Hej Ylvalill!
Det är mkt svårt med hästar som hamnar på bogarna överhuvudtaget. Är den byggd i nerförsbacke så brukar jag inte använda longering. Om den har blivit fel riden så vill jag ha den högt inspännd. Inte för hårt. MKT noga med takt och tempo. Berorende på hur känslig hästen är i munnen så avgör jag med vilken sorts inspänningstyglar jag ska longera.
För mig är longering ett bra redskap vid inridning, problemlösning och som någon sa, för att rasta av en häst med mkt överskottsenergi.
Longering för OFTA eller vilket egentligen är vanligare, FELAKTIG longering är SKADLIGT!!!
RIKTIGT utförd longering hjälper hästen att finna balans, sträcka ut musklerna och i vissa fall även vidareutbilda hästen. Att lära sig longera ordentligt är lika svårt som att lära sig rida och jag säger absolut inte att jag är fullfjädrad. Men att se någon jobba hästen riktigt i lina tycker jag är facinerande. Att få se en häst man arbetat med att verkligen gå rätt på lina är en härlig känsla.
Jag longerar inte vuxna hästar ofta men tycker att jag lär mig mycket av det och det utvecklar såväl mitt häst öga, min ridning som min känsla för den aktuella hästen.
Jenny