insläpp från hagen på kvällen osv...

Sv: insläpp från hagen på kvällen osv...

Insläpp tidigast 21.00 och utsläpp senast 08.00 är det som gäller hos oss.

Fodras morgon 6,30 ut vid 7,30. In kl 18,30. På sommaren ute dygnet runt
mat i hagen ca 12,13 tiden

När jag jobbar:

Ut 05 - 06. Släpper ut när jag går upp.
In 21 - 00. Släpper in 21 när jag är hemma, jobbar jag kväll/sent får de komma in när jag kommer hem helt enkelt. Det kan bli midnatt ibland.

När jag är ledig:
Ut 08
In 21 -22

Tar 'sovmorgon' till åtta och släpper ut då. Släpper in vid 21 för det mesta när jag är ledig, men kollar jag på en film som började typ åtta får de vackert vänta tills den är klar vid typ 22.

Fri tillgång på hösilage både inne och ute, ingen kraftfoderservering på morgnarna. Dvs hästar som aldrig är hungriga och som inte står och bankar i väggarna på morgonen om jag tar lite sovmorgon. Det är just för att INTE behöva gå upp fem när jag är ledig som de inte får kraftfoder på morgonen, inget kraftfoder och hela tiden mätta hästar betyder att de inte har någon tidsstress på morgonen. De kan ligga och snarka i boxarna när jag kommer för att släppa ut.

Samma sak in, eftersom de har fri tillgång på hösilage så är de inte hungriga, och de står aldrig vid grinden annat än om det är PISSVÄDER (runt noll, blåst OCH nederbörd), utan de kommer när jag börjar dona i stallet (de hör att kraftfodret serveras) eller när jag ropar på dem.

mårran skrev:
Jag undrar en sak :confused: Ni som har olika tider på vardagar och helger, fodrar ni hästarna på så olika tider också. Jag tyckte att det var någon som hade 6 på vardagar och 8-9 på helger det är ju rätt stor skillnad.

Och ni som har hästarna ute till bortåt 22 eller tidigare också för den delen, hur fungerar det :confused: Jag tycker att det är så krångligt att ta in dem när det är mörkt, har ni lyse i hagen eller så?

Mian har fri tillgång på hösilage både inne och ute och jag serverar inget kraftfoder på morgonen (se motivering i mitt inlägg nedan). Så inga fodertider ändras, bara utsläppstiden som när jag är ledig är 2-3 h senare än när jag jobbar. VÄGRAR som sagt gå upp fem - sex när jag är ledig, så de får vänta till åtta.

Det är kolsvart när jag tar in (och släpper ut) men jag ser inte det som ett problem. Jag går oftast i mörkret, jag ser konturerna av hästarna när ögonen vant sig, så jag brukar kunna lokalisera dem ;) Ofta står de vid grinden med, så då märker jag dem när jag är påväg att gå in i dem när jag ska öppna grinden. In hittar de själv, men har inget problem att leda dem i mörker heller.

Om det regnar och är mörkt och hästarna inte är vid grinden tar jag pannlampa för att se dem (ögonen reflekteras i ljuset), men jag släcker lampan när jag 'hittat' dem. Jag 'kan' mina hagar och vet vad som finns där och var man kan gå, även i kolmörker.

Jag har ALDRIG fattat varför man ska ta in hästarna för det blir mörkt? Stackars Norrlandshästar isf, de får inte många h ute vintertid. Även mina skulle inte komma ut förrän typ nio och in vid tre om man ska följa mörkret..

Pållarna ut vid 8-8:30 och får gå in vid17-18 nångång.

Min dam kommer ut nån gång 07 på morgonen och kommer in 18-19 oavsett väder finns inga dåliga väder bara dåliga kläder=) ;) :banana:

Frukost vid 05.30 ungefär
Utsläpp kl 8.00
Middag runt 13
Intag vid 18 nu när det är så mörkt regningt och blåsigt. Då får de oxå hö
Sen nattmat vid 22 tiden.
Så 12 timmar i box blir det.
Dock bara för de som accepterar det, de andra går ute dygnet runt trots att jag ogillar det.

Hästarna går vanligtvis ut vid 6 (runt 8 på helgerna) och får komma in runt 18.
Jag är inte rädd för regn, det är ju hästar för jösse namn....men den jag delar stall med tål inte det, så de plockas in så fort det börjar regna... :crazy:

Ja det var ju smart att inte ge kraftfoder på morgonen, det har jag aldrig tänkt på faktiskt det är ju så invant att man alltid ska fodra kraftfoder på morgonen men som sagt när dom har fri tillgång på stråfoder är det ju inte så viktigt. :idea:

Fast jag ger ju kraftfoder två ggr per dag nu och det blir tre sedan när vintern kommer ja morgnarna är ju inte så mycket att orda om hos mej eftersom jag jobbar natt och inte är hemma ändå. :smirk:

Pannlampa är ju smart förståss men jag vet inte jag fortsätter nog som vanligt vi trivs med det allihop så det är inte så stor vits att ändra. Jag vill gärna att hästen ska vara inne efter ridningen också om hon är svettig eller så. Dom ser ut att trivas ändå. :p

Men det är lite kul att läsa att vi gör så olika ändå, då förstår man också varför det är så mycket osämja ute i stallarna när alla vill göra så olika detta var ju bara en liten grej........ :cool:

Så fort värmen är här.Slutet på april/maj går de ute dygnet runt.Blir det skitväder får de vara inne nån natt.Sen stallas de in nån gång Sep/okt.Sen får de gå ute dygnets alla ljusa timmar.OBS,jag har TRAVHÄSTAR :eek:

Undrar hur många av Er som har hästarna ute mer än halva dygnet vinteritd som är medvetna om att man i dessa fall MÅSTE ha tillgång till vindskydd/ligghall till hästarna i hagen... ;) (enligt djurskyddslagen - djur räknas som utegångsdjur om de är ute mer än halva dygnet)

Här får pållarna frukost ungefär kl 7, går ut vid 9-tiden och kommer in vid 18-19-tiden - på vinterhalvåret.
Än så länge går merparten av pållarna ute dygnet runt, men får komma in nån enstaka natt om det regnar flera dagar i sträck. De är väldigt tydliga med att signalera när de tycker det är dag att gå in... :)

ameo skrev:
Undrar hur många av Er som har hästarna ute mer än halva dygnet vinteritd som är medvetna om att man i dessa fall MÅSTE ha tillgång till vindskydd/ligghall till hästarna i hagen... ;) (enligt djurskyddslagen - djur räknas som utegångsdjur om de är ute mer än halva dygnet)

Här får pållarna frukost ungefär kl 7, går ut vid 9-tiden och kommer in vid 18-19-tiden - på vinterhalvåret.
Än så länge går merparten av pållarna ute dygnet runt, men får komma in nån enstaka natt om det regnar flera dagar i sträck. De är väldigt tydliga med att signalera när de tycker det är dag att gå in... :)

Ja, det vet jag!!

ameo skrev:

Jodå, jag vet det, och det gällerför INTE bara vintern, det gäller denperiod av året då betestillväxt ej sker. Dvs det gäller NU med..

Så jag vet om den, jag tycker det är en skrivbordsproduktslag och jag bryter fulltmedvetet mot den.

Om de går ute 11 h och 45 minuter eller om de går ute 13 timmar - vad är egentligen skillnaden? Varf behöver de ena ligghall och inte de andra?

Jag har skog i hagen, så de kan gå in och skyddas från vind och nederbörd. De utnyttjar det dock inte. Jag har provat ställa om stallet till lösdrift med, men de utnyttjade inte det heller.

Så, de går ute 12 - 15 h/dygn, utan ligghall. Fast om djuskyddsinspektören frågar går de ute 11 h och 45 minuter ;)

Djurjouren skrev:
Frukost vid 05.30 ungefär
Utsläpp kl 8.00
Middag runt 13
Intag vid 18 nu när det är så mörkt regningt och blåsigt. Då får de oxå hö
Sen nattmat vid 22 tiden.
Så 12 timmar i box blir det.
Dock bara för de som accepterar det, de andra går ute dygnet runt trots att jag ogillar det.

Intag 18 och utsläpp 08, det blir ju inte 12 h, det blir ju 14 h?

Beror på väder. Men under kallaste vintern är tiderna 8-fodring, utsläpp när de är klara, 17-insläpp, fodring.

Så ca 9-17 på vintern, om man inte vill ha hästen ute längre och då tar in den själv. Vädret spelar också in. Vi försöker att anpassa utevistelsen efter hästarnas behov så mycket vi kan.
På sommaren går de ute dygnet runt.
Och på vår/höst, när det är finare väder, får de vara ute till kvällsfodringen ca 19-20.

tycker att man hellre ska skapa en lag på ett visst antal timmar som hästar måste gå ute per dag istället för att hålla på och fjanta med den där ligghallen.

tror inte hästarna som går ute lite mer än 12 h per dygn utan vindskydd lider direkt mkt. värre är det med dom som inte får gå ute alls!

fodring på morgonen runt halv 7-7, kommer ut mellan 8-9
kommer in mellan 17.00-21.00 men oftast runt 19.00.
kvällsfodring vid 22.00

de får alltid hö och betfor vid intag.
på vintern får de även lunch i hagen.

våra står ute ungefär mellan 8-12 h/dag

Tycker att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt. Mina är ute dygnet runt nästan hela året. Bara dom har skydd för regn och blåst så mår dom toppen. Kommer in om det är för dåligt väder.

Jag håller med. Bättre ute än inte alls. Utan ligghall.
Vissa ridskolor får hästarna bara vara ute 2 tim per dag.

Vi har lyse utanför stallingången som lyser ner mot hagen, men mina hästar står alltid vid grinden när det börjar mörkna (släpper in dem vid 20:00 c:a) och sedan släpper jag upp gamlingen först (ranghögst) sedan släpper jag de andra de vet numer vart de ska.

Angående olika tider med utfodringen så släpps de ut mellan 8-8:30 två av tre veckor, tredje veckan jobbar jag förmiddag :crazy: så då väcker jag krakarna kl 5 och kör ut dem i hagen eftersom jag inte har någon till hjälp så får det bli så men de verkar inte misstycka ser bara lite vimmelkantiga ut först men det är de inte ensamma om :smirk:. Är då ofta tidigare i stallet på kvällen oxå, runt sju brukar de komma in då, men sen kan det skilja lite med insläppen beroende ridväder eller inte. Men jag försöker ge kvällsmat och frukost så regelbundet som möjligt, lunch hö kan variera lite beroende på hur jag jobbar och vem som är hemma först och tar sig ut till stallet. 3km hemifrån.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 217
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka