Inspänning vid tömkörning?

Mia_R

Trådstartare
Såg en väldigt stressad och spänd häst tömköras nyligen. Den pinnade på snabbt, snabbt, snabbt i både traven och galoppen utan en chans att få söka sig framåt-neråt pga hård inspänning och gramankopplade tömmar. Den gick upp på bakbenen några gånger och stod och hoppade vid sargen och jag har full förståelse. :( Jag hade händerna fulla med min egen häst som blev jättestressad av det andra ekipaget, så jag försökte hela tiden prata henne lugn så hon kunde slappna av och jobba istället.

Jag har ända sedan dess stört mig på vad som hände och när jag pratade min min sambo om det fick jag värsta chocken. Han hade hört några kommentera vilket tålamod tjejen hade med hästen och hur jobbigt den är, trots att den bara är fyra år! :eek: Blir en häst lättare och trevligare att hantera om man spänner in den så den går i en fixerad form utan chans att använda rygg och bakdel? Har jag missat någonting här? Jag som vill att min häst ska bära sig själv, kunna söka sig framåt - neråt och gå avspänt även om hon jobbar. Jag vill inte att hon ska gå med hopdragen hals i en hög form med dålig bärighet och pinnande ben. Är det någon ny filosofi hur man hanterar fyraåringar? :confused:

Jag har aldrig sett dem tidigare så jag vet inte hur det brukar se ut eller om hästen verkligen är så "svår". Min egen erfarenhet är att om hästar beter sig så här beror det på den som håller i tömmarna/tyglarna oavsett vad det är för häst... :crazy:
 
tycker det låter helsjukt! tycker själv att man ska jobba unghästar så fritt som möjligt och absolut max spänna in dem lite löst om man longerar...
 
Jag skulle

Jag skulle inte tömköra denna häst utan longera den lätt på chambon så att hästen kan själv söka sig neråt.
Det är vansinne att göra så här med en spänd och nervös häst. Det blir bara värre med tiden.
Man kommer lika långt om man longerar en unghäst som om man tömkör unga hästar.
Tömköra tycker jag man kan spara tills att den ska göra en massa olika rörelser men ska den bara röra sig i olika tempo så duger longering på olika inspänning. :angel:
Vissa hästar älskar att bli longerade och slappnar av mer då än under sadeln och vissa gillar det inte alls. :rofl:
Hur mycket man gör detta måste man anpassa från häst till häst! :banana:
 
Är det inte just sånt här prat som genomsyrar hela hästvärlden? Såg du henne göra det och det och så skulle jag aaaaldrig göra jag skulle göra så och så och blablabla.

Du vet inte hela historien. Har du sett den u t a n inspänningar? Den kanske är en fara för både sig själv och andra. Jag säger inte att du har fel och spontant hade jag reagerat på samma sätt men jag tycker ofta (i den här branschen) att det döms alldeles för hårt och fort och utan att ha alla fakta.
 
Håller med Elektron lite faktiskt... Typiskt snack på ridhuset om hur den eller den gör si eller så och stackars häst osv osv. Det kan vara så att tjejen har händerna fulla med den här hästen, alla unghästar har inte lika lätt att gå så där fint och avslappnat och söka sig neråt. Det är naturligtvis idealet men vägen dit kan vara lång o krokig. Om du nu vet precis hur man ska ta sig an problemet - varför inte gå fram och fråga om du kan hjälpa till med lite råd? Själv anser jag att det är meningslöst att longera utan inspänning men jag spänner in lågt och inte så hårt. Om jag inte använder inspänning blir longerinngen bara en massa rusande runt med bocksprång och det blir mera lek än arbete. Jag kan ha fel men försöker göra det som jag märker funkar på min häst. Har tömkört en del, det är en svår konst och i början tog jag hjälp av en instruktör som visade hur man kunde spänna in eller rättare sagt fästa tömmarna på en unghäst. På innersidan har jag tömmen genom bettringen och till däckeln, i en av de låga ringarna och på yttern genom ringen på däckeln ( vid manken ), fram genom bettringen och tillbaka till däckeln, i den låga ringen på sidan. Innern kan alternativt sätta enbart i bettringen i början så att man lätt kan vända in hästen om den blir stressad. Jag tycker själv inte om att jobba på töm om jag märker att min häst har en stressig dag eller om det är för många andra ekipage i ridhuset för det kräver mycket koncentration från både min o hästens sida. Man kan också växla mellan longering och tömkörning när man använder denna inspänning, det kan ju vara ett sätt att undvika att hästen börjar trippa och blir ihopdragen.

Så nästa gång du kritiserar någon annan, tänk en gång till, du kanske kan göra bättre nytta genom att prata med personen och hjälpa till praktiskt.
:bow: :bow: :bow:
 
Jag håller med Mia, varför vill man knöla in mulen i bringan? Trejtak och Elektron, det är väl inte typiskt hästvärlden och ridhus att reagera över ett sådant beteende. Men det är typiskt att spänna ihop efter okonstens alla regler. Chambon tycker jag är helt ok, men endast vid longering om man inte är skicklig nog att tömköra med "långa" tömmar. Tänk logiskt, med insänningstygel kan inte hästen söka sig framåt-nedåt. Endast nedåt bakåt.
 
Tycker att det är MYCKET typiskt hästfolk, i stallar och ridhus, att stå vid sidan om och tissla o tassla om hur dåligt den eller den rider eller hanterar sin häst!

Det är MYCKET sällan nån har cojones nog att komma fram och prata med personen i fråga.

Jag försöker själv ( men det har kommit med åren ) att inte stå vid sidan och döma folk för snabbt, försöker tänka en gång till istället... Och det KAN ju faktiskt vara så att en annan person har ett helt annat sätt att lösa ett ev problem på än vad jag själv har.

Inspänningar kan man nog diskutera till döddagar för den delen - jag har mitt beprövade sätt som funkar för mig - har nån annan ett bra tips och detta funkar ännu bättre så är jag beredd att pröva och ändra mig. Förklara närmare det där med om man är skicklig nog att tömköra på lång, lös töm eller, hur det nu var? Du verkar själv tillhöra de skickliga... :smirk:
 
Så sant så sant. Och just den här hästen kanske behövde gå inspänd. Man kan inte generalisera när man håller på med levande varelser och säga att "det funkar inte på det sättet" blablabla.

Och för er som det kommer som en nyhet att alla andra gärna pratar om dig och dina hästar och hur just du gör - ni kommer bli varse.

Själv tar jag gärna emot åsikter och plockar det som funkar på mina hästar från olika delar av hästvärlden.

Och det är väl konstigt att alla dessa självutnämnda profeter så sällan ingriper utan hellre pratar med andra.
 
Ni skulle bara veta hur mycket jag ingriper, jag lägger mig i allt! Speciellt om människor i ren okunskap gör galna saker. Som tex boxar in bakdel i framdel och nosen i bogen. Jaja, profeter är litet jobbiga.
 
Ok, det låter bra om du nu är säker på att du har rätt...

Det finns ju dock olika sätt att "lägga sig i". Om man försöker ta upp saken till diskussion genom att tex visa resultatet av att göra på alternativt vis (vilket jag föredrar att kalla det ist för att säga FEL) ist för att säga att "du gör fel" så brukar det vara mer lönande.

Ofta är det intressant att få höra tanken bakom varför människor gör som dom gör. Dom kan ju kommit på nåt som inte jag gjort.
 
Rent logiskt så är det förkastligt att tömköra med chambon. Därför att 1: - chambonens funktion är att ge hästens ett tryck bakom öronen samtidigt som den hissar upp bettet. När hästen sänker hals o huvud släpper trycket och draget i mungipan. Därför att 2: - När du tömkör så är troligen inte ditt mål att få hästen att gå med näsan i marken, du vill ha mer kontakt, låta hästen jobba med baken. Det blir motsägelsefullt för hästen, du tar i tömmen, hästen höjer huvudet, bettet åker upp, tryck på nacken, hästen vill ner och tömmen håller emot. Det är svårt att hinna med att ge den eftergift som behövs. Därför tycker jag att chambon hör hemma vid longering om man som sagt inte är jäkligt skicklig. Har jag fel nu eller?
 
För er som missade vad jag skrev i första inlägget så hade jag händerna fulla med min egen häst och det var verkligen inte läge att släppa henne vind för våg och kuta iväg och börja ifrågasätta ett ekipage som jag aldrig sett tidigare.

Jag har för avsikt att fråga henne när/om jag ser dem någon fler gång varför den är så inspänd. Jag har inte intresse av att slänga skit omkring mig utan skrev vad jag tänker när jag jobbar min häst, däremot så undrade jag om det här var något som jag "missat" och det är så här många gör?

De tömkörningskurser jag deltagit på har ingen häst gått med inspänning, oavsett utbildningsståndpunkt. De som varit stressade har man tagit det lugnt med och beroende på hur stark och utbildad hästen varit har man varierat tömsättningen. På de kurserna var det både nybörjare och tidigare tömkörda hästar. Målet för samtliga då var att få hästen att jobba med såväl rygg som ben, inte att den skulle stressa runt i 180 i trav och galopp på liten volt tills den var genomsvettig.

Däremot så har jag sett ett flertal ryttare genom åren som kan få vilken lugn häst som helst att se ut som en löddrande stridhingst med spärrade näsborrar och stirrande blick. Långt ifrån mitt eget mål med ridningen.
 
Tyvarr ar inspanning (mycket hard sadan) en "quick-fix", ofta gar hasten battre ett par dagar efterat. Det har egentligen ingen positiv langvarig effekt, och skapar mer problem an nytta.
Jag har sett manga manniskor som rider in hastar pa detta sattet, sa att de ska halla en liknande huvudposition i ridning. Tyvarr ar dessa hastar mycket svara att fa ratt igen, da de mer eller mindre ar forstorda fran borjan. Aven om man forsoker rida in dem igen, sa ga de med huvudet mellan knana och spanner man upp dem drar de sej nerat i alla fall. :(
Vad denna tjejen gjorde ar inte det smartaste, speciellt inte nar hasten motsatte sej det hela. Tyvarr har manniskor som ager unghastar inte alltid samma forstand och kunnighet som de borde ha. MEN, som jag alltid sager, det ar mycket latt att vara en duktig ryttare nar man sitter pa laktaren och tittar pa nar andra rider !!!
 
Jag håller absolut inte med om vad ni skriver...
Hur kan det vara rätt att spänna in en häst/unghäst (!) så pass mycket att resultatet blev som för personen i fråga?!? Visst, denna unghästen kanske är mycket jobbig och hon har haft mycket problem... MEN! Då är det helt fel person som har tagit på sig detta med inlärningen av en annan individ.
Det finns många som tror sig kunna nå sina mål med hjälp av bråk och slagsmål, men i 90% av fallen slutar det ändå med ännu mer problem!
Så länge inte personen som tömkörde är välutbildad så att denne vet PRECIS vad hon gör och varför hon gör det och har en god anledning till att starta upp bråk på detta sätt anser jag inte att hon skall hålla på med detta.

Varför stressa en unghäst till en otrygg inridnig och början på livet för att man själv inte har kunskap nog eller för mycket stolthet för att kunna erkänna för sig själv att man inte klarar av fallet och borde överlåta det till någon annan?? :confused:

En Stili Hatt..
 
Tycker att inspänning är något väldigt onödigt, jag kommer aldrig att övertygas om att det finns nåt bra med det.

Det går stick i stäv, det att hästen skall sträcka sig framåt-nedåt och att sätta på inspänningstyglar.

Beträffande graman, har ni någon gång testat hur stark man blir med gramantygel? Minsta unge får styrka som en hel karl. Alltså gillar jag inte det heller.

Genvägar är senvägar, är det inte så man brukar säga. Eller kanske irrvägar passar bättre när det gäller inspänning...
 
Eh, bara ett litet klargörande. Jag tömkör inte med chambon och använder den inte överhuvudtaget faktiskt. Jag sätter tömmarna på olika sätt (beskrev hur i mitt inlägg). Vid longering använder jag ett par helt vanliga inspänningstyglar med gummiring och dessa spänner jag i mellanläge på däckeln och inte särskilt hårt. Han arbetar fint med sin rygg, det är bara att titta på muskelspelet längs hals o rygg. Det är mitt sätt, funkar för oss.
 
Om du använder inspänningstyglar och spänner dem löst, varför då använda dem överhuvudtaget? Vad är syftet och tycker du att du uppnår det resultatet?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 168
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp