Sv: Insider

det finns seriösa och oseriösa uppfödare! jag vet inte så mycket om katt avel men den bild jag har fått av er kattuppfödare är denna och det är pgr av oseriösa uppfödare. dom som vill ta åt sig får ta åt sig. alla får tycka vad dom vill.. men jag kan inte se nöjjet i att fara på kattutställningar om djuren mår dålgt av det. tycker att det är okej att fara på någon om det inte är för lång väg dit om man vill ha meriter inför uppfödning.. men anser att katter inte är gjorda för att fara hit och dit. hundar är mera anpassade för utställningar det är djur som gillar att träffa folk och andra hundar. katter är ett självständigt djur som inte alltid har så lätt att anpassa sig ..
 
Sv: Insider

Resor och utställningar handlar främst om vana. Man måste vänja katterna vid det. Jag har min släkt över 100 mil ifrån mig så när jag åker hem och hälsar på följer katterna med. De har därmed vants vid långväga resor från att de var kattungar. De mår inte dåligt av det. De lägger sig och sover i transportburen och när vi kommer fram vaknar de och finner sig snabbt till ro på den nya platsen.

Likaså vid utställningar. Nu ställer inte jag ut särskilt mycket, mina katter har gått så långt det ska och således lägger jag inte ut mer pengar på det. Sedan är det klart att katterna inte tycker att det är vansinnigt kul att ställas ut, men de accepterar det. De mår inte dåligt av det (de som mår dåligt av det visar det och säger ifrån).

Utställningar är dock en sådan sak som nästan är tvungen när man föder upp. Hur ska man annars nå ut till allmänheten? Det är ju (främst) när "vanliga svenssons" får möta katterna intresse uppstår. Vi uppfödare kan liksom inte sitta hemma, med en hemsida, och hoppas att folk spontant kommer få tanken: "ah, jag vill nog ha en devon rex för de är så social och nyfiket lagda". Vi måste ju göra reklam för våra katter och det är väldigt svårt om man inte kan komma ut bland människor och visa upp dem.
 
Sv: Insider

Resor och utställningar handlar främst om vana. Man måste vänja katterna vid det. Jag har min släkt över 100 mil ifrån mig så när jag åker hem och hälsar på följer katterna med. De har därmed vants vid långväga resor från att de var kattungar. De mår inte dåligt av det. De lägger sig och sover i transportburen och när vi kommer fram vaknar de och finner sig snabbt till ro på den nya platsen.

Likaså vid utställningar. Nu ställer inte jag ut särskilt mycket, mina katter har gått så långt det ska och således lägger jag inte ut mer pengar på det. Sedan är det klart att katterna inte tycker att det är vansinnigt kul att ställas ut, men de accepterar det. De mår inte dåligt av det (de som mår dåligt av det visar det och säger ifrån).

Utställningar är dock en sådan sak som nästan är tvungen när man föder upp. Hur ska man annars nå ut till allmänheten? Det är ju (främst) när "vanliga svenssons" får möta katterna intresse uppstår. Vi uppfödare kan liksom inte sitta hemma, med en hemsida, och hoppas att folk spontant kommer få tanken: "ah, jag vill nog ha en devon rex för de är så social och nyfiket lagda". Vi måste ju göra reklam för våra katter och det är väldigt svårt om man inte kan komma ut bland människor och visa upp dem.


o det är ju klart att ni måste visa upp era katter för att folk skall veta att ni finns. men tycker att det är synd på dom som bara avlar efterutseeende.. man måste ju tänka på kattens hälsa. jag tycker att det är jätte roligt att gå på hundutställning. och om jag hade en katt på uställning som vann priser så skulle jag bli jätte glad men det finns endå där i bakhuvet att jag är orolig över att dom skall må dåligt av saken. men detta är ju inte direkt djurplågeri man måste ju tänka på dom stackars katterna som lever på gatan och dom som avlas för deras päls och blir strypta och flådda levande m.m
 
Sv: Insider

nu har jag sagt mitt hur jag har fått uppdfattning om visa saker.. ville värkligen ha en spynx men är rädd att den skall ha problem eller ha blivit förhårt avlad..
 
Sv: Insider

Nu är jag riktigt trött på att alla som inte är uppfödare eller äger raskatter drar egna slutsatser om vad som är dåligt och inte bra för katten! :mad:
Jag är en STOLT perseruppfödare som älskar mina djur! jag är visserligen bara 14 år men perserkatterna har alltid funnits i mitt liv och när människor börjar smutskasta rasen för att de sett en halvtimmes repotage på insider som för övrigt är ett total hopplöst program vet man verkligen att människor kan nå botten!
Det var ngn som tidigare frågade om det kommer 2 kattungar med defekta luftvägar, om vi fortsätter avla på föräldern som genetiskt kan ge defekten?
Nej, för det har aldrig hänt att vi fått 2 katter i en kull med andningsproblem, kanske för att vi bekostar massor med tester för olika sjukdommar, defekter och ärftliga gener osv för det inte ska kunna bli så!
Herregud, kan inte människor försöka tro gott om de som håller på med katter som sin favorithobby? :eek:
Och varför skulle katter må sämre av att åka bil och ställas ut än hundar? Hundar kan väl också vara osociala djur?
Det har med vana att göra och katter är sociala och de flesta katter trivs med att få visa upp sig, att få beröm och få leka med nyinköpta leksaker som kostar 20kr mer på utsällning än i vanlig butik.
Och för er som tror att det finns få seriösa uppfödare kan ju stoppa upp nåt nånstans för hur långt tror ni man kommer om man inte tar uppfödandet på allvar?
Hur långt tror ni man kommer om man köper katter vars stamtavla man inte vet ngt om, hur långt tror ni man kommer om man håller på med katter för att tjäna pengar?
Jag har svaret; ingenstans!!
 
Sv: Insider

Menar du verkligen att man inte får kritisera aveln om man inte är uppfödare eller raskattägare?????
Nej med tanke på vad man ser av problem så tror jag inte nödvändigtvis folk om gott.
Att man tar uppfödandet på allvar behöver inte innebära att man fattar var gränserna för ett sunt djur är.
PL
 
Sv: Insider

Djurplågeri är det ju inte så länge djuret ifråga inte lider? Att medvetet avla på en defekt medför knappast att det direkt är djurplågeri.
Jag har en britt hemma som inte rör sig normalt pga knädefekt, är då hela brittrasen en osund ras som det är djurplågeri att avla på?

Nej bedrövligt blir det när felen är genetiskt kopplade till rasens särart eller när man avlat vidare trots felen.
PL
 
Sv: Insider

Menar du verkligen att man inte får kritisera aveln om man inte är uppfödare eller raskattägare?????
Nej med tanke på vad man ser av problem så tror jag inte nödvändigtvis folk om gott.
Att man tar uppfödandet på allvar behöver inte innebära att man fattar var gränserna för ett sunt djur är.
PL


Men om du nu ser problemen borde du ju se att ytterst få har problemen?!
Och att det endast är dom som syns?
Dom visade inte upp en enda frisk perser på insider, förutom de som var i bakgrunden!
Tar man uppfödandet på allvar vet man vad ett sunt och lyckligt djur är.
Som sagt, man kommer ingenstans med sjuka djur, för ingen vill köpa djuret om den är sjuk eller bär på en ärftlig sjukdom.
Och sen förstår jag inte att raskatterna blir så kritiserade vid tanke på att jättemånga bondkatter eller gatukorsningar eller vad man nu ska säga går och smittar runt med sjukdommar! FIV och FIPP tex....
Alla katter har den bakterie eller vad man nu ska kalla det och katten kan utvecklas till en frisk smittbärare....
Den kan gå runt och smitta hundratals katter utan att själva bli sjuka!
Det finns inget botemedel vad jag vet och katten är i stort sett dödsdömd om sjukdommen bryter ut...

Finns det verkligen nån som föder upp katter oavsett ras som inte bryr sig om djuren? Tror knappast det.
För man har ju inte djur man tycker om.
Många hade säkert önskat att det var så för ngn måste ju ta skulden och då passar det ju bra att säga att det är de "oseriösa uppfödarnas" fel.
 
Sv: Insider

Tror ni att denna generationens uppfödare kan hjälpa att persern ser ut som den gör idag?!
Tror ni verkligen att man kan spola tillbaka tiden och göra om alla raer? Förresten så såg de flesta raser likadana ut förr, siamesen och perserkatter för 25-30 år sedan tex.

Men, dagens rasstandard är att nosen är i hojd med ögonen, eller har jag fel? Och att nosen är kort och näsborrarna små? Nog går det att göra om en standard som människor hittat på? Nog kan den påverkas idag?

Nu är ju inte Perser den defektaste rasen, men det är väl inget man strävar efter att nå heller hoppas jag?
Jag levde inte för 30 år sedan, men de raskatter jag sett för 10-15 år sedan såg inte lika extrema ut. Men jag har ju inte sett alla heller. I gamla kattrasböcker ser dock inte siamesen ut som idag...
 
Senast ändrad:
Sv: Insider

Jag ser tex att få perser har normalt fungerande tårkanaler o andning o att utvecklingen de sista årtiondena är katastrofal!
Vad beträffar allvarliga smittsamma sjukdomar är problemen mkt större inom raskattsuppfödningen beroende på den större djurtätheten.
PL
 
Sv: Insider

Men vad alla tycks haka upp sig på andning!
Har du perserkatter? Eller har du sett på riktigt? Har du sett tillräckligt många perser/exoter för att kunna dra en slutsats och säga att si och så många procent ungefär av rasen har problem med luftvägar och tårkanaler?
Och att rasen såg ut på ett visst sätt för så många år sedan kan ju inen göra ngt åt idag? Om de gråsuggeliknande havsdjuren som var i stort sett det första liv på jorden inte ändrats hade ingen människa funnits! ALLT ändras med tid och man kan inte alltid beskylla ngn för det.
Det var inte någon som en dag vaknade upp och sa: åh, varför gör vi inte persern kortnäst, då får dom andningsproblem och nästa generation får försöka rätta till det OM DOM KAN! HAHA!
Persern fick sucksesivt kort näsa för att någon avlade på två katter med ngt kortare näsa och då fick dom kort näsa, sedan parade man den med en annan katt med kort näsa osv, osv.
Men det går ju inte att knäppa med fingrarna och vips så har persern lång näsa igen och ser nästan likadan ut som den gamla siamesen!
Och sjukdommar förekommer betydligt mindre i uppfödningar eftersom det flesta testar alla sina katter årligen.
 
Sv: Insider

Jag skulle aldrig skaffa en perser.
Ja jag har sett dem på riktigt.
Ja "varför haka sig på andningen" de lever ju:devil:
Andning råkar vara en av de mest centrala funktionerna!
PL
 
Sv: Insider

Och sen förstår jag inte att raskatterna blir så kritiserade vid tanke på att jättemånga bondkatter eller gatukorsningar eller vad man nu ska säga går och smittar runt med sjukdommar! FIV och FIPP tex....
Alla katter har den bakterie eller vad man nu ska kalla det och katten kan utvecklas till en frisk smittbärare....
Den kan gå runt och smitta hundratals katter utan att själva bli sjuka!
Det finns inget botemedel vad jag vet och katten är i stort sett dödsdömd om sjukdommen bryter ut...

Nu blandar du ihop det lite. För det första pratar vi om virus, inte bakterier.

FIV är vanligare hos utekatter då det smittar genom saliv - dvs vid slagsmål och dyl. Och sålänge raskatten inte blir biten av en smittad katt (vilket inte är så troligt med tanke på att de är innekatter!) så får den inte FIV. Det är ungefär som människors HIV virus i sina egenskaper.

FIP är ett muterat coronavirus som däremot smittar genom avföringen. Och där smittar innekatterna varandra med viruset - för att de går på samma låda! Utekatter gräver ned sin avföring och smittar därför inte andra katter lika ofta!
Och ju mer en katt utsätts för smittan - desto större risk att den får FIP - därför är denna sjukdom vanligare på innekatter som hålls i grupp.

Så det där stämmer inte. Fast att det är obotligt var ju rätt. :crazy:
 
Sv: Insider

Fast FIV är ovanligt här i landet vilket innebär att det allvarliga virussjukdomarna på katt lättare smittar i en katterimiljö.
PL
 
Sv: Insider

Ja, det känns lite orelevant att ta upp den sjukdomen, men det var inte jag som började prata om FIV :D
Om vill diskutera något så underlättar det ju om man vet vad man pratar om liksom. :D
 
Sv: Insider

Har du någonsin frågat dig själv huruvida entropion, bettfel, defekta tårkanaler och defekta luftvägar öht. skulle existera i den omfattning de gör idag om det inte vore för perserns extrema anatomi?

Varför är det hos just perser och exotic dessa problem är relativt vanliga?

Har perserns anatomi ingenting med dessa hälsoproblem att göra?
 
Sv: Insider

*delvis knapplån*

Jag tycker att persern såg för:devil: ut redan på 80-talet och ja, jag har sett flera! Ett ex tog hand om en hona eftersom hon vanvårdades, det var ingen "fin" hona ens på 80-talet för hon hade för lång nos, men de persrar som vi kom i kontakt med hade redan problem med sin exteriör. En bekant hade en katt som var så kortnosad att nosen såg intryckt ut i ansiktet på den och den hade även underbett, trevlig katt som individ men garanterat osund 80-talare. :crazy:

Vi har haft burma och siames och jag tycker att när det gäller siamesen har även här aveln gått käpprätt åt skogen. Mest "tack vare" USA som jag ser det, som så mycket annat när det gäller att avla på defekter. Siamesen har gått tillbaka i popularitet i USA beroende på bl a att de fått skelettproblem i den hysteriska jakten på ett mer spindelliknande utseende. Det är väldigt synd för det är en mycket trevlig och social ras till sättet.

Både siamesen och burman kom in i vår familj på 80-talet och jag har min tredje siames hemma + en bondkatt. Jag älskar lilleman men är inte så säker på att det blir någon fler siames den dagen han vandrar vidare på egen tass, just pga "utvecklingen" av rasen. Jag fick leta ganska länge innan jag hittade honom eftersom jag inte ville ha någon spindelliknande fladdermus utan en av den äldre, grövre typen.

Någon perser kommer jag aldrig att köpa och jag kan inte se något som helst försvar att avla på defekter. Om man har avelsdjur av en ras som har problem borde man väl ändå kolla sina egna djur först att de inte har rasrelaterade defekter, typ manx, skottarna m fl? När vi letade hund lusläste jag stamtavlor, kollade allt jag kunde hitta angående veterinära defekter i stammarna, genomförda MH och/eller korningar mm före ev utställningsmeriter. Vi valde ändå en ras som inte har så mycket fysiska problem som många andra, men jag valde garanterat bort linjer som hade AD, HD osv. Fanns det i kullen, i någon av föräldradjurens kullar eller längre tillbaka som jag kunde hitta så ströks de direkt! Det som var mest skrämmande var att hitta en uppfödare som visserligen hade fina utställningsframgångar men problem med HD i sina linjer så långt tillbaka som 70-talet! :eek: Varför byter man inte ut sina avelsdjur en sån gång istället för att avla vidare på dem? Den personen ville för övrigt placera en hund hos oss efter att vi deltagit på samma MH med våra hundar, men vi tackade artigt nej av flera anledningar.

En viktig sak får vi inte glömma bort, det är jag som djurägare och köpare som bidrar till att styra aveln, om det inte finns en marknad för abnormiteter så försvinner ju kundunderlaget, allt kan man inte skylla på domare och uppfödare!
 
Sv: Insider

Ni tror säkert jag är helt dum i huvvudet som tycker om perserkatter så mycke?
Jag håller med om att anatomin är helt fel, men jag har under mitt liv här hemma vad jag kan minnas aldrig sett en katt med sjukt rinnande ögon och som är tät i näsan!
De perserkatter vi avlar fram strävar vi efter att kunna förbättra anatomin men det kanske ni inte håller med om. Ni kanske vill vi ska ta bort rasen helt och hållet så att alla katter kommer se likadana ut, med lång näsa, yvig svans och medelstora öron? För det är väl ungefär det som är bäst, eller?
Rasstandarden vi har här hemma när vi ska köpa katt eller när vi föder upp är; stora näsborrar, inte allt för intryckt näsa, lagom högt placerad nospegel och inga rinnande ögon!
Alla persekatter ser inte likadana ut, ni kan inte säga att alla perserkatter har problem bara för att de ni sett har det.
Varje dag tar vi lådorna hos katterna och de går max 3 stycken tillsammans helst 2. Då är ingen ensam och de är inte för många.
De borstas och badas med jämna mellanrum och ögonen kollas dagligen så att det inte börjat rinna.Vi har stora rymliga kattgårdar som katterna får gå i året runt sålänge det inte snöar, blåser för mycket eller regnar. Inte heller om det är för varmt eller kallt.
Så vi är inga :devil: som endast ser till vårt eget bästa utan vi vill att våra katter ska må bra! Det kan tänkas att ni har rätt om FIP och FIV. Eller när jag tänker efter vet jag att ni har rätt. Jag har bara hört det en gång, för ungefär 5 månader sedan....
Men iaf så gör vi allt för att våra katter inte ska bli sjuka.
När vi köper in katter testas dom för tänkbara sjukdommar om de redan inte är testade för PKD, FIV etc.
Jag tycker iaf att vi gör vår del i att förbättra rasen anatomiskt.
De finns många som inte kan tänka sig att ha perserkatt, ändå är det sveriges 3:e vanligaste ras om jag minns rätt?
Så det borde ju vara många som äger perser katter och om alla gör ngt för rasen kanske den inte ser ut som för 20 år sedan men det är kanske en förbättrad typ av anatomi?
Sen oavsett om vi vill eller inte kommer alla raser förändras.
Ungefär som med människan, allting har sin tid.
 
Sv: Insider

Nej alla har inte problem men den som förnekar att persern är en av raserna där människans överdrifter ifråga om avel skapat stora problem lär knappast kunna eller vilja göra nåt åt saken. Ser samma sak på hundsidan, många uppfödare säger, vi är seriösa o jobbar med problemen. Andra förnekar att problemen existerar.
Ändå blir överdrifterna värre årtionde efter årtionde!
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
726
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp