Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många dressyrryttar verkar höja detta mot skyarna för den "bygger nacke" medans den ändå bara skrittar..
Tycker det känns fel, har inte prövat detta själv men, känner en som tävlar som använder sig av den metoden. Visst har hästen nacke... men den är medfödd...:smirk:
inte sett det hos de få hoppryttare jag jobbat hos men det kanske sker därmed...?
Det är säkert samma tanke/syfte som när man longerar en häst inspänd.
Mvh
Tora
Okej tack så hemskt mycket för svaret som dessutom är det första som riktigt håller sig till ämnet och är konkret!
Vågar en häst inte slappna av så kommer den heller aldrig att kunna påbörja ett ärligt arbete med sin kropp.Och hur ärlig blir hästens form av att gå runt i en skrittmaskin med inspänningstyglar? Hästen lär sig att trycket från tyglarna försvinner om den tar in huvudet, det kallar jag inte för något ärligt arbete.
KL
Ja, jag är emot inspänninstyglar i alla former, men det har ni nog redan listat ut. Jag är emot skrittmaskiner också, har man inte tid att gå ut med hästen utan ställer in den i en maskin kanske man ska tänka om?
Jag känner mig lite skyldig att svara nu då
Min personliga "åsikt" är att jag har ingen aning Jag förstår inte vitsen med det eftersom det ju inte finns ngt som ser till att hästen även puttar på med bak. Hade det istället suttit en pessoa-sele på hästen hade jag haft större förståelse för tanken.
Sedan kan man ju fundera över lämpligheten att överhuvudtaget ha utrustning på hästen i en skrittmaskin... det låter lite farligt tycker jag
Som jag uppfattade TS så var det även tyskinfluerat i det fallet.
allt är inte guld som glimmar i världens bästa hästnation
Vågar en häst inte slappna av så kommer den heller aldrig att kunna påbörja ett ärligt arbete med sin kropp.Och hur ärlig blir hästens form av att gå runt i en skrittmaskin med inspänningstyglar? Hästen lär sig att trycket från tyglarna försvinner om den tar in huvudet, det kallar jag inte för något ärligt arbete.
KL
Ja, jag är emot inspänninstyglar i alla former, men det har ni nog redan listat ut. Jag är emot skrittmaskiner också, har man inte tid att gå ut med hästen utan ställer in den i en maskin kanske man ska tänka om?
jo, lite så tänker jag också faktiskt
Varför skrittmaskin öht? Har man inte tiden, så kanske man ska syssla med ngt annat än just hästar?
[Varför skrittmaskin öht? Har man inte tiden, så kanske man ska syssla med ngt annat än just hästar?
Jag har varit i stall där man använt inspänningar av följande anledningar:
* Samma syfte som longering, maskinen kördes också i trav intervaller.
* Tokig häst som for genom grindarna i full galopp och levde, han gick lungt och ordentligt när inspänningarna var på.
OT jag vet, men i avel/utbildning/försäljningsstall så finns det många hästar som ska skrittas fram och av och då sparar skrittmaskinen mycket jobb och jag har aldrig varit med om någon häst som inte verkar tycka att det är okej att gå där.
FÖRLÅT
Den är helt verkningslös när den sänker huvudet- nosen går fram.
För några år sedan hade jag kiropraktor på min häst.
Jag kommer inte riktigt i håg allt, men hon var bla sned i höften.
Jag fick order om att hon skulle longeras/gå i skrittmaskin i några veckors tid, inspänd alltså.
Om det var det som hjälpte eller nåt annat kan jag inte svara på, men bra blev hon !
Hej från Hambo