Inspänningstyglar

Sv: Inspänningstyglar

kl

Det allra bästa är väl egentligen att tömköra istället? Då kan man ge eftergift när det behövs?

*kl

Jag longerar nästan aldrig, då jag gör det är det oftast utan inspänning men i de fall jag använder det har jag dessa fasta inspänningstyglar med gummiring.
Jag har dem så lösa att hästen med råge kan gå framför lod. De är bara en liten fingervisning för hästen och det funkar bra på min häst när hon är på bra humör. Egentligen hatar hon inspänningstyglar men brukar funka när jag gör på detta sätt.

Jag har en fråga till er kunniga människor. Inspänningstyglar, bra eller dåligt?
Under min praktik när jag skulle longera en häst satte dom på ett par inspänningstyglar på sidan utav hästen "för att få den höja och jobba med ryggen samtidigt". Och nu när jag håller på att jobba med min häst emellanåt från marken tänkte jag att det kanske vore en bra grej att göra liksom någon gång ibland isåfall? Vad tycker ni? Hur använder ni tyglarna, vad har ni för erfarenhet om dom? :)

Skit i att spänna in huvudet för det hjälper inte bakbenen eller ryggen, sätt en fleecelinda bakom rumpan på hästen istället (dvs "spänn in" bakbenen inte huvudet), då får den med sig bakbenen så kommer resten sen, så länge den inte är bakskygg för då går det nog åt hel.ete istället.

Jag använder inte inspänningar alls. Tycket inte om sådant som låser fast hästen, men som med allt annat så finns det olika åsikter och olika sätt att utbilda hästarna. Jag använder Chambon om jag har någon hjälptygel vid longering. (visar vägen men låser inte fast)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar