Inskolning i bregottfabriken...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Hej

Tråkigt att höra att ert barn gick bort i PSD. Stor Kram till er!

Jag vet att det är en massa arbete med att pumpa. Har själv pumpat i totalt drygt 6 månader (helt och delvis). Vet att det är en massa tvätt och koka.
Men att det finns bröstmjölk är ju jätteviktigt, kan det motiveras med pengar så ok för mig.
Här i Göteborg får man bara lämna de första tre månaderna så någon permanent inkomst blir det ju inte. Men för det som har mycke mjölk kan det ge en peng samtidigt som de gör mycket nytta.

Jag klarade bara pumpa knappt vad som behövdes. Så själv har jag inte bidragit till bröstmjölksbanken, men är djupt tacksam till de mammor som såg till att min dotter fick bröstmjölk när jag inte hade så det räckte.

Såg att du skrev att din man inte ville/orkade försöka igen. Jag kan förstå detta, eller lite både och.
Vi hade innan pratat om hur många vi skulle ha och då nog tyckte två var "lagom". Men vi har nu valt att vara glada och nöjda som det är. Jag är livrädd för att uppleva den resan igen (tidig havandeskapsförgiftning, kraftig tillväxthämmning, neo, orostiden efter) och då har vi ändå med facit i handen en pigg och glad dotter idag.
Jag kan inte föreställa mig hur det hade varit utan att få behålla henne. Igen, stor kram!

/pewa
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Du kunde inte låta bli va?? :mad:
Nåja, skulle jag bli modell halkbana så får vi väl
shoppa loss i hjälpmedelsdjungeln istället :D
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Det kanske finns nagon sorts insats ni kan kopa i varsta fall? :idea:

"Go from XL to XS in an instant with our brand new deluxe silicone model Tight is Allright." :rofl: :rofl: :rofl: :bump:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Har ett barn till efter det. Mannen orkar helt enkelt för att han tycker att det räcker och känner sig gammal! Det tar på krafterna att vara tonårsförälder ;)

Bli inte ledsen, det är därför det är jobbigt att ta upp en sån grej, många blir ledsna och tänker på sin familj. Njut av tillvaron! Alla har vi våra "ryggsäckar" eller hur? :)
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Men PSD gör en alltid ledsen att tänka på.
För det bara drabbar utan urskiljning så där poff.
Och så lämnar det ledsna föräldrar efter sig med en jättesaknad.
En stol blir liksom tom för alltid när ett barn dör.

Jag önskar att föräldrar fick slippa sådant.
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Lambi skrev:
Bli inte ledsen, det är därför det är jobbigt att ta upp en sån grej, många blir ledsna och tänker på sin familj. Njut av tillvaron! Alla har vi våra "ryggsäckar" eller hur? :)

Vet du Lambi, PSD är ju mångas största skräck när bebin väl är ute. Man kan bara överleva om man förtränger den. Förra gången distanserade jag mig till viss del och räknade helt enkelt inte med att få behålla bebin förrän han var ett år. Och varje gång han sov tyst och lugnt fick jag nästan panik. (det var ju nu inte så ofta han gjorde det i början på gott och ont...)

Men din berättelse har fått mig att prioritera om. :bow:

Jag har erkänt att jag är en hönsmamma och skaffat ett andningslarm till bebin. Fy f-n vad skönt att bara snegla på den lilla gröna lampan istället för att oroligt dyka ner i bebisbubblan (vi har en sån där genomskinlig plastbubbla på hjul som de har på BB) var och varannan minut.

Man tycker ju att det är självklart att man ska ha brandvarnare när man har barn, medan andningslarn endast är för speciella riskfamiljer (trots att det aldrig går att förutsäga vilka som drabbas). Men ändå dör betydligt fler barn i PSD än i bränder. :confused:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Blev dubbelt :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Åh, nu blev det riktigt jobbigt. Jag vill ju svara dig, samtidigt så är de här ju så kontroversiellt!

Det är så stort och så mycket, när man väl drar upp det till ytan igen. Men det är nyttigt också i den meningen att man får en påminnelse om att allt inte är självklart och att man inte skall ta livet i dess olika former för givet!

När vi fick nästa barn ville vi ha larm, varför skulle det barnet inte få ha det lugnt och skönt istället för att vi föräldrar gick där och knuffade hela tiden för att se om han var ok? Rädslan fanns ju där fortfarande, känslan som var den gången... önskar jag ingen på denna jord. Vi fick själva beställa från företaget med skriftligt godkännande från läkare. Efter mycket om om men behövde vi inte betala hela själva, drygt 10 000 kr. (-94) utan det räckte med hjälpmedelskostnaden 1700,- plus att vi själva var tvugna att beställa det, hämta det osv.

När vi efter förlossningen ville sätta på larmet (kroppslarm för frihetens skull (och vi visste hur det fungerade)) tyckte personalen där att det blev jobbigt. Läkare och barnmorska försökte intala oss om hur ovanligt det var att det drabbade flera barn i samma familj. Som om vi skulle bli lugnade av det, då det faktiskt hänt. Forskarna kan inte säga varför, därför kan de ju inte heller säga att det inte är ärftligt, eller?

Behöver jag tillägga att vi inte var välkomna upp på BB... :smirk: Men på DS körde de stilen IN-UTbarn-UT. BB,vad är det :confused: Hoppas att det har gått över!

Ett larm är inte ett måste! Men om man känner att man är så orolig så att man inte kan leva ett normalt liv, så finns hjälpen. Med detta vill jag verkligen säga att man är INTE en oansvarig förälder om man inte har larm på sin bebis, men OM som jag sa tidigare det inverkar på familjens övriga liv så skall man ta kontakt med barnsjukvården.

Kram till er alla med bebisar och blivande bebisar // Cecilia :love:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Usch vad dumma de var mot er :mad:

Nu finns det larm man kan köpa eller hyra (kostar 1700 kr eller ca 300 kr/mån) av samma typ som de har i kuvöserna på barnavdelningar, alltså rörelsedetektor under madrassen. ( larm )

Och man behöver inte ta någon kontakt med sjukvården för det. Men det är trist att oroliga föräldrar inte upplyses om möjligheten så de kan välja själva.


Självklart är man inte en bättre förälder för att man har larm :eek:

Men möjligen en mer utsövd förälder ifall man inte kan sova samtidigt som bebin annars :crazy: Det är ju förälderns noja man behandlar i de allra flesta fall.

Så tack Lambi, för sömnen :bow: Jag har sovit flera timmar i sträck, samtidigt som Eskil, sedan larmet kom. Redan värt varenda krona.
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Silverkedjan skrev:
Självklart är man inte en bättre förälder för att man har larm :eek:

Men möjligen en mer utsövd förälder ifall man inte kan sova samtidigt som bebin annars :crazy: Det är ju förälderns noja man behandlar i de allra flesta fall.

Så tack Lambi, för sömnen :bow: Jag har sovit flera timmar i sträck, samtidigt som Eskil, sedan larmet kom. Redan värt varenda krona.

Det första om sömnen och föräldraskap. :bow: :bow:

Det andra... jag vet inte om jag "skrämt" dig, (och det är som sagt det farliga att uttala sig som drabbad förälder) eller om det var "ändå".

Helt klart sitter man i en konstig sits. Du kan inte tala med andra nyblivna föräldrar, du skrämmer dem. Pratar du med en äldre generation så "han/hon var väl klen". Vem skall man prata med?

Glömde! Silverkedjan/Tim: Njut, njut, njut! Lev inte i panik, men försök ta dagarna som de kommer! Om du ligger och snufsar bebisnacke istället för att dammsuga... STÅ PÅ DIG!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jag ser det inte som att skrämmas. Fakta är fakta. Och jag vet egentligen alldeles för mycket om vad som kan hända eftersom jag bara jobbat med sjuka barn :crazy:

Att du tog upp ämnet gjorde att jag tog tag i min egen ångest och gjorde något åt den, vilket jag är tacksam för att jag fick en spark i baken att göra. :bow:


Hihi, självklart snusar jag hellre på nån av favoritpojkarna än att dammsuger ;) Men det är inget nytt :p Vi har en jättesöt dammsugare men den kan nog bara hanteras av pojkar :angel:

Fast jag HAR kört diskmaskinen mellan amningarna idag. Och låtit tre-åringen leka bebis i rock-a-tot-en :love:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

:bow: :bow: :bow:
Och om den kära dammsugaren vore hälften så bra som reklamen säger, vore det många fler som ville visa det för oss... och vi kunde med gott samvete bara vara den vi är... :)
Tack snälla ni försäljare som kommer hem och "visar oss okunniga".

Silverkedjan, :love: Carpe diem!

Om ni tycker att jag verkar okänslig, får ni gärna pm:a mig, men som sagt, man säger inte vad som helst "utåt" då man VET att det är ett känsligt ämne!
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Oj, förlåt, glömde... hur är det med tuttarna!?! Lever dom?
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jag blev nästan som första gången igen efter 5 stygn eftersom huden är lite hårdare ett tag efter man blivit sydd. Själv hade jag inte så mycket mjölk :rofl: Tur det för min son kämpade ändå med luft i magen pga att det rann till så fort, jag pumpade för hand i flaska så min man fick ge tills den lille superenvise och megahungrige illbatingen :devil: fick lugnat sig lite annars fick han aldrig tag ordentligt men man fick ju mer mjölk pga det och det blev en ond cirkel. Vi d 3mån ålder var mjölken lagom för hans behov och han starkare och se då slutade oxå problemen med hans luft i magen.

Ja hoppas verkligen nästa unge är som jag var som bebis hungrig men tuff och kan sugtekninken från början :angel:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

...men jag tror att känsliga ämnen hanteras bäst med sanningar :o

tuttarna ? :D

Lagom när jag tror att lillen är inskolad och vet hur man greppar badbollarna så kommer ett matningstillfälle där han bara inte VET hur man gör. Eller snarare är övertygad om att man ska boxa på tuttarna med händerna och tugga på vårtspetsarna med de små vassa tandanlagen :eek:

Tyvärr sprutar ju mjölken ner i halsen med den tekniken också så jag klarar inte riktigt att vara konsekvent :p Fast är pappan tillgänglig blir det förvisning dit en timme, då brukar det gå bättre nästa försök.

Och ibland kan den lilla superbebin tömma båda tuttarna på 5 minuter. Då SER man verkligen hur de sjunker ihop i takt med det hysteriska sväljandet :cool:

Men att passa tider är ju OMÖJLIGT.

Hur bär sig folk åt som kan få ett storasyskon till dagis på tre exakta timmar om de måste packa med en bebis (som bara vill åka nymatad) i bilen ???? Jag vågar inte ens försöka köra dit Vidar för det är ju inte alls säkert att jag kan komma loss till hämtningstiden :crazy:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

Jag vet inte hur jag kunde komma iväg, men det gick i alla fall. En 6-åring som skulle till förskolan, en sur 2-åring och bebis, men det gick! Hade ju inget körkort och bil då så det blev till att knalla.

Det jobbiga när de är så där små är att det tar sån tid att mata! Många glassar hinner de äldre tjuva frysen på... :smirk: Tacka vet jag när de är dryga halvåret, då går det undan! Och då tycker de på mvc att man skall sluta? När det äntligen är enkelt. :confused:

Hoppas att han vänjer sig av med att tugga innan de riktiga gaddarna börjar komma, jag ryser bara jag läser :eek:
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

vill bvc att man ska sluta amma vid 6mån ålder? :eek:

Har alltid hört-ju längre dess bättre
ammade min yngsta till dagarna innan han fyllde två :o
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

yven skrev:
vill bvc att man ska sluta amma vid 6mån ålder? :eek:

Har alltid hört-ju längre dess bättre
ammade min yngsta till dagarna innan han fyllde två :o
Nu ja, men det var ca. 13-16 år sedan... ;) Som tur är förändras saker!
 
Sv: Inskolning i bregottfabriken...

paradiset skrev:
Jag blev nästan som första gången igen efter 5 stygn eftersom huden är lite hårdare ett tag efter man blivit sydd.

... en halvdesperat fråga - måste stygnen bort först innan man kan .. :banana: :banana: :banana: .. ja, hrmmm, alltså, allt svarar de inte så entydigt på och mina medicinska kunskaper är lite i konflikt med mina övriga intressen i ämnet :cool:

Jag är MYCKET sydd och en del stygn sitter envist hårt trots att de ska trilla bort av sig självt men det gör inte ett dugg ont.

Hur tidigt efter förlossningen kunde/vågade ni ha penetrerande sex?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp