Inskolning i bregottfabriken...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
...eller Dolly Parton ammar :smirk:

Att amma är ju mysigt och nyttigt.

Det finns inga som helst skäl att låta bli, om man KAN.

Och ju mer mjölk man har, ju lättare borde det ju vara att mätta en bebis :idea:

Jag är lyckligt lottad. Jag har hur mycket mjölk som helst.

Den här gången fick vi ett familjerum på BB och stannade tre dagar. Tur var väl det för jag hade förträngt hur det var förra gången mjölken rann till.

Jag sparade alltså i storleksordningen 50 kg tvätt dessa dygn - ifall man vill tvätta sådant som blivit genomdränkt av råmjölk. (råmjölk blir knallgult och stenhårt när det torkar) Små mjölkuppsugande runda kompresser finns för ändamålet - jag använde ett badlakan per bröst...

So far so good. Andra mammor slet med att få igång sin mjölk, min sprutade rakt ut på andra dagen.

Men har någon försökt pressa in en stenhård 8 kg tung vattenmelon i ett litet nyckelhål?

Bebisar har små munnar. I dessa munnar ska inte bara bröstvårtan in utan större delen av vårtgården. På alla amningsbilder ser dessa organ lagom strutformade ut :o I verkligheten kan det istället vara så att man står/sitter/ligger med något som är som en hårt och sfäriskt som jordglob i handen och försöker hitta ett läge där ett litet litet berg (eller snarande mjölksprutande vulkan) liksom sticker upp tillräckligt för att kunna vara ledande in i en bebismun. Om man har riktigt god fantasi kan man ana ett gupp där vårtan är - kanske mest för att det är därifrån strålen kommer...

Skulle man kunna greppa mina vårtgårdar måste man ha en mundiameter över decimetern och för att få in dem i munnen en sugkraft värre än en centraldammsugare.

Efter att ha återhämtat de förträngda blodsprängda såriga minnena från förra amningsperiodens första tre månader innan tuttarna krympte och bebismunnen växte spottade jag i nävarna och drog igång projekt "hitta rätta taget från början".

Att få bebin att ta det rätta taget är jättelätt. Det står instruktioner överallt, i alla föräldratidningar, i amningsböcker och broschyrer och på BB:s amningsfilm. Man bara för barnet mot bröstet när det gapar stort och knölar in hela vårtan och vårtgården i bebismunnen, varpå bebin greppar med vidöppen mun och suger fast som en liten igel.

HAHA !!!!! Trodde ni ja !

JAG VILL HA EN INSTRUKTIONSVIDEO MED DOLLY PARTON I HUVUDROLLEN :bump: :bump:

Eftersom jag upplevde den vägen de visade förra gången med en plastnapp ovanpå vårtan som en sårig återvändsgränd där bebin aldrig tömde brösten och inte fick "rätt tag" så gav jag mig 17 på att den här gången skulle det bli rätt från början :mad:

Så jag har pumpat ur tuttarna tills det blivit lite mer strutform. Och när formen efter pumpen kvarstår i ett par sekunder kan man alltså - om man har en lagom beredd bebis som varken är för arg/hungrig eller trött - försöka hitta det magiska "rätta taget". Utan att bebin blir knockad av mjölkchocken och faller i tvär coma och tappar greppet...

Snacka om litervis med spilld mjölk! Och ju mer man pumpar ur, ju mer produceras :smirk:

Mitt i denna procedur är det förstås lämpligt om man slipper en tre-åring som hoppar på mamma+bebis i full fart :cool:

Nåväl...

Nu vet ni vad jag gör om dagarna - och nätterna :D

Ska försöka undvika mjölk i tangentbordet så nu är rapport från en mjölkpall slut för i dag :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Stackars liten :rofl: kan du ihuvudtaget stå upp utan att få framvikt :D Så här 3 mån gågna sprutar mjölken på mig så lilleman behöver inte suga, han bara gapar och sväljer.Värre är det om jag ridit och läckt mjölk under tiden, då sprutar det inte när han ska äta ch då måste han, gubevars så hemskt, suga ut mjölken :p
Ha en trevlig nyårsnatt och bjud gubben på en varm mjölkdrink :banana:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jag känner igen allt, nästan.

Skillnaden i mitt fall var att det hela skulle knölas in i ett par bröst med ursprungs-storlek AA.
Försök att fylla AA-bröst med 1liter mjölk/bröst och skåda något sprängfyllt.

Mitt sprutrekord i spontansprut var 1,5m, vad är ditt?
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Var tvungen att mäta nu :p
1,44m så jag får allt träna lite :rofl:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

:rofl: :bow: :rofl:

1: Klä in omgivningen inkl pappan i galon

2: Använd centraldammsugaren för att pumpa ur

3: Samtidigt får bebisen öva sugning på napp :devil:

4: Just när han börjar få in napptekniken byter du snabbt ut nappen mot tutten, se upp bara så att inte melonen kväver den lille

5: Utrusta pappan med extra uppsugande wettexduk och en dunk att krama ur duken i. Lämna in till närmaste mjölkbank för såna som är inte lika duktiga ammor :devil: som du

Lycka till :angel:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jadu Tim... Just det där med jordglobsform och yttepytteutstickande bröstvårtor känner jag alldeles för väl igen. Just så såg jag ut när Selma föddes och skulle försöka sig på att amma. Och inte hade mjölken runnit till heller, så OM hon nån gång lyckades får lite tag med sin felaktiga sugteknik (satte tungan i gommen) så fick hon ju ingen belöning för det ändå :crazy: så till sist var hon så hungrig och arg att hon vägrade ens försöka ta bröstet (vi provade med "amningsnapp" överbröstvårtan också).

Signe FICk iofs tag om bröstvårtan (utan att det kom nån mjölk dock, lika trögstartad den här gången) men sög inte ordentligt så hon fick ju inte i sig något heller. Var inte riktigt lika uppsvälld den gången dock.

När trean kommer är min plan att direkt börja pumpa för att få igång mjölkproduktionen, så KANSKE åtminstone ETT av mina barn kan få bli ammat - om jag har tur..

När produktionen väl kommit igång hos mig är jag dock värre än värsta SLB, tror jag.. Mamma mu, släng dig i väggen.. :p Redan 4 dagar efter Signes födelse hade jag lyckats frysa in över en liter mjölk, utöver det hon åt! Och följande veckor frös jag in nästan en liter om dagen!!! Efter att hon ätit sig ordentligt mätt!
Vis av erfarenheten från första gången såg jag nämligen till att börja bunkra direkt, för även om jag hade mycket mjölk i början så har jag sinat tidigt båda gångerna. (Min mamma var tydligen likadan). Med Selma pumpade jag ihärdigt i 4 månader, men sista månaden var det inte mer än någon deciliter om dagen. Jag slutade pumpa tidigare till Signe, hade ju ändå så mkt i frysen så att hon fick 4 dl/dag (kompletterat med tillägg då) till nästan 5 månaders ålder.

Vi får väl se om det blir amning eller mjölkmaskin den här gången. Jag ger amningen en ärlig chans, dock utan att traggla hysteriskt eftersom jag vet att det går att lösa på annat sätt. Funkar det så är det bra, vill det sig inte så blir det MammaMU-varianten igen.. :p
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Gör en god gärning. Pumpa och donera till neontalen!! När lillen väl lärt sig hur man gör går det ju att minska ner pumpningen successivt.

Jag delade rum på BB med en tjej som hade samma problem som du. Själv satt jag med en ständigt sugande Nathalie och tyckte aldrig det kom nån mjölk, pust. Alla har vi våra bekymmer.
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Ja känner igen mig även om brösten inte liknar Dollyparton utan mer som kanon snygga p-rulle, silikonpumpade.(Ja, faktiskt är glad så länge det varar..) Men att bröstvårtorna är kubformade stenhårda och oformbara är inte roligt. Kan trösta dig med att nu efter sex veckor är det inget problem längre med formen. Men att det är blött i sängen osv hänger i.
Vill bara varna dig för mjölkstockning! Hade det före jul. Med 40 graders feber och frossa. Så, var rädd om dina "megabomber" håll dem varma.
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Vet du Magdalena, de ville inte ens ha min alldeles första råmjölk :(

Jag kunde ha donerat hinkvis men tyvärr funkar det inte om man inte bor i samma stad som det finns behov. Jag har ju ingen möjlighet att åka in och lämna på det stora sjukhuset längre bort. Eftersom vi inte har någon barnavdelning alls på vårt sjukhus behövs inte mjölken där, och då har de inte heller någon uppsamlingsfunktion utan man måste åka till Örebro. Och det har man INTE tid med när man sitter fast vid mjölkpallen :crazy:

Och vår frys är pytteliten så jag pumpar bara ur och slänger. Trist men går snabbare i alla fall för man behöver inte diska och hålla allt kliniskt rent på samma sätt.

Benjamin - tack för påminnelsen :bow: Förra gången det rann till var det ju högsommarvärme så jag måste fixa lite mer värmegrejs. De gamla flectalonskydden (storlek XL) som jag hade på vintern efter ett halvårs ammande (=mindre tuttar) ser ju ut som frimärken som knappt täcker vårtgårdarna :p
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Ja, amningen är det slabbigaste jag varit med om! Jag kan öppna eget mejeri för det rinner över och har gjort så i tre månader. Jag klarar 3 timmar innan jag måste tanka bebisen eller lätta på trycket. Kan knappt gå hemifrån då jag blir sjöblöt. Hemma kan jag ha frottéhanddukar i BHn, men det ser ju lite skumt ut ute i civilisationen.
Jag pumpar så lite jag kan för att det inte ska bli ännu värre. Att pumpa ur övertrycket i en tutte ger 1,5 deciliter så jag hade också kunnat donera en massa slabbig tuttemjölk. Sjukhuset ligger för långt bort, men kanske att grannens kalvar kan behöva?
Min lilla 2,5-kilos prematur väger, 12-veckor gammal, 6,5 kilo. Så mätt blir hon väl antar jag...
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Det är kommer ni att avfärda men gud vad jag önskar att det kommer att bli så för mig nästa gång! Jag orkar inte att en gång till få höra att bara barnet suger så fungera allt, tjo hej visst sög hon men det enda hon fick i sig till slut var blod... Nej lite fick hon i sig så hon höll sin födelsevikt men gick inte upp ett dugg... Tack och lov för att ersättning/tillägg finns!

Men jag vet ju att mycket av de problem jag hade då berodde på allt elände som var runt omkring, min svärfar låg på sjukhuset och var döende och 10 dagar efter förlossningen dog han, var efter det blev begravning och allt med det. Den här gången, peppar peppar så verkar det ialla fall "bara" vara en vild treåring som kan störa ammningen... Faktum är att jag oroar mig mindre för förlossningen än för ammningen...
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Nej jag förstår att det måste vara ännu värre att ha för lite mjölk :cry: Hoppas det blir bättre nästa gång. Lugn och ro och tillräckligt med vätskeintag kan säkert förbättra förutsättningarna dramatiskt så utgå inte ifrån att det ska krångla !

Men att det rinner över alla breddar är mer komiskt för omgivningen så man får bjuda på "amningsträskets" komplikationer.

Hela lägenheten här är förvandlad till tältläger eller något - det hänger badlakan och annat på tork ÖVERALLT - nu har jag gett upp att tvätta för mjölken blir inte så stel längre - och när det rinner till rusar jag desperat runt och letar efter något tillräckligt torrt för att kunna suga upp en halvliter till samtidigt som jag vrider ur den trasa som varit närmast tuttarna i "vilofas" ...
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Nä, vad trist! Om de var lite smidiga skulle de ju ta emot mjölken på "ditt" sjukhus och transportera vidare. När jag föddes så sålde min mamma mjölk och lämnade in på KONSUM som sen distribuerade vidare till sjukhuset. Lite skillnad!
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Din stackare, men hellre för mycket än för lite :)

Lustigt att landstinget inte kan utnyttja alla transporter som går emellan sjukhsen, så att neo-avd. kan få lite tillgodo. När jag låg där med min lilleman var bristen på råmjölk stor....
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Det är väl en så himla känslig hantering ur temperatur- och hygiensynpunkt så jag antar att man helt enkelt inte har råd med det :crazy:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jo iofs, men hur vet man hur de gjort som själva lämnar in den på usö?
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Silverkedjan skrev:
Nej jag förstår att det måste vara ännu värre att ha för lite mjölk :cry: Hoppas det blir bättre nästa gång. Lugn och ro och tillräckligt med vätskeintag kan säkert förbättra förutsättningarna dramatiskt så utgå inte ifrån att det ska krångla !

Men att det rinner över alla breddar är mer komiskt för omgivningen så man får bjuda på "amningsträskets" komplikationer.

Hela lägenheten här är förvandlad till tältläger eller något - det hänger badlakan och annat på tork ÖVERALLT - nu har jag gett upp att tvätta för mjölken blir inte så stel längre - och när det rinner till rusar jag desperat runt och letar efter något tillräckligt torrt för att kunna suga upp en halvliter till samtidigt som jag vrider ur den trasa som varit närmast tuttarna i "vilofas" ...

Jodå jag känner mig ganska så lugn ändå, på något vis känns det tryggt att ändå veta att det går att föda upp en ungen på annat vis, det tror jag kommer att göra att jag kan slappna av när vi väl är där!
Och visst är det roligare att läsa om när mjölken sprutar och handdukarna är genom sura på alla sätt och vis... ;)
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Märkligt och trist att de låter bröstmjölk gå till spillo på det viset.

Det borde inte vara några större problem med avstånden. Mjölken lämnas ju in fryst. All mjölk från "främmande" som används testas ju dessutom både på innehåll och hygien.

Iallafall så uppfattade jag att det gick till så här i Göteborg.
Min dotter fick bankmjök de första dagarna, men sedan klarade vi oss med nöd och näppe. Slet som ett djur med varenda droppe.

Jag verkar vara mer av köttproduktionsvarianten :) dock något för fläskig för dagen

Varianten med liiten mun och gigantiskt bröstvåra känner jag dock igen. Vår räddning blev amningsnapp, vi lyckades dock tillslut fasa ut den (nästan).

/pewa - djupt tacksam för de mammaor som skänker mjölk

ps. hade en neogranne som tjänade in en tvättmaskin på sin mjölkinlämning :-)

ps2 Det är rätt stora pengar att tjäna, det är inte riktigt samma literpris som på Arla. Tror literpriset nu ligger på runt 100kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Måste du skrämmas? :cry:

Jag är i v.28 och har stoora tuttar sen innan!
Vårtgårdar och bröstvårtor har redan växt sig dubbelt så stora jmf med innan jag blev dräktig :crazy:
Jag kan bara ana hur detta ska sluta..

Medans jag läste ditt inlägg så såg jag framför mig hur jag måste
bosätta mig i badkaret under några månader framöver.
Hur skulle det kunna misslyckas?
*Nära till dusch
*Skyddande duschdrapperi
*Kaklade väggar
*Nära till toaletten
:angel: Ett klart vinnande alternativ..om än väldigt trist!
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Sablar - om jag vore du skulle jag skaffa mig en liten smidig handpump (Avent Isis tycker jag är bra, apotekets funkar INTE) i förväg och bereda dig på att med hjälp av den forma tutten till en strut i änden INNAN du ens försöker att amma allra första gången när mjölken runnit till.

Risken är annars en frustrerad bebis som inte "kommer rätt" från början och blir liksom lite aggressiv mot bröstet. Förra gången fick jag inte ordning på amningen på tre månader, bebin fick mat men mina bröstvårtor var förskräckliga och han kunde aldrig riktigt tömma tuttarna utan jag fick pumpa ur den sista feta mjölken. Nu efter fem dagars intensivt ammande med föregående pumphjälp är mina vårtor HELT oskadda :love:

Man behöver oftast en pump ändå förr eller senare, och jag lovar att 500 spänn känns som ett kap varje gång bebin INTE biter utan faktiskt får tag !

Du har för övrigt helt rätt i att badrummet är en frizon :D Första dagarna efter förlossningen får man be om dispens för att få kissa i duschen också, det gör mycket mindre ont och blir mindre irriterat om man spolar vatten samtidigt :p :idea:

Fast det går fort över. Jag sprack både till urinröret och bak till ändtarmen men nu efter fem dagar gör det knappt ont längre, bara stretar lite i stygnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp