Inspänning vid tömkörning?

Och du Stili, jag förutsätter att du är MYCKET välutbildad inom området för att uttrycka dig så kategoriskt? Skulle du själv vilja höra en sån besserwisser om du får problem med din häst? Är det inte bättre att ge konkreta råd till personen så att denne kommer vidare och lyckas med sin häst istället för att tala om hur värdelös personen är och att de borde sälja hästen?Själv anser jag att när min kunskap inte räcker till då ber jag om hjälp av de som kan mer än jag eller har en annan vinkel på problemet. Den enda gången jag överväger att sälja en häst är när personkemin helt enkelt inte stämmer, hästen har ett temperament son inte passar mig men väl kanske någon annan. Jag har själv jobbat med tjänstehund och i början av hans utbildning så var det MÅNGA som skakade på huvudet och sa att "det går aldrig att göra arbetshund av det där, avliva eller ge honom till nån stark karl som vet vad han gör" Många tårar och besvikelser senare så var vi i mål, min "omöjlige" hund och jag. Vårt första arbetspass och första avklarade prov var höjden av lycka och han gav många fina stunder till mig, på jobb och hemma, trots att han aldrig blev den där perfekta tävlingspartnern. Och hur många tror du att det var som kom fram sa; Fan, det var bra gjort eller roligt att ni fixade det!? Jag kan räkna dem på mina fem fingrar...

Man ska aldrig ge upp så länge man tror på det själv och framförallt: LYSSNA INTE PÅ SJÄLVGODA, SJÄLVUTNÄMNDA PROFETER!
 
Quell, om du läser vad jag skriver så förstår du varför. Återigen funkar för oss; alltså använder jag dem på det sättet. Sen vad andra ev tycker det är mindre viktigt såvida de inte har en lösning som jag ser funkar ännu bättre. Min häst har bra hals o ryggmuskulatur för sin ålder, inga ryggproblem och bär upp sin ryttare stadigt för sin ålder. Detta var målet för oss med att longera året innan inridning numera blir det mest för variations skull vi longerar. Tömkörningen är mera avancerad och där finns MYCKET att lära och många möjligheter i framtiden men just nu tömkör vi mindre eftersom det jag ville uppnå innan inridning var kommunikation med tygeln/tömmarna samt att bygga upp lite mera muskler. Nu efter inridning blir det mera sällan och, återigen, mest för variation. Nu jobbar vi med ridningen ett tag och när han har mognat lite mera så jobbar vi vidare med tömkörningen och då blir det på kurs eftersom det ÄR svårt. Min häst kan ibland bli stressad under tömkörning men då brukar jag bara bryta av med en stund på volten för att sedan gå ut på töm igen när han känns tillfreds och lugn. Min åsikt är att om man försöker vara uppmärksam på hästen så lär man sig snart hur man tränar på bästa sätt för just sin egen häst. Koncentration och STÄNG AV LÄKTARRYTTARNA!
 
Ok, jag förstår vad du skriver men fortfarande har du inte svarat på varför du använder inspänning. Vad händer om du inte gör det? Vi kan ju diskuttera det här litet mer generellt, inte just bara om dig. VArför är det bra med inspänning?
 
Jag kan ju svara på varför jag använder inspänning på min häst så länge. Det är en unghäst som varit riktigt jävlig att rida in. Jag använder ingen inspänning vid tömkörning (tömkör sällan efter att jag upptäckt att det är rent förkastligt att tömköra utan riktig lädertöm) men däremot vid longering - FÖR ATT först och främst se hur han reagerar när nån/något tar honom i munnen (utan risk för mitt eget liv) och för att han ska vänja sig vid att inte alltid gå på lång tygel. Och nej jag har honom inte hårt inspänd utan som när man rider normalt, alltså inte samlad form.

Och det är klart ingen utnämner sig till profet själv det är ju just det som är grejen med dom där självutnämnda. Och många här förkastar helt vad som hände i det där ridhuset utan att ens varit på plats. Det finns ju faktiskt oftast minst 2 versioner av samma händelse.

Hör man till dom som totalt förkastar all typ av inspänning så är det ju ingen idé att ens försöka få nåt konstruktivt att den här diskussionen. Men i den verkliga världen finns det dom som använder det och så länge man inte vet bakgrunden så tycker jag inte man ska generalisera och säga att det alltid är fel att göra si eller så.
 
Men människa, är jag så otydlig?! LÄS vad jag skriver. Vad som händer då jag ej använder inspänning är endast att han bara lallar omkring och busar på volten och sänker sin rygg. Om det bara handlar om att han ska få spralla av sig i lina innan jag sitter upp så kan jag visst longera utan inspänning men då fyller longeringen enbart det syftet; att matte ska slippa de värsta luftsprången.

För övrigt så vill jag inte försöka övertyga någon annan om att mitt sätt är det enda rätta, jag bara beskriver mina erfarenheter och de resultat som JAG och MIN häst uppnår med dessa medel. Så om du och andra föredrar utan inspänning och det funkar för er så är det väl kanon FÖR ER. Det är väl det diskussioner går ut på - att ge sin syn på saker och ting - inte pådyvla någon annan min åsikt. Efter en bra diskussion kan man få nya idéer och infallsvinklar och det är ju alltid positivt. Vissa saker har man kanske redan prövat och haft dåliga erfarenheter av och då låter man naturligtvis bli att göra samma misstag. Rätt enkelt.
 
Jag använder också inspänning vid longering men inte vid tömkörning. Detta för att ge lite stöd åt min häst eftersom han inte är så stark och för att han ska få med sig bakdelen lättare. Värmer upp utan och kör mycket övergångar för att han ska gå "själv" och genom hela ryggen. Han kommer aldrig till samling annars oavsett hur länge man håller på. Behöver i princip bara ha inspänningen som stöd, ej hårt.

Bild på longering av Mirage

Kanske ser ut som att han hänger på yttre inspänningen men det gör han inte är antagligen jag som tar i honom på andra sidan. :cool:
 
Inspanning kan vara ett mycket effektivt satt att bygga muskler pa.
Men som med allting annat, sa maste det goras ratt for att fungera. En hetsig hast kan faktiskt lugna ner sej regalt nar den longeras med inspanningstyglar. Dels for att man visar hasten pa ratt vag, utan att sitta och dra och slita i den, eller stressa den genom att bli irriterad nar saker inte gar som de ska, och dels for att hasten arbetar i en korrekt form och detta kanns bra.

Jag har vid ett flertal tillfallen gett upp ridningen pa en hast och longerat den ett par veckor med inspanningstyglar och tomkort hasten ut i skog och mark, bara jobbat fran backen. Nar man sedan gar tillbaka till ridningen har man en annan hast. En hast som for det mesta ar villig att arbeta och gora det i korrekt form.
Inspanning ar att visa hasten vad som ar ratt, utan att komplicera med sina egna daliga ovanor. Det ar manga utav oss som haller mer i hoger hand an i vanster tex, eller ar starkare i vanster ben. Detta kan forstora utbildningen pa en hast, men inspanning tar lika mycket i bada sidor, och eftersom det ar konstant, slappnar de flesta hastar av och arbetar riktigt.
Men som jag sagt forrut, som sa mycket annat maste inpanning anvandas pa ett korrekt satt.
 
När hästen känner sig trygg med sin människa och med miljön och situationen, så har den inga problem med att sänka huvudet och arbeta avslappnat och korrekt på en volt. Att ha en inspänningstygel för att hästen ska gå i "rätt" form skulle jag tycka kännas som ett kraftigt misslyckande från min sida.

Att en häst stressar upp sig i olika situationer är inte heller så konstigt.

Skulle jag också vara om jag var en stackars häst med ett som dom upplever ett livsfarligt rovdjur som försöker äta upp dom. liten överdrift kanske, men många gånger så anväder vi vårt rovdjursbeteende och då reagerar ju också hästen med sitt naturliga beteende...nämlighen att försöka fly!
 
Vi lever nog på olika planeter... Tråkigt att du känner dig misslyckad om du behöver använda inspänning - men å andra sidan, det behöver du ju inte eftersom din häst är sååå laidback o avslappnad att han automatiskt går i rätt form. Bara att gratulera! ps. Inte visste jag att min stackars häst tror att jag är värsta tigern som tänker käka upp honom vilken sekund som helst :eek:

Tackar för mig i den här intressanta diskussionen om inspänningens vara eller icke vara - det har varit lärorikt! :bow:
 
jag ser att du försöker vara ironisk!!

Alla hästar kan bli sådär "laidback" och avslappnad! Synd att din attityd är som den är.

Det är faktist ren fakta att vi är rovdjur och hästar är ett bytesdjur och att vi använder helt olika kroppsspråk och att det är vårat rovdjurskroppsspråk och oförståelsen för hästens reaktioner som ligger till grund för dom flesta "problem"!

Hästar är ALDRIG "dumma", det fixar VI (även jag) alldeles utmärkt sälva.

Och du.. jag skrev ingen kritik om dig så varför blir du så hiskligt arg för?
 
Skippa rovdjurstramset. När var du ute och jagade sist (och jag orkar verkligen inte dra igång tjatet om människan verkligen är skapt för att äta kött eller inte)? Och det är märkligt att man kan lära hästar bra och dåliga beteenden på en halv dag men att vi skulle vara rovdjur som egentligen vill äta upp dom går tydligen inte att få ur dom på tusentals år.

Alla har vi varit bytesdjur för någon någon gång genom tiderna.

Konsekvens någon?
 
Inte till nånå speciell:
Spänn in hästen men se till att ni vet varför ni gör det och inte bara säger att det går bra då. Vi som är emot har iaf en uppfattning om varför vi inte gör det. Nån skrev att hon skulle se det som ett misslyckande att "få lov" att spänna in. Tror faktiskt att jag håller med.
 
Din filosofi bygger på att hästen är liksidig. Hittills har jag aldrig träffat en häst som är lika smidig, stark och lättarbetad i bägge sidorna.
 
Om hästen går dåligt utan inspänning och bra med så skulle det alltså inte räcka som anledning?

Hur många hästar söker sig nedåt framåt när man longerar utan inspänning tex? Mina springer mest runt och fjantar och fattar inte alls att det handlar om att jobba. Ibland kan ju det vara syftet - att låta hästen springa av sig lite energi men vill man ha dom i nån slags form så fixar åtminstone inte jag det utan inspänning.
 
Med inspänning kommer hästen nedåt en bit men sen blir det bakåt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 168
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp