Sv: Insider

När det gäller sphynxen vet man inte säkert men fertilitetsproblem o problem med fosterdöd tyder på att det är fråga om en letalgen liknande den hos chinese crested.
PL
 
Sv: Insider

Fast har man hittat ett sätt att komma undan problemet, så varför inte? Manxen är ju baserad på en defekt den med, varför tar du inte upp den? En defekt som är dödlig i dubbel uppsättning?

Att sphynxen skulle ha fertilitetsproblem låter faschinerande, med tanke på hur många det föds varje år.
 
Sv: Insider

Jag vill bara påpeka för den som kanske inte är insatt att det finns flera nakna raser (i dagsläget tre godkända) och minst två anlag för nakenhet. Man kan alltså inte dra slutsatser om en nakenras och överföra dem på de andra.
 
Sv: Insider

Min fråga till perseruppfödare är:

Om ni får en kull där en eller ett par individer får andningsproblem. Fortsätter ni då att avla på modern till denna kull? Avlar ni på något av syskonen till den drabbade individen?

Perseruppfödarna har jobbat som bara den för att komma i från katter med andningsproblem och rinnande öron. Flera Perseruppfödare säger att det inte har nåt med att nosen sitter som den gör, mer "normala" nosade katter kan också ha trånga tårkanaler.


Upprepar ovanstående fråga.
 
Sv: Insider

Eftersom jag inte föder upp Perser (eller nån annan ras för den delen) så kan jag inte svara på det.
 
Sv: Insider

Det kanske inte finns nån perseruppfödare här?

Sen är det ju inte bara modern som nedärver? Så varför skulle man sluta avla på just mamman?
Ofta handlar det ju om polygener och nedärvning från båda hållen. Abbie har problem, hennes bror är kastrerad, men systern är mig veterligen fortfarande fertil eftersom hennes ägare inte kastrerat. Jag hade definitivt kunna ta fler kullar på hennes mamma och även pappan, men inte gjort samma parning igen.
 
Sv: Insider

Det kanske inte finns nån perseruppfödare här?

Sen är det ju inte bara modern som nedärver? Så varför skulle man sluta avla på just mamman?
Ofta handlar det ju om polygener och nedärvning från båda hållen. Abbie har problem, hennes bror är kastrerad, men systern är mig veterligen fortfarande fertil eftersom hennes ägare inte kastrerat. Jag hade definitivt kunna ta fler kullar på hennes mamma och även pappan, men inte gjort samma parning igen.

Jag hårddrog lite där, naturligtvis kan det även bero på pappan. Men låt säga att man får två kullar med olika hanar på samma hona & det i båda kullarna finns ungar med problem. Fortsätter man ÄNDÅ avla på honan?

Om du hade systern, skulle du avla på henne då?
 
Sv: Insider

Nej jag har inte räknat upp alla defektraser.
Ja manxen är lika illa men ursäktar det de andra?

An additional issue is the March 1995 draft of the "European Convention for the Protection of Pet Animals" which potentially bans abnormal or defective breeds and sets down, in legal terms, definitions of abnormal and defective. Defective (potentially legally banned breeds) include Manx, Scottish Fold (and derivative breeds), dominant white (due to deafness), albino (eye defects, skin cancer), Rex breeds, hairless breeds, Munchkin (and derivative breeds), Twisty Cats, polydactyly (described in legislation as semi-lethal, but possibly confused with radial hypoplasia), short-faced breeds (cleft palate, craniofacial defects). Other affected breeds are colourpointed cats (eye defects) and bobtailed breeds. These considerations have also been accommodated in this article.
Saxat från http://www.messybeast.com/gene-anomalies.htm
PL
 
Sv: Insider

SVERAK/FIFé är inte det enda kattförbund som tagit ställning att inte erkänna scottish fold. GCCF har också deklarerat att de inte har som intention att erkänna denna ras. De tänker inte heller erkänna andra raser med deformerade öron.

Och nej, de tänker inte erkänna munchkin heller (fast den enligt studier är en frisk ras som inte påverkas negativt av sin dvärgväxt).
 
Sv: Insider

Jag tycker att det är förjävligt med denna grymma kattavel. jag har alltid velat haft en sphynx men inte nu längre. även om dom inte har så jätte stora problem anser jag. det är ju bara det att dom har lätt för att frysa och kan få hudproblem, tål inte för mycket sol m,m men det dom visade i går i insider om rasen var ju värsta inaveln om jag inte har missuppfattat. det jag stör mej mäst på är dom snobbiga utställnings människorna (inte alla men MÅNGA) som enbart tänker på pengar.. dom vill få framm så fina katter och hålla en viss linje hela raddan genom vilket skadar många raser katter. sj så håller jag mej till bondkatter :)
 
Sv: Insider

Tänker på pengar, ursäkta mig men det är det absolut dummaste argumenet när det gäller att kritisera kattavel. Det kostar tusentals kronor att ställa ut några katter en helg, och även om man är en av de få som vinner få man aldrig något av värde som pris.

Jag fick in 25.000:- på min förra kull och hade utgifter på många tusenlappar mer. Inför nästa kull kommer "startkostnaden" vara över 10.000:- och det innan vi ens vet att hon blivit dräktig, med lite otur betalar vi resa till och från hankatt+ parning för ingenting...
 
Sv: Insider

Jag tycker att det är förjävligt med denna grymma kattavel. jag har alltid velat haft en sphynx men inte nu längre. även om dom inte har så jätte stora problem anser jag. det är ju bara det att dom har lätt för att frysa och kan få hudproblem, tål inte för mycket sol m,m men det dom visade i går i insider om rasen var ju värsta inaveln om jag inte har missuppfattat. det jag stör mej mäst på är dom snobbiga utställnings människorna (inte alla men MÅNGA) som enbart tänker på pengar.. dom vill få framm så fina katter och hålla en viss linje hela raddan genom vilket skadar många raser katter. sj så håller jag mej till bondkatter :)

Inaveln de beskrev förekom när rasen skapades och så ser det ut bakom väldigt många raser (tex. siames, birma och både devon och cornish rex). Sådan inavel förekommer ju inte idag (OK, det finns ett fåtal uppfödare som inavlar men inom iaf min ras håller man låg inavelsgrad). När sådan inavel sker para man givetvis ut senare, annars dör raserna ut pga. inaveln. Sphynxen har parats ut med bla. devon rex. Devon rex har parats ut med burma, siames, cornish rex, huskatter, europé, aby, perser, brittiskt korthår, exotic... kanske har glömt någon.

Vad som hände för 40-50 eller ännu fler år tillbaka i tiden när rasen skapades kan vi idag inte göra någonting åt. Det kan vi kan göra är att inte själva välja den vägen (dvs. inavel).
 
Sv: Insider

jag tycker att det är mycket för penagr oxå både inom katt och hund avel. man måste ju börja någonstans när man kommer upp till toppen så lär man ju tjäna ganska bra. det är ju det många uppfödare strävar efter. hon i programmet som höll på med den skälpadds färgade persern var ju totalt dum i huvet. det kostar inte flera tusen för att gå på utställning... det är i sånna fall hotell och rese kostnaderna som kostar. och hur bra mår en katt som får fara flera mil hit och dit bara för att folk skall tidda på den.. vad har katten för nöjje.. den mår nog bäst av att få ligga hemma och gosa i soffan.. tycker att det är synd att dom flästa raskatter måste vara innekatter men kan förstå att man inte släpper ut en 10 000 kr katt hursomhälst. fast jag vet att många har rastgårdar åt sina katter och det är ju bra..
 
Sv: Insider

Inaveln de beskrev förekom när rasen skapades och så ser det ut bakom väldigt många raser (tex. siames, birma och både devon och cornish rex). Sådan inavel förekommer ju inte idag (OK, det finns ett fåtal uppfödare som inavlar men inom iaf min ras håller man låg inavelsgrad). När sådan inavel sker para man givetvis ut senare, annars dör raserna ut pga. inaveln. Sphynxen har parats ut med bla. devon rex. Devon rex har parats ut med burma, siames, cornish rex, huskatter, europé, aby, perser, brittiskt korthår, exotic... kanske har glömt någon.

Vad som hände för 40-50 eller ännu fler år tillbaka i tiden när rasen skapades kan vi idag inte göra någonting åt. Det kan vi kan göra är att inte själva välja den vägen (dvs. inavel).

jo det är ju sant som du säger men det är ju som oss människor det måste ju börja med inavel någonstans långt tillbaka
 
Sv: Insider

jag tycker att det är mycket för penagr oxå både inom katt och hund avel. man måste ju börja någonstans när man kommer upp till toppen så lär man ju tjäna ganska bra. det är ju det många uppfödare strävar efter. hon i programmet som höll på med den skälpadds färgade persern var ju totalt dum i huvet. det kostar inte flera tusen för att gå på utställning... det är i sånna fall hotell och rese kostnaderna som kostar. och hur bra mår en katt som får fara flera mil hit och dit bara för att folk skall tidda på den.. vad har katten för nöjje.. den mår nog bäst av att få ligga hemma och gosa i soffan.. tycker att det är synd att dom flästa raskatter måste vara innekatter men kan förstå att man inte släpper ut en 10 000 kr katt hursomhälst. fast jag vet att många har rastgårdar åt sina katter och det är ju bra..

Sätt igång med en seriös kattuppfödning och försök tjäna pengar på det. När du kommit på hur man gör får du gärna kontakta mig och förklara hur man gör. :smirk:

Man kan säga vad man vill, men kattavel har inte med att tjäna pengar att göra för man lägger ut mer pengar än man får in. Inte ens de som ligger i topp tjänar pengar på sin kattuppfödning.
 
Sv: Insider

Ursäkta mig men är det du eller jag som betalar utställningsanmälningar och därmed vet vad det kostar?

Givetvis måste man räkna med resa och boende, det är ju inte så att man sitter på ett litet slitet hotell i Norge en helg om det inte vore för att man måste ställa ut där?

Jag ställer två katter, en helg kostar (utan att räkna med tex mat) runt 3000:- Två katter är väldigt få för att vara uppfödare, de "storuppfödare" du syftar på har oftare med sin 5-6 katter för att visa sin uppfödning... (och varje katt kostar 5-600:-/helg)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
644
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
726
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp