Jag har också bevittnat den typen av både ridning och tömkörning faktiskt, rätt ofta de senaste åren. Och jag blir beklämd. Visst stressar det hästarna, tveklöst, att inte kunna se, inte kunna balansera sig eller använda kroppen på rätt sätt, att tvingas övertänja nacken och knappt kunna andas! Jag såg det ALDRIG under mina tidigare ridår, när jag egentligen var mer ute på tävlingsplatser och annat. Och tänk, folk red sina hästar i form ändå, utan inspänningar eller skarpa bett. Undrar hur det kom sig? :smirk:
Men jag håller inte med om att man måste ingripa, säga sin åsikt där och på plats och sedan hålla tyst här. Av två anledningar:
1) Folk tar inte kritik, ens om det framläggs som försiktiga synpunkter, frågor eller idéer. Folk ogillar när okända människor lägger sig i deras angelägenheter.
Jag ogillar om någon lägger sig i vad jag gör med min häst, för jag anser mig ju vara mycket noga med allt jag gör med henne, läser och lär och tar hjälp av folk jag tycker verkar kunna sina saker. Sedan omvärderar man ibland, och det är ofta obehagligt, med tankar som: usch vad stackars pålle måste farit illa när jag inte visste bättre. Men det är saker som kan behöva mogna fram inom en själv, för att man faktiskt ska förändra sitt beteende.
2) Var hör sådana upplevelser och diskussioner kring vad som är rätt och fel, mer hemma än på ett diskussionsforum? Var gör de störst nytta, sprids till flest människor? De får ju bredd genom att fler kan "lägga sig i" och komma med sina tankar, nyanserna blir fler. Och det är ju bra. Bra att folk kan läsa att många reagerar över den här sortens hästträning. Det kanske kan få dem att fundera på om det kan finnas alternativ, få dem att ifrågasätta sina idéer. och då kan de kanske förändras.
Det är vad jag tror och hoppas på!
Sedan är det väl jättebra med civilkurage, om man har det. Att om man ser uppenbart djurplågeri påpeka detta, eller anmäla. Eller att bara använda sin kunskap till att hjälpa yngre ryttare / stalltomtar tillrätta.
Men att komma med invändningar eller ifrågasättanden gentemot okända människor, för att inte tala om en äldre eller mer statusfylld person (tävlingsryttare, tränare, stallägare eller så) - det är verkligen inte självklart att man kan begära, eller självklart att det skulle hjälpa! Möjligen litar inte den personen på ens eget omdöme, möjligen har man själv fel (tror jag inte du har i denna fråga! OBS!), möjligen riskerar man mycket om man uttalar kritik osv.
Och då är det väl ändå bra att man har Buke att lufta sina tankar på!? Varför klagar debattrerna här på det? Vad gör de då här?