Inspektera hästen

korfstroganof

Trådstartare
Hej! Hur känner man om hästen har svullnade ben? Typ att dom är varma? Hur känns ett "normalt" hästben jämfört med ett svullet?

Det bästa sättet att lära sig är att helt enkelt känna på hästens ben varje dag. På så vis lär du dig hur det ska kännas, och då märker du när det plötsligt inte längre känns som vanligt. Annars kan man ju också jämföra med andra sidan, även om det förstås kan hända att hästen är svullen i flera ben samtidigt. En typisk grej kan vara att du inte längre känner senorna och skelettet så tydligt som du brukar, eftersom det är svullet runt. Om hästen har gallor så känns det ofta mjukt och svampigt också. Ganska ofta är ju benen också varma samtidigt, enklast där kan vara att jämföra med hästens andra ben (även om hästen förstås kan vara varm i flera ben samtidigt också).

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar