Sv: Insider
När det gäller SF är det djurplågeri!
PL
När det gäller SF är det djurplågeri!
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min fråga till perseruppfödare är:
Om ni får en kull där en eller ett par individer får andningsproblem. Fortsätter ni då att avla på modern till denna kull? Avlar ni på något av syskonen till den drabbade individen?
Perseruppfödarna har jobbat som bara den för att komma i från katter med andningsproblem och rinnande öron. Flera Perseruppfödare säger att det inte har nåt med att nosen sitter som den gör, mer "normala" nosade katter kan också ha trånga tårkanaler.
Eftersom jag inte föder upp Perser (eller nån annan ras för den delen) så kan jag inte svara på det.
Det kanske inte finns nån perseruppfödare här?
Sen är det ju inte bara modern som nedärver? Så varför skulle man sluta avla på just mamman?
Ofta handlar det ju om polygener och nedärvning från båda hållen. Abbie har problem, hennes bror är kastrerad, men systern är mig veterligen fortfarande fertil eftersom hennes ägare inte kastrerat. Jag hade definitivt kunna ta fler kullar på hennes mamma och även pappan, men inte gjort samma parning igen.
Saxat från http://www.messybeast.com/gene-anomalies.htmAn additional issue is the March 1995 draft of the "European Convention for the Protection of Pet Animals" which potentially bans abnormal or defective breeds and sets down, in legal terms, definitions of abnormal and defective. Defective (potentially legally banned breeds) include Manx, Scottish Fold (and derivative breeds), dominant white (due to deafness), albino (eye defects, skin cancer), Rex breeds, hairless breeds, Munchkin (and derivative breeds), Twisty Cats, polydactyly (described in legislation as semi-lethal, but possibly confused with radial hypoplasia), short-faced breeds (cleft palate, craniofacial defects). Other affected breeds are colourpointed cats (eye defects) and bobtailed breeds. These considerations have also been accommodated in this article.
Jag tycker att det är förjävligt med denna grymma kattavel. jag har alltid velat haft en sphynx men inte nu längre. även om dom inte har så jätte stora problem anser jag. det är ju bara det att dom har lätt för att frysa och kan få hudproblem, tål inte för mycket sol m,m men det dom visade i går i insider om rasen var ju värsta inaveln om jag inte har missuppfattat. det jag stör mej mäst på är dom snobbiga utställnings människorna (inte alla men MÅNGA) som enbart tänker på pengar.. dom vill få framm så fina katter och hålla en viss linje hela raddan genom vilket skadar många raser katter. sj så håller jag mej till bondkatter
Inaveln de beskrev förekom när rasen skapades och så ser det ut bakom väldigt många raser (tex. siames, birma och både devon och cornish rex). Sådan inavel förekommer ju inte idag (OK, det finns ett fåtal uppfödare som inavlar men inom iaf min ras håller man låg inavelsgrad). När sådan inavel sker para man givetvis ut senare, annars dör raserna ut pga. inaveln. Sphynxen har parats ut med bla. devon rex. Devon rex har parats ut med burma, siames, cornish rex, huskatter, europé, aby, perser, brittiskt korthår, exotic... kanske har glömt någon.
Vad som hände för 40-50 eller ännu fler år tillbaka i tiden när rasen skapades kan vi idag inte göra någonting åt. Det kan vi kan göra är att inte själva välja den vägen (dvs. inavel).
jag tycker att det är mycket för penagr oxå både inom katt och hund avel. man måste ju börja någonstans när man kommer upp till toppen så lär man ju tjäna ganska bra. det är ju det många uppfödare strävar efter. hon i programmet som höll på med den skälpadds färgade persern var ju totalt dum i huvet. det kostar inte flera tusen för att gå på utställning... det är i sånna fall hotell och rese kostnaderna som kostar. och hur bra mår en katt som får fara flera mil hit och dit bara för att folk skall tidda på den.. vad har katten för nöjje.. den mår nog bäst av att få ligga hemma och gosa i soffan.. tycker att det är synd att dom flästa raskatter måste vara innekatter men kan förstå att man inte släpper ut en 10 000 kr katt hursomhälst. fast jag vet att många har rastgårdar åt sina katter och det är ju bra..