Inskrivning hos BM

Sv: Inskrivning hos BM

På min första inskrivning så kände BM på min livmoder för att känna hur långt gången jag var, hon tyckte jag verkade lite liten för att ha gått 9-10 v så hon kallade upp en läkare som oxå var upp i fjösa för att kolla läget. De trodde jag bara var i v 8, men det var jag inte..

Iaf, så hade hon även gjort G-test innan.
Och så var det naturligtvis viktkoll & "vampyrtest" på div.

Denna gången (2:a grav.) så var det första gången det där obligatoriska genomgången av alkohol/droger och sånt.
Vid inskrivningen så tog de blodprover på järn, HIV, blodgrupp + något mer. Viktkoll & så fick jag lite papper & nån gravidbok.
Jag trodde att de skulle göra gyn-koll denna gången oxå eftersom de var där & kollade sist, men det är ingen som har nämnt något om att jag ska upp i stolen denna gången.
 
Sv: Inskrivning hos BM

en liten trådkapning..

måste man göra blodprovet om man är väldigt nålrädd?

Att få gå på mödravård är ju helt friviligt, så det kan jag inte tro.
Men samtidigt är det väldigt bra för barnets säkerhet, att dom tar blodprov, då man kan ha dåliga värden & vet man om dom kan man ändra det med hjälp av kost eller piller.
 
Sv: Inskrivning hos BM

en liten trådkapning..

måste man göra blodprovet om man är väldigt nålrädd?

Jag har världens fobi för blodprov så jag gjorde det inte vid inskrivningen, dock fick jag komma tillbaka ett par dagar senare. Jag hade förberett med emla-salva och lite självpeppning. Jag är inte rädd för att ta sprutor eller att det ska göra ont, men har en oerhörd fobi för att sticka in nålar/kanyler just i ådrorna.
Eftersom jag var bedövad kändes det ingenting och det gick kanonbra.
Jag skulle gärna vilja bli lite tuffare på det här området så att jag kan lämna blod, vilket jag ser som en självklarhet om man är frisk.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag har världens fobi för blodprov så jag gjorde det inte vid inskrivningen, dock fick jag komma tillbaka ett par dagar senare. Jag hade förberett med emla-salva och lite självpeppning. Jag är inte rädd för att ta sprutor eller att det ska göra ont, men har en oerhörd fobi för att sticka in nålar/kanyler just i ådrorna.
Eftersom jag var bedövad kändes det ingenting och det gick kanonbra.
Jag skulle gärna vilja bli lite tuffare på det här området så att jag kan lämna blod, vilket jag ser som en självklarhet om man är frisk.[/QUOTE]

Var/är väldigt spruträdd.
Något som kanske inte hjälpte men jag var tvungen att acceptera,
var att åka in med för tidig förlossning.
Då fick man 1-2 sprutor i häcken för att barnets lungor skulle skynda på utvecklingen, sedan fick man dropp, och en bedövnings"pil" i ryggen, akut kejsarsnitt... Här trodde jag det var slut, men nejdå, då skulle man ha en spruta om dagen i låret i 6 dagar för att förhindra blodpropp (har jag för mig att det var till för)

Efter detta så är jag fortfarande inte överförtjust i sprutor, men jag kan ta dem utan att halvsvimma. Räcker att jag tittar bort & säger till provtagaren att "du behöver inte säga till när du ska sticka, jag lär känna det ändå" då slipper jag spänna mig i onödan.;)
 
Sv: Inskrivning hos BM

Gud nej jag hör att det blir adoption hos oss iaf :p:D

jag e inte rädd för att det ska göra ont jag kan inte riktigt förstå vad ja e rädd för heller kan inte ens tänka på det och INGEN får ta mig på handlederna..tänk om man kunde vara "normal" :o
 
Sv: Inskrivning hos BM

Gud nej jag hör att det blir adoption hos oss iaf :p:D

jag e inte rädd för att det ska göra ont jag kan inte riktigt förstå vad ja e rädd för heller kan inte ens tänka på det och INGEN får ta mig på handlederna..tänk om man kunde vara "normal" :o

Vilken tur att man inte tar blodprov i fötterna:o
Jag hade förmodligen sparkat ihjäl den stackars personen som skulle ta proverna där.
Mina fötter är som dina handleder. SE men INTE RÖRA !
 
Sv: Inskrivning hos BM

Vilken tur att man inte tar blodprov i fötterna:o
Jag hade förmodligen sparkat ihjäl den stackars personen som skulle ta proverna där.
Mina fötter är som dina handleder. SE men INTE RÖRA !

jag har haft denna panik för nålar så länge ja kan minnas,svimmade i skolan när vi fick sprutorna.
sparkade en sköterska när jag va tretton och inlagd på sjukhuset så han for i väggen och inte kunde ta prover :o (lika glad va ja för det ..)
 
Sv: Inskrivning hos BM

en liten trådkapning..

måste man göra blodprovet om man är väldigt nålrädd?

Nej ingen kan tvinga dig, men du kan ju drabbas av tex havandeskapsförgiftning senare i graviditeten som gör att de ändå måste ta blodprov.
För mej tog det länge innan jag bearbetat min nålskräck så mkt att ajg kunde ta blodprov, först tog jag det där nålsticket i fingret men jag var långt gången när jag lät dem sticka mej i armvecket.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Gud nej jag hör att det blir adoption hos oss iaf :p:D

Om det bara är nålrädslan som skulle göra att du vill adoptera så tycker jag att du skulle se till att bli av med den rädslan istället! Det finns många terapeuter som jobbar väldigt effektivt med fobier. KBT-behandling av någon som är kunnig på just att bota fobier brukar fungera utmärkt!

(Dessutom kan det ju finnas andra situationer i livet när nålrädslan vore mycket bra att slippa. Tex om du vill resa utomlands och bör vaccinera dig innan resan... det vore ju trist att avstå bara för en sån sak? Eller bli sjuk i gulsot...)
 
Sv: Inskrivning hos BM

jag ar (var) ocksa valdigt sprutradd men efter 4 omgangar IVF sa har jag liksom vant mig vid sprutor :)
Senaste omgangen paborjades i borjan av maj och jag har tagit dagliga sprutor sen dess och maste sa gora nastan hela graviditeten (bf 25/1/08). Denna gangen ar nalen MKT tjockare och langre och jag fick en panikattack komplett med hyperventilering och krakning forsta gangen jag forsokte ta den (maste ju ta sprutorna sjalv :crazy:).

Jag tittar alltid bort nar nalen gar in, aven vid blodprov, det tycker jag hjalper. Plus bedovning med is eller emla. Och jag brukar aven nypa mig sjalv riktigt hart samtidigt som medlet gar in for att slippa tanka pa hur mycket det svider. Djupandning hjalper ocksa... Positiva tankar - tank pa varfor du tar sprutan. I mitt fall har det hjalpt mig att bli gravid/behalla graviditeten, i ditt fall kanske det ar for en spannande exotisk resa etc.

Och sa tillbaka till TS ursprungsfraga :D
Jag fick inte heller gora nagot gravtest eller gynundersokning vid inskrivningen.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Nästa gång skulle man tydligen ta blodprov. Eftersom jag är dödligt spruträdd har vi kollat vart dom kommer att sticka, så jag kan sätta emla-plåster där.

Till Flyttfogel:

Precis så kände jag också, nu vet ju jag att jag inte ljuger, utan hade gjort eget test hemma.
Men jag ville ha det bekräftat av BM innan jag börjar tala om för föräldrar och andra.... så skeptisk som jag är: Jag gjorde ett till test:rofl:

Bollen:bump:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 294
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp