Inskolning på dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Vi har ansökt om plats och går allt som det ska så har vi dagisplats från den 8:e augusti. Lillan är då 22 månader gammal.
Hur lång tid tar det att skola in, ungefär? Om vi börjar den 8:e - kan vi då räkna med att hon kan gå 3-4 heldagar på dagis från den 22:e? Tre dagar skulle hon behöva vara på dagis i 8-9 timmar :cry: och det känns ju väldigt, väldigt länge.
Sen är det en period när vi går om varann och egentligen inte behöver nån barnpassning. Hur mycket bör hon gå på dagis då för att inte komma ifrån gruppen?
 
Sv: Inskolning på dagis

Man brukar ha en "inskolningsplan" på två veckor, det är undantagsbarn som inte blir klara under den tiden! Visst är 8-9 timmar lång tid, men de flesta barn på förskola har ju så långa dagar (vissa har ännu längre).

Jag tycker inte att du ska ha barnet hemma för många dagar i stöten, många tror/tycker att man är snäll mot barnet när man har det hemma - själv tycker jag att det är bättre att "gå lite" varje dag.

Kolla för säkerhets skull vilka regler som gäller i din hemkommun, i vissa får inte barnet vara på förskolan om föräldrarna inte jobbar.
 
Sv: Inskolning på dagis

När jag inte är timvikarie så är jag arbetslös. Då måste jag väl få ha en plats år Lillan för annars kan jag ju inte jobba? Vissa veckor jobbar jag kväll eller helger och då behöver hon ju inte gå trots att jag jobbar. Men jag antar att hon snabbt kommer ifrån det hon lärde sig på inskolningen om hon inte går regelbundet.
Jag ska kolla upp det där. Dumt att det inte finns nationella regler.
En kille jag känner jobbar ständigt kväll och han får inte ha sitt barn på dagis förutom de timmar mitt på dagen då hans tider krockar med fruns. Alltså får han ingen sovtid. Är hemma 2 på natten och barnet sover då inte till 10.
 
Sv: Inskolning på dagis

Fast om du får så skulle jag välja att ha barnet några timmar på dagis, för många dagar borta från dagis blir oftast inte bra. Lycka till i alla fall. Är man som förälder positiv till förskolan så brukar det fungera bra för barnet också!
 
Sv: Inskolning på dagis

break_a_leg skrev:
Fast om du får så skulle jag välja att ha barnet några timmar på dagis, för många dagar borta från dagis blir oftast inte bra. Lycka till i alla fall. Är man som förälder positiv till förskolan så brukar det fungera bra för barnet också!

Det dagis vi valt verkar jättebra, få barn och flera fröknar. Den ena fröken är vår fd granne och hon är jättego. Så vi är väldigt positiva till förskolan och Lillan kommer att behöva det. Vi känner inte så jättemånga barn så hon är lite rädd och blyg för jämnåriga. Hundar som skäller och slickar henne i ansiktet bekommer henne däremot inte alls :crazy: Stackars miljöskadade barn.
 
Sv: Inskolning på dagis

Det kommer säkert gå bra ska du se.

PÅ vårt dagis hade vi en 2 veckors plan. Redan efter 1 dag fick jag lämna för barnen strunta i mig. Annars brukar de räkna med att man lämnar en kort stund dag 3.SEdan går de lite kortare första dagarna. När vecka 2 började så var de första dagen meningen att jag skulle stannat en stund bara för att de inte skulle bli oroliga efter helgen. Men de rusade in och strunta i mamman. Sedan dag2 i vecka 2 var de hela dagen alltså sina 5 timmar som de går och åt lunch och allt fungera kanon.

Nu har jag fördelen att jag inte är superstressad när jag lämnar så vill barnen att jag följer med in och kollar en grej så hinner jag det.

Om du är timanställd så räknas du ju som arbetslös när du inte jobbar och då borde du ha rätt till åtminstone 5 timmar om dagen. Mina ungar blir knäppa av att vara hemma de behöver busa med andra barn.
 
Sv: Inskolning på dagis

mian1 skrev:
En kille jag känner jobbar ständigt kväll och han får inte ha sitt barn på dagis förutom de timmar mitt på dagen då hans tider krockar med fruns. Alltså får han ingen sovtid. Är hemma 2 på natten och barnet sover då inte till 10.
Men vad är det för dumheter?
Det måste ju gå att överklaga.
Får man inte sova - så kan man ju inte arbeta.
 
Sv: Inskolning på dagis

I de flesta kommuner gäller att arbetslösa och föräldralediga har rätt till 15 timmar i veckan. Hur dessa sedan ska fördelas är upp till dagiset att avgöra...
Jag är visserligen föräldraledig men bara på halvtid... Men jag har haft 15 timmar på elin hela tiden och vi har lagt upp det så att det blir fem timmar om dagen, tre dagar i veckan och för oss har det fungerat väldigt bra.
Egentligen är reglerna sådana att du bara får ha barnet på dagis när du arbetar, men jobbar man skift eller natt så är det andra regler som gället, men hur de är kan jag inte... Men man har rätt till sovtid!
 
Sv: Inskolning på dagis

I vår kommun är det 15 timmar om du är föräldrarledig och då är det 3 timmar om dagen om inte särskilda omständigheter föreligger vilket det verkar göar för alla föräldrarlediga i vår by. :)

Är man arbetslös har man rätt till 25 timmar här och då ligger de på 5 timmar om dagen. Ska man på anställningsintervju eller liknande så får man längre tid den dagen. Nu är vårt dagis väldigt flexibla på den punkten oxå iofs.

Jobbar en förälder skift och den andra dag tex så får barnen vara på dagis så skiftföräldern får sova.

Nu är vårt dagis väldigt flexibelt och man behöver bara säga till dagen innan om man behöver ändra tid av någon anledning.

Trodde man hade rätt till 25 timmar överallt om man var arbetslös.
 
Sv: Inskolning på dagis

Mysaan skrev:
Trodde man hade rätt till 25 timmar överallt om man var arbetslös.

Nej, alla kommuner har sina egna regler. I Sthlms kommun får både föräldralediga och arbetslösa ha sina barn i förskolan 30 timmar/vecka.
 
Sv: Inskolning på dagis

Vi har en familj hos oss där pappan jobbar någon sorts skift så att han är helledig en vecka/månad (?). De får de lämna sin son hos oss samma dagar och tider som våra barn till föräldralediga går.
 
Sv: Inskolning på dagis

Mina barn går bara på dagis varanan vecka just nu imomed att jag inte har ngt körkort(bor i skogen) o pappan jobbar varanan förm o varanan efterm!! Det funkar bra tycker jag,fast den älsta 6 år i dec vill juh träfa kompisarna på dagis mer men han går bara till maj sen i höst börjar han juh 01 el vad de nu heter!! Då blir han hämtad med skol buss varje dag o syster kommer gå varanan vecka ett tag till!!
 
Sv: Inskolning på dagis

Vi i Emmaboda har bara rätt till 15 tim i veckan o man är arbetslös el föräldrarl!! Sån skillnad från kommun til komun!!I V-vik där jag bode innan är det 25 tim i veckan som gäller!!
 
Sv: Inskolning på dagis

mian1 skrev:
En kille jag känner jobbar ständigt kväll och han får inte ha sitt barn på dagis förutom de timmar mitt på dagen då hans tider krockar med fruns. Alltså får han ingen sovtid. Är hemma 2 på natten och barnet sover då inte till 10.
Vad konstigt.
Då skulle inte vi få ha alls på dagis!!
Jag och gubben går ju emot varandra så vi har sonen på dagis under förmiddagarna för att vi ska få sova (den som gått kvällen alltså), man är ju knappast en bra förälder där på morgonen när man kommit i säng vid 2 och barnen vaknar vid 6 :crazy: ...
Vi gick så ett halvår utan dagis och vi höll på att gå i väggen just för att vi inte fick sova, det går kanske när barnen är i skolåldern och kan gå upp själva och göra sig frukost typ, men småbarn kan man ju inte lämna helt vid för våg :crazy:
 
Sv: Inskolning på dagis

Oj 30 timmar!
Här har vi bara 15 timmar om man är arbetslös eller föräldraledig...
 
Sv: Inskolning på dagis

Ida_79 skrev:
Vi i Emmaboda har bara rätt till 15 tim i veckan o man är arbetslös el föräldrarl!! Sån skillnad från kommun til komun!!I V-vik där jag bode innan är det 25 tim i veckan som gäller!!
25 timmar om man är arbetslös ja. Är du mammaledig gäller 15 timmar. Jobbar den ena skift går man efter den som jobbar dag om man vill eller så lägger man upp det som man vill så skiftjobbaren ändå får vila.
 
Sv: Inskolning på dagis

Tokmaja skrev:
Oj 30 timmar!
Här har vi bara 15 timmar om man är arbetslös eller föräldraledig...

Här är det oxå bara 15 timmar om man är arbetslös eller föräldraledig, likadant i Tidaholms kommun.
 
Sv: Inskolning på dagis

mian1 skrev:
Tre dagar skulle hon behöva vara på dagis i 8-9 timmar :cry: och det känns ju väldigt, väldigt länge.

Det är väl ingenting..Dompa går mellan 06.30 och 16.30 varje dag i veckan, plus att han är hos sin pappa varann helg.Så mkt ser jag honom.. :crazy:
 
Sv: Inskolning på dagis

Mian - har du gården som jordbruksfastighet eller någon annan firma på den?

I så fall har du rätt till dagis under tiden du jobbar med det också. Och de timmarna lägger man lämpligen där det passar barnet och dagiset bäst så det blir bra rutiner och kontinuitet.
 
Sv: Inskolning på dagis

Vi vill ha Lillan så lite som möjligt på dagis och har väl tänkt leva snålt och jobba deltid båda två. Eller i alla fall vill vi att hon ska gå korta dagar. Har läst att jag får ha henne på dagis 15 timmar i veckan, men jag vikarierar ju en hel del och med kort varsel så det måste ju bli mer än så.


Gården är skattad som jordbruk, passiv verksamhet. Räknas det som anledning att få ha henne på dagis då? I nuläget är det inte aktuellt, men det är ju alltid bra att veta vad som gäller. En fd granne, sjukpensionär med två små barn, fick kämpa som bara den för att barnen skulle få gå på förskola ett par timmar i veckan och träffa andra barn. Man vet ju aldrig i vilken situation man kan hamna i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 656
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 664
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp