdriftsplatser = fler än fyra platser. Trots att jag bara har 2 hästar alltså. Samma sak gäller om jag bygger fler boxar, även om jag inte skaffar fler hästar. Då ska det förprövas.

Eh, kom att tänka på en sak till ang vad Alexandra säger i citatet ovan.
Under vilka förutsättningar räknas en ligghall som stallplats?
Alltså, en lösdrift räknas ju som X antal fasta stallplatser, medan en ligghall räknas som "vindskydd".
- Men var går gränsen, dvs vad skiljer en ligghall från en lösdrift per definition?

Eh, kom att tänka på en sak till ang vad Alexandra säger i citatet ovan.
Under vilka förutsättningar räknas en ligghall som stallplats?
Alltså, en lösdrift räknas ju som X antal fasta stallplatser, medan en ligghall räknas som "vindskydd".
- Men var går gränsen, dvs vad skiljer en ligghall från en lösdrift per definition?

Nja, lösdrift = en hästhållningsform.

Ligghall = ett ströat utrymme med (minst) tre väggar.

Så, jag skulle skrivit ligghall istället för lösdrift i mitt inlägg.

Nja, lösdrift = en hästhållningsform.

Ligghall = ett ströat utrymme med (minst) tre väggar.

Så, jag skulle skrivit ligghall istället för lösdrift i mitt inlägg.

Jo, men verkar ju jättekonstigt om ligghall räknas som X antal stallplatser? :confused: (per definition, that is!)
Känns som om ligghall inte borde räknas som permanent, liksom, utan mer som komplement t de fasta stallplatserna, eller hur!(?)

Ja, det är där det är en slamkrypare.

För en ligghall i hagen, med plats för 3 hästar, innebär att jag kan ha 2 hästar på lösdrift och 3 hästar på stall = 6 platser = förprövningspliktigt.

Min MENING med ligghall i hagen med plats för 3 hästar är att de tre hästarna som står på stall ska kunna utnyttja ligghallen dagtid, och kunna gå på lösdrift på sommaren.

Men det är en delikat tolkningsfråga, och för att vara säker ska jag förpröva.

För jag SKULLE ju kunna tycka att jag ska ha 6 hästar, och därför bygga lösdrift för 3 stycken. Och ha 3 på lösdrift och 3 på stall. Så jag förstår att det är en delikat fråga definitionsmässigt.

Jag har inte sökt förprövning, jag har iofs inte byggt klart än heller.

hehe Ja, det finns många slamkrypare! Men tänk på att förprövning måste ju sökas innan man börjar bygga!

Vi har ft en provisorisk lösdrift nu under betet medan vi bygger om stallet. "Lösdriften" är eg är gamla gödselstan...
Så jag anser att vi klarar oss utan förprövning än så länge. :D

Tänkte söka för att "bygga" lösdriften efter vi är klara m stallet istället. ;)

Den ekonomiska biten då?
Nån som haft besök nyligen? Kostnad f förprövning resp. ta ut djurskyddsinspektör eller söka tillstånd f hästverksamhet?

Japps, men jag får riva upp golvet i halva ladan hur mycket jag vill utan förprövning, och fixa nytt. Och göra en avbalkning, och så :devil:

Just nu ligger arbetet nere sen ett år dock, måste ha hjälp av bror som har en intressant tidsuppfattning ;) Sen har jag inte stressat honom heller iofs, då en lösdrift nu gör mindre skillnad än en lösdrift gjorde när jag började.

Men inte bestämt om jag ska förpröva, iom att det är en slamkrypare. Får se hur jag gör. Även om jag bestämmer mig för att göra det finns möjligheten att göra klart det jag tänkt, och sen förpröva och tycka 'jag tänkta ha en ligghall i det här utrymmet, det går väl bra?'

Den ekonomiska biten är ingen ide du frågar om här. Det skiljer stort mellan kommunerna. Märktes under hästinventeringen. T ex så tog min kommun 750 kr. Grannkommunen tog nästan 3000 kr (ja, jag skrev rätt). Helt horribelt stora skillnader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka