Sv: Insider

Ja men även om man inte är mediatränad debattör kan man sätta ner foten och säga exempelvis Vi inom förbundet fördömer starkt den typen av avel som vi sett exempel på i inslaget osv vilket han inte gjorde. Han bara mumlade att även erfarna uppfödare kan göra misstag fastän det var uppenbart att aveln var medveten och inte alls några misstag.
 
Sv: Insider

*kl*

nu har jag inte sett programmet och har inget intresse av det då det är så vinklat :smirk: MEN det är ju viktigt att debatten finns!

Det är ju bara att titta på hundsidan och vilka defekta djur det avlas fram av seriösa uppfödare. Seriös behöver inte bara betyda att man inte tjänar pengar på avlen, tar djuren till vet när de behövs, ställer ut och gör nogranna övervägda parningar med hänsyn till sjukdomsbilden i rasen. Att vara seriös handlar ju även om att se när det är dax att säga stopp. När har rasen blivit så sjuk att det är dags att stoppa aveln helt och låta rasen försvinna? När de har ont av att röra sig? inte kan andas? inte kan föda utan kjesarsnitt?

Jag tror att de som är insatta i rasen älskar den för mycket och blir för blinda för vad de egentligen sysslar med och det blir upp till någon utifrån att säga stopp, nu räcker det. Tyvärr är de stora organisationerna för mesiga och tycker det är ok så länge uppfödarna fortsätter att arbeta med rasen på detta sätt:
man inte tjänar pengar på avlen, tar djuren till vet när de behövs, ställer ut och gör nogranna övervägda parningar med hänsyn till sjukdomsbilden i rasen.

Sen är det ett jäkla skitsnack att huskatter skulle vara bättre, det är ju hos huskatterna som de riktiga problemen finns, inga raskatter får lida tillnärmelsevis lika mycket som vissa stackars huskatter får, och bara för att ingen är nogrann och letar efter ärftliga sjukdommar betyder det inte att de inte finns! Syns inte, är inte samma sak som finns inte. :mad:

Sen är det löjligt att anklaga kattuppfödare för att vara pengakåta, men vissa blir för insnöade i sin hobby och alla vettiga referensramar om hur mycket problem de stackars djuren borde få tilllåtas att ha försvinner.
 
Sv: Insider

För det 1:a tycker jag att insider och Aschberg är bra!!

Ang. kattaveln kan jag inte förstå er som verkar försvara vissa av dessa uppfödare. Kan ni ÄRLIGT säga att katterna var vackrare nu än för 20 år sen???

Bör inte veterinärerna bli mer hörda i sammanhanget?Dom har ju helt klart för sig.

Jag blir hysterisk när man som uppfödare leker med raser och gör mutationer för att skapa nya raser,hur friskt är det???

Sen tycker jag inte Aschberg var ett dugg "taskig" mot han från Sverak, han hade ju inget förvar att komma med.

Hon, domaren som tyckte att så länge de lever har dom inga problem med andningen, kan ju andas genom ett sugrör och se hur det är. För så länge hon lever är det väl OK.:devil:

Låt katterna se ut som förr......
 
Sv: Insider

Visst finns det ärftliga sjukdomar hos vanliga bondkatter men inte alls i samma utsträckning. Ärftliga sjukdomar blir ett problem när man har många olika raser med snäv avelsbas. Men framförallt avlar man inte avsiktligt fram handikappande defekter.
PL
 
Sv: Insider

Visst finns det ärftliga sjukdomar hos vanliga bondkatter men inte alls i samma utsträckning. Ärftliga sjukdomar blir ett problem när man har många olika raser med snäv avelsbas. Men framförallt avlar man inte avsiktligt fram handikappande defekter.
PL

Fast man kan ju inte riktigt heller räkna hela Sveriges huskattpopulation som en enda bred avelsbas. Den är ju uppdelad i flera mindre populationer och vissa av de populationerna har inte alls bred avelsbas. Men visst, ärftliga problem förekommer inte i samma utsträckning hos huskatten (om man ser till just hela populationen) som hos raskatter. Huskatten är dock mer utsatt på andra områden (på tex. hemlösafronten).

Sedan är det väl inte helt sant att man inte avlar fram handikappande defekter hos huskatt. Det förekommer. Den vanligaste defekten är är antagligen polydaktyli ("skeppskatter" är tydligen väldigt exklusiva) men även svanslöshet är något en del huskattägare föredrar.
 
Sv: Insider

Här på området där jag bor springer det runt en okastrerad "skeppskatts-hane"...
Min kompis okastrerade hona har under sina två kullar fått flertalet ungar med flera tår och tår som sitter på varandra....
Honan kan ju geoförsig också ha anlaget eftersom dom inte vet ngt om hennes släkt.
Det var ngn som frågade om det finns nån som ärligt kan säga att katter idag är vackrare än för 20 år sedan ÄRLIGT?
Men halå, för 20 år sedan såg alla ut som dagens huskatt!!
Och föder man upp en ras tycker man antagligen den är vacker på sitt sätt för inte föder man väl upp djur som man rent ut sagt tycker är fula?
 
Sv: Insider

Var du med för 20 år sen?
Riktigt så fort har inte raskattaveln gått även om extremaveln utvecklats snabbare än på hund.
PL
 
Sv: Insider

Är det bara jag som tolkar detta påstånde
Det var ngn som frågade om det finns nån som ärligt kan säga att katter idag är vackrare än för 20 år sedan ÄRLIGT?
Men halå, för 20 år sedan såg alla ut som dagens huskatt!!
som en aning motstridigt till detta påstående
Tror ni verkligen att man kan spola tillbaka tiden och göra om alla raer? Förresten så såg de flesta raser likadana ut förr, siamesen och perserkatter för 25-30 år sedan tex.

:confused:
 
Sv: Insider

Säger som Pl, var var du för 20 år sedan? Du har ju skrivit att du är 14 år, så vilka katter har du sett för 20 år sedan eftersom du kan uttala dig? Majoriteten av de perserkatter jag såg på 80-talet låg inte dagens "ideal" långt efter, tvärt om. Siamesen har det däremot går väldigt snett med under de här åren sett till exteriören.
 
Sv: Insider

Det var ngn som frågade om det finns nån som ärligt kan säga att katter idag är vackrare än för 20 år sedan ÄRLIGT?
Men halå, för 20 år sedan såg alla ut som dagens huskatt!!

Jag var med för 20 år sen, och inte fasen såg siameskatten ut som en bondkatt då!!!

Självklart kan man inte dra alla över en kam, men det är inte sunt att avla på en ras där man är medveten om defekter, villket jag anser att de uppfödare som medverkade i insider var på det klara med, menförsvaret blev då:" ÅHHH vilken underbar personlighet den får istället!!!"

Wake up!!
 
Sv: Insider

Nej, för 20 år sedan såg inte alls alla katter ut som dagens huskatter. Här är perser från 1980. Ser de ut som huskatter?

Här är en devon rex från 1988. Ser ut som en huskatt, eller hur? Här finns bilder på siameser från 80-talet.

En birma från 1979.
 
Sv: Insider

Jag var med för 20 år sen, och inte fasen såg siameskatten ut som en bondkatt då!!!

Självklart kan man inte dra alla över en kam, men det är inte sunt att avla på en ras där man är medveten om defekter, villket jag anser att de uppfödare som medverkade i insider var på det klara med, menförsvaret blev då:" ÅHHH vilken underbar personlighet den får istället!!!"

Wake up!!
 
Sv: Insider

NEJ jag var inte med för 20 år sedan och NEJ jag såg inte katterna då och URSÄKTA om ni tar illa vid er men jag yttrade mig i stora drag!
 
Sv: Insider

Det skulle vara bättre om du yttrade dig i sak istället för i stora drag. Du kan ju inte komma och påstå en sak som är direkt felaktig och sen vifta bort det med att vi skulle "ta illa vid oss" när du har fel. :crazy:
 
Sv: Insider

Ja, antingen ser väl raserna likadana ut nu som förr, eller inte?

Jag tycker ärligt från djupet av mitt hjärta att de var finare förr!!! :D
 
Sv: Insider

Jag viftade inte bort nåt! Blir man irriterad har man väl antagligen tagit illa vid sig?
Jag har inte levt i 50 år så jag kan inte lika mycke som andra kattmänniskor här i världen men jag försöker i alla fall lära mig ngt.
Och om dom bilderna nu är från 80-talet vet jag inte vad ni sitter och säger att utvecklingen av extremaveln gått snabbt för? Perserbilden skiljer ju nästan ingenting från dagens perser men den skiljer massor från insiders bild!
Att persern skulle må bättre på 80-talet enligt den bilden måste ju vara helt och hållet bluff i sådana fall? :confused: Men nosspegeln ser ju ut som en fet korv som ligger på näsan, då måste den ju haft värre andningsproblem då än nu?
 
Sv: Insider

Mia_R skrev:
Majoriteten av de perserkatter jag såg på 80-talet låg inte dagens "ideal" långt efter, tvärt om.
Var har jag påstått att persern var bättre? Irriterad kan man bli av många anledningar, bl a när folk hittar på.
 
Sv: Insider

Vad som har hänt med persern under de senaste 20 åren är inte att ansiktet blivit plattare utan att nosen flyttas upp mellan ögonen vilket påverkar tårkanaler o möjlighet till avläkning vid en förkylning.
PL
 
Sv: Insider

Jag riktade inte det till dig.
I andra inlägg bakåt och likadant i insider så sa många att persern mådde bättre för 20 år sedan, men det ser ju inte särskillt självklart ut på bilden?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
726
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp