insläpp från hagen på kvällen osv...

Sv: insläpp från hagen på kvällen osv...

Vardagar går mina hästar ut 6.00 och kommer in vid 19-tiden. På helgerna går de ut vid 8.00 istället, mattes sovmorgon. :o

Jag kan ta in dem tidigare om det är ösregn och de står vid grinden, men har de tillgång till hö i hagen så brukar de vilja vara ute längre.

Våra går ut 6.00 (frukost 5.00) och kommer in runt 17.00
Äter sin middag,och så ut i "stallhagen" i en timme,medans vi mockar. In igen och pyssel för ridning, och ridningen som brukar bli åtminstone runt 1½ timme.Så sammanlagd "boxtid" ca 10 timmar.
Kvällsmat runt 21.30-22.00.Beror på när vi är klara.

Vardagar ut 05.20, in 18-21 beroende på kvällsaktivitet, väder och andra omständigheter. Helger ut lite senare ...

Ut ca 06.30 (helger 8-8.30). In Ca 21.00. Dvs 9-10 h i boxarna.

hästgalna skrev:
fråga? när brukar ni ta in på kvällen, resp. släppa ut på morgonen? MAO.. hur länge måste hästen stå i boxen på natten?

Detta är ju egentligen två frågor. Våra hästar kommer ut mellan 08.00-09.00 och kommer in mellan 19.00-20.00. Dock så rider de flesta av oss efter insläpp vilket innebär att hästen inte är i boxen för än 21.00-22.30. M.A.O står hästen i boxen ca: 10 h per dygn.

Mvh//LG

Helst har jag dem på lösdrift året om, men pga rasp på mitt fullblod är de ute från 7-21 ca, ibland längre ibland kortare. men så fort raspen är läkt åker de ut igen :)

Dom går ut mellan 7-8 på morgonen
& in vid 9-10 på kvällen.

Beror på väder!
Men jag försöker ha dom ute så mycket det går.

Går ut runt halv 7 - 7, och går in vid ca 20 - 21, lite beroende på väder.

I stallet där jag har min häst tas hästarna in vid 18 och släpps ut vid 6-7 på morgonen.

På vintern släpps de ut ca kl 9-9:30 och kommer in 17-18 ungefär. De äter frukosten inne (hö+kraft), den ges runt 7-8. De får hö ute när de går ut och en middagsgiva i hagen runt 13-14. Sedan får de foder (hö + kraft) när de kommer in, och en sista högiva senare på kvällen.
På sommaren går de ute dygnet runt.
Vår och höst går de ut runt 9 och kommer in runt 19-20.

Ungefär från oktober - april kommer de ut kl. 7 och in vid 22-tiden.
Övrig tid på året går de ute dygnet runt.

nu går de ut när det ljusnar 08.00 runt det kommer in vid 15.00 sen rids de på kvällen (oftast)

hästgalna skrev:
vad är skitväder för en häst?

När hästarna står och hänger vid grinden och fullkomligt rusar in i stallet för de hellre vill vara där ;)
Så gör våra iaf.

Sommartid: ute dygnet runt.

Vintertid: ut 6-7:00 (Beror på vem som släpper ut)
In 18:00 (men sedan rider och pysslar jag, så min häst står inte i boxen förrän vid ca 20.30-21:00.)

Mvh Huntress :)

Jag undrar en sak :confused: Ni som har olika tider på vardagar och helger, fodrar ni hästarna på så olika tider också. Jag tyckte att det var någon som hade 6 på vardagar och 8-9 på helger det är ju rätt stor skillnad.

Och ni som har hästarna ute till bortåt 22 eller tidigare också för den delen, hur fungerar det :confused: Jag tycker att det är så krångligt att ta in dem när det är mörkt, har ni lyse i hagen eller så?

Jag bara undrar.

Jag släpper ut klockan 8 och tar in vid 17, det blir ju tidigare när jag rider men hästen kommer inte in i boxen förrän efter 17. Känns lite tråkigt för det blir ju rätt många timmar i boxen men när det blivit mörkt står mina hästar mest vid grinden och skrapar med hovarna och jag tolkar det som att dom vill komma in. Och då är det inte pga hunger för dom har fri tillgång på hö hela dagen.
Jag kan inte släppa ut dom tidigare heller för jag kommer inte hem från jobbet förrän vid halv- kvart i åtta. Och jag vill inte gå upp tidigare än halv åtta när jag är ledig.
Men på sommaren är dom förståss ute mkt mer helst dygnet runt. :)

Där jag har min pålle finns ljusen nere vid grinden och sedan på gårdsplanen så man ser ganska bra.
Pållarna brukar komma då man kallar på dem..

mårran skrev:
Och ni som har hästarna ute till bortåt 22 eller tidigare också för den delen, hur fungerar det :confused: Jag tycker att det är så krångligt att ta in dem när det är mörkt, har ni lyse i hagen eller så?

Jag har mina hästar ute till runt 22 varje kväll. Vi har inget lyse vid hagen, men det är inget hinder för oss. Ficklampa eller pannlampa är bra att ha med sig! Det enda jag tycker är negativt med att ta in dom så "sent" är att JAG är ofta trött och frusen, känner inte för att gå ut då. Det tar runt 5 minuter för mig att ta in hästarna!
Mina hästar står inte vid grinden och väntar. Nån gång när det varit riktigt hemskt väder hela dagen(storm, regn och temp låg runt nollan) stod hästarna vid grinden och ville in när klockan närmade sig 18, självklart tar jag in dom om dom visar att dom vill in.

Lazio skrev:
i vårt stall går hästarna ut sommartid: 7-20
vintertid: 7-18,19

dåligt väder får dom gå in vid 17 eller tidigare om det är riktigt skitväder.
Samma här! ;)

In: 19-20 ibland något tidigare om det är väldigt regnigt. I vinter kommer han nog att gå in vid 18.30. Bara mörkt ändå, inte så mkt att vara ute i...

Ut: vardagar 07.30, på helgen ca 8,00

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 217
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka