Sv: Insider

det är ju svårt att uttala sig om huskatter eftersom det inte förs någon statistik över dem och så få kommer till en vet om de är sjuka, jag tror att många bara sjunker ner och dör av olika sjukdommar utan att någon bryr sig om att t reda på varför. Jag kommre alltid att vara för noggran planerad avel oavsett djurart, dock ej freak aveln.


Hur ser folk på cornish rex? Det är en ras jag planerar att köpa och har fastnat för. Kan tänka mig att de blir lite handikappade av sina krulliga morrhår, finns det något annat?
 
Sv: Insider

Massvis av huskatter behandlas hos vet. Du syn på hur folk tar hand om sina huskatter är okunnig o mer vinklad är Insider.
PL
 
Sv: Insider

nja med tanke på att jag själv har huskatt så... jag tänker på de många som springer på gårdarna ute på landet och får föröka sig vilt, det är så det ser ut där jag bor i alla fall. Eller hur fullt katthemmen brukar ha det. Sen vet jag att en mängder sköts exemplariskt, men det är lite väl sturskt av dig att utala dig med sådan säkerhet om huskatters hälsa, var finns den undersökningen? Vilka bevis baserar du det påståendet på? Ingen kan uttala sig åt varken ena eller det andra hållet utan att det först statistik. Jag kommer alltid att vara för nogrann och planerad avel.
 
Sv: Insider

Jag har närmare 30 år erfarenhet av att behandla sjuka katter o jag tycker ditt uttalande om att folk aldrig tar sina huskatter till veterinären var minst sagt sturskt.
Planerad avel är bra om man avlar på sunda individer o har en tillräcklig avelsbas annars är fri parning i naturen sundare.
PL
 
Sv: Insider

Massvis av huskatter behandlas hos vet. Du syn på hur folk tar hand om sina huskatter är okunnig o mer vinklad är Insider.
PL

Det är ju väldigt svårt att veta om de sjukdomar de drabbas av är av ärftlig karaktär eller inte eftersom ingen håller reda på släktskap. Sedan kan du ju inte förneka att det finns en hel del huskatter som bara "försvinner". Det kan handla om att de blir påkörda av bilar, flyttar till en annan gård, skadas allvarligt av något rovdjur eller helt enkelt dör av skäl man inte vet utomhus. Jag är helt övertygad om att en del av dessa försvinnanden beror på sjukdomar som tex. HCM.

Hur stor del av huskatterna som dör utan fastställd diagnos obduceras jämfört med raskatter?

Jag är helt övertygad om att ärftliga sjukdomar/defekter inte är lika vanliga generellt hos huskatter som hos raskatter MEN jag är även helt övertygad om att det inte finns samma koll på det hos huskatter just för att folk inte har kännedom om sina huskatters bakgrund.
 
Sv: Insider

Ja så långt håller jag med, har heller aldrig påstått att huskatter skulle vara fria från vare sig ärftliga eller andra sjukdomar.
Däremot reagerade jag på gredelinens påstående om huskatters väldiga sjuklighet o att huskatter aldrig tas till veterinär.
Vad tråden handlar om är ju den medvetna aveln på defekter o osunda djur, jag vet inte om gredelinen menar att den (ev.) bättre omvårdnaden skulle "kompensera" för detta.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Insider

Hur ser folk på cornish rex? Det är en ras jag planerar att köpa och har fastnat för. Kan tänka mig att de blir lite handikappade av sina krulliga morrhår, finns det något annat?

De är inte ett dugg handikappade av sina lockiga morrhår. Det är ju inte så att morrhåren är superkrulliga. De är något böjda, men det är allt. Här får du dig en bra bild av hur morrhåren ser ut. De skiljer sig inte så mycket från icke-rexade katters morrhår.

I övrigt bör du ha koll på pälsningen! Har sett en hel del dåligt pälsade (dvs. med tunn eller väldigt lite päls) cornish rex på sistone. HCM har börjat poppa upp också så om du hittar en uppfödare som HCM-testar är det bra.
 
Sv: Insider

jag tycker ditt uttalande om att folk aldrig tar sina huskatter till veterinären var minst sagt sturskt.

Jag kan inte riktigt se var någonstans jag gjort detta uttalande :confused: Jag har skrivit att det är så få av dem som kommer till vet. Det är väl knappast någon hemlighet att massor av huskatter i olika sorters kattkolonier i städer och på bondgårdar aldrig kommer till vet. även om det behövs.

gredelinens påstående om huskatters väldiga sjuklighet o att huskatter aldrig tas till veterinär.

Jag har inte skrivit om någon väldig sjuklighet, jag har skrivit att det är fel att uttala sig om huskatternas friskhet då ingen vet eftersom det inte förs någon statistik över dem. Att syns inte, inte är samma sak som; finns inte.

Vad tråden handlar om är ju den medvetna aveln på defekter o osunda djur, jag vet inte om gredelinen menar att den (ev.) bättre omvårdnaden skulle "kompensera" för detta.

Jag skrev såhär tidigare

Seriös behöver inte bara betyda att man inte tjänar pengar på avlen, tar djuren till vet när de behövs, ställer ut och gör nogranna övervägda parningar med hänsyn till sjukdomsbilden i rasen. Att vara seriös handlar ju även om att se när det är dax att säga stopp. När har rasen blivit så sjuk att det är dags att stoppa aveln helt och låta rasen försvinna? När de har ont av att röra sig? inte kan andas? inte kan föda utan kjesarsnitt?


Det kan ju även uttryckas så som du skriver det, att god omvårdnad inte kompenserar att avla fram raser som lider på grund av sin typ. Jag tycker även det är fel med den fria förökningen som sker bland huskatter, det föds helt enkelt för många och det finns fler katter än bra hem. Fram för en mer kontrollerad avel så att alla dessa stackars huskatter slipper fara så oehört illa. Jag tog upp detta för att så många sänkte alla raskatter och hyllade alla huskatter. Världen är knappast så svartvit, jag tror det är betydligt fler huskatter som far riktigt illa än raskatter.
 
Sv: Insider

För det 1:a tycker jag att insider och Aschberg är bra!!

Ang. kattaveln kan jag inte förstå er som verkar försvara vissa av dessa uppfödare. Kan ni ÄRLIGT säga att katterna var vackrare nu än för 20 år sen???

Bör inte veterinärerna bli mer hörda i sammanhanget?Dom har ju helt klart för sig.

Jag blir hysterisk när man som uppfödare leker med raser och gör mutationer för att skapa nya raser,hur friskt är det???

Sen tycker jag inte Aschberg var ett dugg "taskig" mot han från Sverak, han hade ju inget förvar att komma med.

Hon, domaren som tyckte att så länge de lever har dom inga problem med andningen, kan ju andas genom ett sugrör och se hur det är. För så länge hon lever är det väl OK.:devil:

Låt katterna se ut som förr......

Hur de ser ut behöver inte alls ha med massa sjukdomar att göra. Sphynxar och Siamesen de visade hade de ju bara med för att de såg konstiga ut, de sa inget om att de hade problem, eller jo de sa att en Sphynx frös ihjäl och det var ju SUPERKONSTIGT då... :smirk:

Sen var ju inte Strix ärliga mot de två uppfödarna de fick komma hem till. Båda sa vad jag vet att de absolut inte ville vara med i Insider och trots att de ringde och sa att de inte ville vara med så var det ändå med i slutändan. Sen klipptes det så att de skulle framstå som idioter.
Bra journalistik? :crazy:
Insider och Achsleberg har tappat all respekt från mig.
 
Sv: Insider

Majoriteten av katterna som kommer till en genomsnittlig smådjursklinik är huskatter. Så det är vanligt, inte ovanligt, att man tar dem till veterinären.
 
Sv: Insider

Det tråkigaste med inslaget är att det drabbar alla. Det drabbar alla seriösa raskattsuppfödare, och det drabbar indirekt alla raskattsägare.

Det håller jag inte alls med om! Jag är en vanlig "bondkattmänniska" och vet inte särskilt mycket om raskattavel, men jag fick inte på något sätt en mer negativ bild av varken kattavel eller raskatter i allmänhet efter att ha sett programmet.

Nu vill jag inte försvara seriositeten eller journalistiken i såna här program generellt, men jag håller med Sol om att det var ett ganska sansat inslag. Jag anser att man höll sig till att kommentera extremavel och ohälsosamma defekter, något som jag vände mig lika starkt mot före som efter programmet.

Jag tilltalades särskilt av veterinärens kommentar mot slutet av programmet, där hon sa något i stil med att "nu har man nog nått gränsen, det är dags att ta ett steg tillbaka och börja sträva efter att få fram fungerande och sunda katter". (obs ej exakt citat).
 
Sv: Insider

Majoriteten av katterna som kommer till en genomsnittlig smådjursklinik är huskatter. Så det är vanligt, inte ovanligt, att man tar dem till veterinären.


men hur många huskatter finns det i jämförelse med raskatter. Om man jämför hur stor procent av de raskatter som behöver komma till vet och verkligen gör det, och hur stor procent av huskatter som behöver komma till vet och gör det...

Jag vänder mig mot påståendet att alla huskatter är så fruktansvärt sunda, det kan ingen veta. Och jag vänder mig mot hur huskatter tillåts föröka sig, för att det är så naturligt. Det är tragiskt hur många som far illa. Begränsa antalet huskatter istället och för en seriös avel och höj deras värde och håll koll på vilken sjukdomsbild som finns, så går positiv avel till
 
Sv: Insider

Ja, då tycker vi väl egentligen lite lika. Jag är emot den hårda selektionen på önskvärda egenskaper bara, då får man med de oönskade som ett brev på posten...

Och det finns många som lägger ned 10.000 tals kronor på sina huskatter ifall det händer något och de inte har en försäkring. Det är inte majoriteten kanske. Men för många spelar det ingen roll om katten har en stamtavla eller ej, den är värd lika mycket ändå.
 
Sv: Insider

det ingen roll om katten har en stamtavla eller ej, den är värd lika mycket ändå.

Håller med. ;) Tyvärr så finns det tex de som bara dumpar katter mitt ute i vildmarken och tror att de ska överleva när de levt som husdjur hela sitt liv...
Vår stallkatt levde 2 månader ute i skogen och han var så tam att det verkligen märktes att han hade varit omskött förut.
Vi tog hand om honnom från någon djurskyddsenhet....
Han trivs jättebra som stallkatt, men han har sitt "vildmarkssinne" färskt i blodet...
Ett tag kom han släpandes med harar, men som tur är har han aldrig lyckats döda ngn (vad vi vet). Nu tar han mest bara råttor och sådant som han är menad för, men inte ska man ut och gå med kaninerna om han är i närheten....:crazy:
 
Sv: Insider

Nu är jag riktigt trött på att alla som inte är uppfödare eller äger raskatter drar egna slutsatser om vad som är dåligt och inte bra för katten! :mad:
Jag är en STOLT perseruppfödare som älskar mina djur! jag är visserligen bara 14 år men perserkatterna har alltid funnits i mitt liv och när människor börjar smutskasta rasen för att de sett en halvtimmes repotage på insider som för övrigt är ett total hopplöst program vet man verkligen att människor kan nå botten!
Det var ngn som tidigare frågade om det kommer 2 kattungar med defekta luftvägar, om vi fortsätter avla på föräldern som genetiskt kan ge defekten?
Nej, för det har aldrig hänt att vi fått 2 katter i en kull med andningsproblem, kanske för att vi bekostar massor med tester för olika sjukdommar, defekter och ärftliga gener osv för det inte ska kunna bli så!
Herregud, kan inte människor försöka tro gott om de som håller på med katter som sin favorithobby? :eek:
Och varför skulle katter må sämre av att åka bil och ställas ut än hundar? Hundar kan väl också vara osociala djur?
Det har med vana att göra och katter är sociala och de flesta katter trivs med att få visa upp sig, att få beröm och få leka med nyinköpta leksaker som kostar 20kr mer på utsällning än i vanlig butik.
Och för er som tror att det finns få seriösa uppfödare kan ju stoppa upp nåt nånstans för hur långt tror ni man kommer om man inte tar uppfödandet på allvar?
Hur långt tror ni man kommer om man köper katter vars stamtavla man inte vet ngt om, hur långt tror ni man kommer om man håller på med katter för att tjäna pengar?
Jag har svaret; ingenstans!!

hur kan man vara en seriös kattuppfödare när man bara är 14 och inte ens är myndig? tror nog att det är dina föräldrar som är uppfödare.
 
Sv: Insider

Fy, vilket sätt av Strix. De borde verkligen fällas! :mad:

eller så får man vara mer vaksam om vad som avses och om det ej överensstämmer med det man tror på, så tacka nej!

De brukar (jag kan ha fel) tala om att det är från programmet insider vilket borde starta varningsklockorna om man gör något som är kontroversiellt, vilket detta torde vara.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
648
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
726
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp