Sv: Insider

Jag kommer inte mer varken att läsa tråden eller svara i den då jag inte sympatiserar med Strix värderingar.

Att skriva ett långt "klargörande" för att sedan inte vara beredd att diskutera på ett diskussionsforum, anser jag inlägget vara likvärdigt med papperskorgen.
 
Sv: Insider

Fast de verkar de ju inte gjort i detta fall, iaf inte för hon som hade Sphynxkatterna:

http://www.sphynxkatter.se/nyheter/dementi-av-s-wrinkle-s-medverkan-i-programmet-insider.html

Jo, men journalister vill mer av lite, det borde de flesta ha förstått!

Att bli tillfrågad och få det luddiga svaret "ett program om annorlunda kattraser" och man föder upp en kontroversiell ras i flera länder än i Sverige så skulle jag nog vara mer vaksam än så, jag vet ju att det kan vändas fel.

Vad gäller journalistetik och moral vs mediasynlig så är det ett ämne till en annan tråd.
 
Sv: Insider

Jag trodde innan jag såg detta avsnitt att Insider iaf var lite ok men nä. När de besöker två uppfödare utan att säga vad de ska använda materialet till och dessutom är otrevliga och trots uppfödarnas vädjan om att slippa vara med i programmet likt fan är med i slutändan.
De har ju klippt och klistrat så att de ska framstå i så dålig dager som möjligt för att det ska passa den vinkling de bestämt sig för.

Otroligt kasst :mad:

Men då är du godtrogen eller naiv. Varför skulle "det vanliga" vara journalistiskt intressant? Något annorlunda/extremt vill de ju ha.

Vi var med i "tanttidningar" två gånger och attans vad de är bra på att måla ut historierna som de vill! Men nu visste vi redan innan vi medverkade hur reportagen brukar se ut och påpekade endast rejäla faktamissar och det var inga problem.

Även ett inslag från nyheterna TV4 var vi med i (annan orsak) vilket kändes som om de klippte som de ville, vilket de faktiskt gjorde! Hade jag varit endast privat är jag inte så säker på att jag skulle ställa upp men nu hade jag möjlighet att visa mitt företag så jag fick acceptera att de klippte det som de ville ha det.

De som ser programmet förstår säkert också att det är meningen att vinklas på olika sätt, eller sas vara övertydligt, men det hindrar ju inte att man faktiskt inte kan bortse helt från den fakta som togs upp, bl.a av veterinärer.
 
Sv: Insider

Nej jag har inte räknat upp alla defektraser.
Ja manxen är lika illa men ursäktar det de andra?

Hade en kvartsmanx som fick 8 ungar varav 6 var defekta :cry: . Helt otroligt att rasen ens existerar!

Ska tilläggas att den ena fadern (huskatter) var svanslös och troligen bar på det defekta skelettanlaget
 
Sv: Insider

Sätt igång med en seriös kattuppfödning och försök tjäna pengar på det. När du kommit på hur man gör får du gärna kontakta mig och förklara hur man gör. :smirk:

Man kan säga vad man vill, men kattavel har inte med att tjäna pengar att göra för man lägger ut mer pengar än man får in. Inte ens de som ligger i topp tjänar pengar på sin kattuppfödning.

Kanske OT, men finns det någon djuravel i Sverige idag som genererar en inkomst värd namnet?
 
Sv: Insider

Som sagt, man kommer ingenstans med sjuka djur, för ingen vill köpa djuret om den är sjuk eller bär på en ärftlig sjukdom.

Jo, om du väldigt gärna vill ställa ut och "vara ngn" och defekten gör att ditt djur är topp på utställningarna så vill du köpa. Det var ju det programmet ville visa att många vill ha det djur som är så extremt att du kan synas för att djuret syns.

Vi som vill ha sällskapskatt får ju välja på andra exemplar där det dessutom är okryssat i rutorna för avel och utställning på köpekontraktet. Varför finns de rutorna egentligen? Vad gäller djur med utbildningsgrader t.ex. hästar förstår jag, men detta?
 
Sv: Insider

Jag skulle aldrig skaffa en perser.

Det skulle jag ha gjort för 15 år sedan om det inte redan då fanns en diskussion om att deras platta ansikten kunde skapa problem för katten.:cry: Och då handlade det om platta ansikten endast, inte några nosar i ögonhöjd!
 
Sv: Insider

nja med tanke på att jag själv har huskatt så... jag tänker på de många som springer på gårdarna ute på landet och får föröka sig vilt, det är så det ser ut där jag bor i alla fall. Eller hur fullt katthemmen brukar ha det. Sen vet jag att en mängder sköts exemplariskt, men det är lite väl sturskt av dig att utala dig med sådan säkerhet om huskatters hälsa, var finns den undersökningen? Vilka bevis baserar du det påståendet på? Ingen kan uttala sig åt varken ena eller det andra hållet utan att det först statistik. Jag kommer alltid att vara för nogrann och planerad avel.

Men om du själv har haft huskatt och skött/vårdat/älskat den, varför skulle inte andra människor göra det med sina huskatter! :confused:
 
Sv: Insider

Ja men även om man inte är mediatränad debattör kan man sätta ner foten och säga exempelvis Vi inom förbundet fördömer starkt den typen av avel som vi sett exempel på i inslaget osv vilket han inte gjorde. Han bara mumlade att även erfarna uppfödare kan göra misstag fastän det var uppenbart att aveln var medveten och inte alls några misstag.

Det är vad man hoppas på att en förespråkare inom en organisation skulle göra.

Jag reagerade också på hans tafatthet och icke ställningstagande gentemot de många uppfödare som föder upp trevliga katter till oss "vanliga" vilka är den största konsumentgruppen även raskattungar går till. Näven i bordet tack! Annars kan väl "vem som helst" vara talesman för en förening. Missförstå mig rätt ;)
 
Sv: Insider

Men de hade ju ringt och sagt att de inte ville vara med i programmet och de hade ändå sänt inslagen.

Men det var ju efter inspelningen. Det är ju ofta lätt att vara efterklok. Man måste tänka före och ev. ställa krav innan eller ha en tidigare god relation med journalisten/bolaget ifråga.

Det handlar ju om ekonomi för produktionsbolaget också. Har man ställt upp och det har genererat i omkostnader så är det svårt att ta tillbaka om det inte är särskilt kränkande och då är det efter sändning och tas upp i domstol. Det är en möjlighet som många inte tar om man känner sig kränkt, dessvärre saknas det ofta avtal vilka kan ta upp möjligheterna för de som blir filmade.
 
Sv: Insider

Jo, det kan nog variera lite men alla har morrhår och de flesta har fullånga morrhår. På "min" ras, devon rex, tror jag att det här med morrhårskvalité kan ha med mängden täckhår att göra (med täckhår -> bättre morrhår, utan täckhår -> sämre morrhår) men det resonemanget funkar inte på crx eftersom de aldrig har täckhår. Är du ute efter en vuxen katt är det ju bara att kika hur läget är, som tur är. ;)
 
Sv: Insider

När då uppfödaren ville avbryta alltihopa och bad dom gå därifrån, blev dom ännu mera hotfulla och kom med ännu mera lögner som uppfödaren inte fick svara på eller dementera.

Här framgår det att det även var under inspelningen.
 
Sv: Insider

Här framgår det att det även var under inspelningen.

Du har rätt. De är ofta svårt att stå emot mediadrevet.

Egentligen menar jag inte att klanka på de som har gjort det och det har blivit tok (det är ju redan gjort och jag kan själv räkna mig till skaran) utan mer att man måste vara kall och ha näsan långt över vattenytan! Ett råd till alla, oavsett vad det gäller!
 
Sv: Insider

Djurplågeri rent ut sagt! Att folk får vara så dumma mot djur! Såg ni inslaget om den nya rasen med jätteklor, den som dom drog upp skinnet vid ryggen på?
Det var REN INAVEL på de stackars katterna direkt från början. Hanen parades med mamman igen. Fruktansvärt upprörande!
Nej! Friska katter med friska blodslinjer och friska uppfödare ska det vara.:D
 
Sv: Insider

Jätteklor? Det är väl snararre så att de har lite längre tår än normalt?

(så där jag kan dra upp skinnet på mina katter också, och även på min systers huskatter ;) )

I princip alla raser har "skapats" genom tillbakaparningar, Sphynxen är inget undantag. Läser du hela tråden märker du att detta har stötts och blötts ;)
 
Sv: Insider

Jätteklor? Det är väl snararre så att de har lite längre tår än normalt?
Ja, okej. Längre tår. :smirk:

(så där jag kan dra upp skinnet på mina katter också, och även på min systers huskatter ;) )

Att jag skrev som jag gjorde, var för att folk skulle förstå vilken ras jag menade och vilken del i inslaget det var. Eftersom att jag inte kommer ihåg vad rasen heter.
Jag drar inte min katt i skinnet på det viset och jag struntar i om det gör ont på honom eller inte. Jag gillar det inte.

I princip alla raser har "skapats" genom tillbakaparningar, Sphynxen är inget undantag. :)

Där har du fel. I princip alla raser är inte tillbakaparningar. Många av raserna har haft friska blodsband som man har försökt avla fram nya raser på genom att korsa en katt med ett visst utseende med en annan katt med liknande utseende, men inte syskon=syskon, hona=son hane=dotter. Men med just denna ras som du nämner namnet på, pratar vi riktig inavel!
Dessutom så har klimatet haft en viss betydelse i många länder och därav många katters utseende.

Läser du hela tråden märker du att detta har stötts och blötts ;)

Ja, nu orkade jag inte läsa allt. :d Jag ville bara ge min syn på det hela. Jag blev förbannad över reportaget på TV3. Tycker att programmet i sig är bra, men jag gillar inte människor som gör så och FÅR göra så mot djur!
Det fanns ett annat inslag också i slutet, en katt som hade nästan innåtvända öron. Den rasen har tydligen problem med leder och skelettet i kroppen vilket gjorde, att katten får ont så fort den försöker hoppa. Det är väll självklart att den försöker ligga still så mycket den kan då:confused:
När detta sedan ifrågasetts så säger ägaren till sitt försvar att rasen är ju sådan...
Vad är det för kattmänniskor?
En frisk katt är smidig och rör gärna på sig. En frisk katt kan andas ordentligt och tvätta sig själv. :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
648
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
726
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp