insläpp från hagen på kvällen osv...

H

hästgalna

fråga? när brukar ni ta in på kvällen, resp. släppa ut på morgonen? MAO.. hur länge måste hästen stå i boxen på natten?

Sv: insläpp från hagen på kvällen osv...

i vårt stall går hästarna ut sommartid: 7-20
vintertid: 7-18,19

dåligt väder får dom gå in vid 17 eller tidigare om det är riktigt skitväder.

hästgalna skrev:
fråga? när brukar ni ta in på kvällen, resp. släppa ut på morgonen? MAO.. hur länge måste hästen stå i boxen på natten?

De mörkaste månaderna (nov-jan) är de ute mellan 7.30 o 16 ungefär. Under året sedan allt ifrån detta till dygnet runt sommartid

vad är skitväder för en häst?

Hos oss går hästarna ute mellan 8.30 och 17 ugnefär.

Från 7.30 till 20.30-21.00 hittills.

Tar in dem tidigare på vintern, mest för min egen skull för att jag blir kvällstrött och inte vill ut och frysa när jag precis ska gå och lägga mig.

Vid ok väder får de gå ute dygnet runt och de kommer bara in ett par timmar på kvällen för att få kraftfoder, annars kommer de ut vid 07tiden och in vid 22tiden, ibland ännu senare och vid riktigt dåligt väder vid den här årstiden (dvs iskallt spöregn och blåst hela dagen) kommer de in någon timme tidigare.

Mina går ut kl 5 på morgonen, och sedan är dom ute till 17 ungefär

I stallet där jag har min häst går de ute från 9 till runt 18-20 under hösten, vintern och våren och på sommaren går de ute hela dygnet på bete. Vi har stora hagar med få hästar i varje så de har stor plats att leka och boltra sig på och de stortrivs allihop. Ibland om det har varit ordentligt blött eller kallt har de fått gå in tidigare, men det är i extrema tillfällen.

Senast ändrad av en moderator:

hästgalna skrev:

I veckorna när jag jobbar gå de ut 5.00 o sen ta vi in de innan de blir mörkt, så idag fick de vara ute till 17.30, men sen när de blir mörkare få de komma in vid 16.00. På helgerna kommer de ut ca 7.00 o in samma.

Fjordingen går ut 6 och in 18. Dvs 12 timmar ute och 12 timmar inne.

Vbl stoet med föl går ut 6-7 och in 18-20. Dvs minst 12 timmar ute iaf.

Min ena häst kommer ut vid 06-tiden och in vid 22-tiden.
Sommartid ute dygnet runt.
Mina minishettisar går ute dygnet runt året runt, och ja...de har riktigt vindskydd/ligghall med halm och spån. Ev kommer de in nån gång per vinter när de är dygnsura efter regnande i flera dagar, då får de komma in så de kan torka upp ordentligt.

ut ca 07:00 in ca 17:00 kan diffa på 30-50 min beroende vilka som har fodringarna....

Där jag har min häst inackorderad kommer dom ut vid 9,30 och in vid 16. väldigt lite tid ute alltså... Men detta är bara nu vid detta dåliga väder annars är det längre...

Mina hästar slipper stå inne i en liten tråkig box på nätterna, de går ute dygnet runt, året om och stortrivs. De har en ligghall att gå in i och där har de stått i dag när det regnade som allra värst, inte så förtjusta i regn precis. De får alltså själv välja om de vill vara ute eller inne.

Nu kommer hon ut vid 8,30 och in mellan 16 och 18,30, beror
på om jag ska rida eller ej.

Min häst kommer ut vid 8 och vid 14, finns det mat i hagen går hon ute till 16.

Kram Favina :bump:

Mina går ut 06.00 på vardagarna och vid 09.00 på helgerna. Dom går in när det mörknar, alltså olika beroende på årstid.
Skitväder för en häst är när det regnar och blåser tex, då står iallafall mina vid grinden och väntar tills jag tar in dom, oavsett om det är flera timmar kvar tills dom skulle gått in egentligen.

ut ca 8-9 tiden och in ca 17-18 tiden.

Mina två stora pållar är ute på natten, kommer in ett par timmar på dagen för översyn och ridning och sen ut igen. Har förstås en ligghall med halm och fri tillgång på hö där. Fungerar så året om!
Men så är dom pigga och glada också...... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 217
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka