Inskrivning hos BM

Bollen

Trådstartare
Var på inskrivning idag hos Bm.

Det som jag blev förvånad över var att hon varken gjorde gynundersökning eller gravtest... Trodde helt klart att detta var något som skulle göras.

Hur fick ni göra?

/Bollen:bump:
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag blev också väldigt förvånad över att inte behöva göra varesig undersökning eller test. Jag påpekade att det kändes skumt, eftersom man faktiskt inte känner sig speciellt gravid när man är där så tidigt. BM erbjöd sig då göra ett test, men jag avböjde då jag tyckte jag blev så pinsam helt plötsligt :o
 
Sv: Inskrivning hos BM

Men vad fick ni göra då?

Vilken vecka är du i?
Jag är i vecka 11 :) Egen räknat, så vi får väll se när barnmorskan räknar sen.

Får ju säga Grattis oxå, till liten :D
 
Sv: Inskrivning hos BM

Nej på inskr görs ingen gynundersökning. Sedan kanske det är lite olika beroende vart man bor men där jag bor görs ingen gynundersökning på hela tiden och man träffar inte en gynekolog över huvud taget (om det inte skulle vara något speciellt så att det behövs såklart)
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag trodde också man skulle göra någon typ av undersökning eller bekräftande test, men så var det inte. Lika skönt det kanske.

Grattis till graviditeten förrensten :D
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag gjorde grav-test hos BM för jag var tvungen, jag vägrade tro att jag var gravid.

Gyn-undersökning och cellprov vägrade jag efter goda råd från en bekant, vill helt enkelt inte att någon skall in där och gräva när bebisen är där, sådant lär man ju få göra en heldel efter att bebisen kommit ändå..
 
Sv: Inskrivning hos BM

Var på inskrivning idag hos Bm.

Det som jag blev förvånad över var att hon varken gjorde gynundersökning eller gravtest... Trodde helt klart att detta var något som skulle göras.

Hur fick ni göra?

/Bollen:bump:

Gjordes inget test här heller men jag hade ju gjort ett själv hemma, & så var det ganska tydligt att jag var gravid då jag mådde så dåligt.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Gyn-test under graviditet görs inte inom min kommun. Varför vara där och gräva- vi VET ju att det finns en bebis, sa min barnmorska ;). Däremot får väl alla lämna kissprov för att säkerställa man verkligen ÄR gravid? Kräver inte försäkringskassan sådant i havandeskapsbeviset?
 
Sv: Inskrivning hos BM

Kräver inte försäkringskassan sådant i havandeskapsbeviset?

Annars finns ju ultraljudsbilderna osv, havandeskapsbeviset får man ju inte förrän i vecka 25 och då skall man ju vanligtvis ha gjort ultraljud.

Barnmorskan har väl koll på det mesta antar jag, bekanta har inte gjort grav-test hos BM, och där har det inte vart några problem :)
 
Sv: Inskrivning hos BM

Nej, det gjordes inte. Eller jo; hon gjorde faktiskt en gynkontroll... hmmm, men jag minns inte vad det var hon kollade upp! :crazy: :o Hon tog något prov... det var dock INTE cellprov. (För såna har jag varit på extrakontroller för eftersom man misstänkt cellförändringar precis innan och i början av min graviditet).

Hon tog blodprov, kissprov, vägde mig. Men mest av allt handlade det om prat; frågor om hur vi känner, hur vår familjesituation ser ut, upplysningar om att alkohol är olämpligt osv osv.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Fast graviditetstest, nog borde man väl veta att man är gravid när man skriver in sig ? Det andra håller jag med om, gynundersökningen. Det trodde nämligen jag också man skulle göra. Istället var det ett meningslöst möte om alkohol, droger, vad jag/han jobbade med, bla bla bla...

Jo, BM tog ett blodprov.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Vad är havandeskapsbevis ? Menar ni moderskapsintyg ? Jag fick ett sånt (om ni menar det) i vecka 18.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag reagerade likadant, blev förvånad över att hon bara trodde på mej utan att kolla upp det hela med ett till grav.test ! :smirk:

Jag har varken gjort fler grav.test än det enda jag gjorde hemma eller gyn undersökning under graviditeten. Ett ultraljud gjordes i v18, det var först då som det började kännas verkligt. Innan UL kändes det som om jag ljög o hittade på, jättejobbigt, funderade på hur jag skulle kunna förklara för nära o kära att det var en bluff alltihop o jag inte alls var gravid.. :crazy:

Grattis till graviditeten! :)
 
Sv: Inskrivning hos BM

Fast graviditetstest, nog borde man väl veta att man är gravid när man skriver in sig ?

Håller med.
Om man testat sig själv så är ju det testet lika tillförlitligt som om BM gör det. Och dessutom så har man väl utebliven mens. Jag kan inte se något skäl till att BM ska göra gravtest om det inte är så att kvinnan själv är väldigt mån om det pga osäkerhet.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag tycker inte alls att det är speciellt meningslöst att BM och den som skriver in sig pratar om arbete och alkohol/rökning. Varför skulle det vara meningslöst?
 
Sv: Inskrivning hos BM

Men JAG tycker ju det. Jag anser att jag är gammal nog att veta om sådana saker. Något borde jag lärt mig på snart 37 år tycker jag.


Vad andra tycker är upp till dom. Men i mitt tycke, meningslöst. Och ja, jag vet dom måste informera.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Men alla kanske inte är lika duktiga och pålästa som du? Oavsett ålder.

Att ta reda på vad man har för arbete ligger ju till grund för om man kanske ska söka havandeskapspenning eller inte. Och är man förstföderska så är det inte lätt att veta om allt, då är det ju bara bra om ens BM talar om sådant.

Själv fick jag ingen info under andra graviditetens inskrivning, min BM sa bara "Ja allt det här vet du ju om, inga förändringar sedan sist?". Men det berodde mest på att det bara var ett drygt år sedan jag blev inskriven första gången.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Nej men det vet jag väl, men observera att jag skrev vad JAG tyckte. Vad andra tycker är ju upp till dom. Men om JAG tycker en sak är meningslös, varför ska jag då inte få uttrycka att just JAG tycker så då ? Varför måste du ifrågasätta min personliga åsikt hur jag upplevde inskrivningen ?
 
Sv: Inskrivning hos BM

Det är väl inte speciellt ovanligt att man ifrågasätter när man inte håller med det någon skriver. Och det är väl ganska ofta ens "personliga åsikter" man framhäver in sina egna inlägg, så skillnaden mellan ifrågasätta det du skrev eller något annat här på forumet ser jag inte.
 
Sv: Inskrivning hos BM

Jag fick ta blodprov för att kolla blodgrupp, järn, socker och ifall jag har struma.
Ställa mig på vågen, lämna ett urinprov och kolla blodtrycket.

Sen fick jag en massa papper och broschyrer ;)

Sen var jag inte dit något mer först efter UL, moderskapsintyget skrev BM som gjort ultraljudet ut (eller hennes skrivare var paj så det skickades via min MVC)


Jag var i v. 7 när jag skrev in mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 294
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp