Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Massvis av huskatter behandlas hos vet. Du syn på hur folk tar hand om sina huskatter är okunnig o mer vinklad är Insider.
PL
Hur ser folk på cornish rex? Det är en ras jag planerar att köpa och har fastnat för. Kan tänka mig att de blir lite handikappade av sina krulliga morrhår, finns det något annat?
jag tycker ditt uttalande om att folk aldrig tar sina huskatter till veterinären var minst sagt sturskt.
gredelinens påstående om huskatters väldiga sjuklighet o att huskatter aldrig tas till veterinär.
Vad tråden handlar om är ju den medvetna aveln på defekter o osunda djur, jag vet inte om gredelinen menar att den (ev.) bättre omvårdnaden skulle "kompensera" för detta.
För det 1:a tycker jag att insider och Aschberg är bra!!
Ang. kattaveln kan jag inte förstå er som verkar försvara vissa av dessa uppfödare. Kan ni ÄRLIGT säga att katterna var vackrare nu än för 20 år sen???
Bör inte veterinärerna bli mer hörda i sammanhanget?Dom har ju helt klart för sig.
Jag blir hysterisk när man som uppfödare leker med raser och gör mutationer för att skapa nya raser,hur friskt är det???
Sen tycker jag inte Aschberg var ett dugg "taskig" mot han från Sverak, han hade ju inget förvar att komma med.
Hon, domaren som tyckte att så länge de lever har dom inga problem med andningen, kan ju andas genom ett sugrör och se hur det är. För så länge hon lever är det väl OK.
Låt katterna se ut som förr......
Det tråkigaste med inslaget är att det drabbar alla. Det drabbar alla seriösa raskattsuppfödare, och det drabbar indirekt alla raskattsägare.
Majoriteten av katterna som kommer till en genomsnittlig smådjursklinik är huskatter. Så det är vanligt, inte ovanligt, att man tar dem till veterinären.
det ingen roll om katten har en stamtavla eller ej, den är värd lika mycket ändå.
Nu är jag riktigt trött på att alla som inte är uppfödare eller äger raskatter drar egna slutsatser om vad som är dåligt och inte bra för katten!
Jag är en STOLT perseruppfödare som älskar mina djur! jag är visserligen bara 14 år men perserkatterna har alltid funnits i mitt liv och när människor börjar smutskasta rasen för att de sett en halvtimmes repotage på insider som för övrigt är ett total hopplöst program vet man verkligen att människor kan nå botten!
Det var ngn som tidigare frågade om det kommer 2 kattungar med defekta luftvägar, om vi fortsätter avla på föräldern som genetiskt kan ge defekten?
Nej, för det har aldrig hänt att vi fått 2 katter i en kull med andningsproblem, kanske för att vi bekostar massor med tester för olika sjukdommar, defekter och ärftliga gener osv för det inte ska kunna bli så!
Herregud, kan inte människor försöka tro gott om de som håller på med katter som sin favorithobby?
Och varför skulle katter må sämre av att åka bil och ställas ut än hundar? Hundar kan väl också vara osociala djur?
Det har med vana att göra och katter är sociala och de flesta katter trivs med att få visa upp sig, att få beröm och få leka med nyinköpta leksaker som kostar 20kr mer på utsällning än i vanlig butik.
Och för er som tror att det finns få seriösa uppfödare kan ju stoppa upp nåt nånstans för hur långt tror ni man kommer om man inte tar uppfödandet på allvar?
Hur långt tror ni man kommer om man köper katter vars stamtavla man inte vet ngt om, hur långt tror ni man kommer om man håller på med katter för att tjäna pengar?
Jag har svaret; ingenstans!!
Fy, vilket sätt av Strix. De borde verkligen fällas!