T
tretjak
Och du Stili, jag förutsätter att du är MYCKET välutbildad inom området för att uttrycka dig så kategoriskt? Skulle du själv vilja höra en sån besserwisser om du får problem med din häst? Är det inte bättre att ge konkreta råd till personen så att denne kommer vidare och lyckas med sin häst istället för att tala om hur värdelös personen är och att de borde sälja hästen?Själv anser jag att när min kunskap inte räcker till då ber jag om hjälp av de som kan mer än jag eller har en annan vinkel på problemet. Den enda gången jag överväger att sälja en häst är när personkemin helt enkelt inte stämmer, hästen har ett temperament son inte passar mig men väl kanske någon annan. Jag har själv jobbat med tjänstehund och i början av hans utbildning så var det MÅNGA som skakade på huvudet och sa att "det går aldrig att göra arbetshund av det där, avliva eller ge honom till nån stark karl som vet vad han gör" Många tårar och besvikelser senare så var vi i mål, min "omöjlige" hund och jag. Vårt första arbetspass och första avklarade prov var höjden av lycka och han gav många fina stunder till mig, på jobb och hemma, trots att han aldrig blev den där perfekta tävlingspartnern. Och hur många tror du att det var som kom fram sa; Fan, det var bra gjort eller roligt att ni fixade det!? Jag kan räkna dem på mina fem fingrar...
Man ska aldrig ge upp så länge man tror på det själv och framförallt: LYSSNA INTE PÅ SJÄLVGODA, SJÄLVUTNÄMNDA PROFETER!
Man ska aldrig ge upp så länge man tror på det själv och framförallt: LYSSNA INTE PÅ SJÄLVGODA, SJÄLVUTNÄMNDA PROFETER!