Insektsmedel

Kookaburra

Trådstartare
Jag vill veta EFFEKTIVASTE sorten av insektsmedel mot flugor, mygg och knott, som kan köpas i butik.

(Säg inte täcken, det vet jag funkar.:cool:)
(Inga hemmafixarrecept - dom kanske funkar men jag har bara kassa erfarenheter av att kladda med sånt som ändå inte funkar lika bra... tyvärr.:crazy: Vi har GALNA mygg o knott här uppe i norr.)

Jag har hört att dom medel som man kan använda till tävlingshästar inte är lika potenta som de som har en tävlingskarenstid. Jag ska inte tävla så det är inget hinder för mig...

Vilka sorter tror NI på?

Sv: Insektsmedel

Det finns inga medel som har effekt mot alla former av flygfän... tyvärr (även om en del mindre seriösa företag påstår detta).

Det som är effektivt mot knott är sällan effektivt mot mygg.

Dock är ofta medel som är effektiva mot löss och fästing även effektiva mot knott. Tex Switch och Flusa och liknande medel.

Bland det mest effektiva mot mygg är en substans som heter Di-etyl-touloamid, den utprovades på soldater under vietnamkriget men kan vara svår att få tag i numera och har bara effekt under ca 6 timmar.

Mot bromsar stora som bombplan hjälper nog mest bara hagelbössa är jag rädd för :mad:, dom är dom eländigaste flygfän som finns !

Det där med karenstider är ju helt riktigt.... det har karenstid för att det är giftigt på något vis och om det inte är giftigt på nått vis så har det ju inte nån effekt på flygfäna heller :grin:

Tack :bow:

Vi är uppe i ett förslag, rangordningen har börjat:
1 absorbine ultrashield
2 ?

Ja den är rätt bra men den tar inte de där fasansfulla bromsarna som härjar hos oss. Så för min del gillar jag Equimin Sommarspray mer eftersom den brukar hjälpa mot dem. :)

Ett liten notering: Absorbine Ultrashield har livstids karens vid slakt - får alltså inte gå till livsmedelproduktionen. Bara så man vet ......

Du som verkar ha koll, eller någon annan för den delen; kan du/ni tipsa om något som fungerar hyfsat bra iaf (och går att få tag på..) mot broms resp. mygg eller allra helst både och?

Har turen att ha en häst som varken störs särskilt mycket av flugor eller knott, de verkar inte gilla hans blodtyp eller nåt, och häromkring finns det inte så mycket fästingar.
Däremot kan broms ställa till det på ridturerna och myggen verkar bita honom på kvällarna! :p

Livstid??! Ojdå :eek: Det visste inte jag..
(Nu ska inte hästen slaktas men det är ju bra att veta ändå!)

Livstid??! Ojdå :eek: Det visste inte jag..
(Nu ska inte hästen slaktas men det är ju bra att veta ändå!)

Nä jag vet, många jag snackat med har också missat det men det står på flaskan :)

Jag mailade förresten kemikalieinspektionen angående detta och svaret jag fick var:

"Skälet till livstids karens är att det saknas studier som visar om medlet tas upp i djurkroppen och hur länge det i så fall blir kvar i djuret."

Jag använder oxå "Absorbine Ultrashield" till mina hästar, men hade ingen aning om att det var livstids karens på det medlet, ska inte använda mina hästar i livsmedelsproduktion, men det är ju inte fel att veta iallafall.

Har även köpt ett annat medel på Granngården som heter "Perfekt" som funkar ganska bra, men det är inte alls så drygt som "Absorbine Ultrashield"

Runt ögonen brukar jag smörja med "Renons flugkräm" den är mildare, eller har han en flugmask, har hittat världens bästa flugmask från Jacson, den ger inget skav och sitter kanon på hästarna, nästan alla i stallet har en sån nu :D

Mot bromsar stora som bombplan hjälper nog mest bara hagelbössa är jag rädd för :mad:, dom är dom eländigaste flygfän som finns !

Tidigare var jag beredd att hålla med dig, jag hittade inget som tog de eländiga bromsarna, men förra säsongen lyckades jag faktiskt hitta ett medel som fungerade mot just bromsarna!
Det heter något i stil med "Broms-Blocker" från Effol. De har även ett vanligt flugmedel, men det är det som heter Broms Blocker som jag provat.

Värt att testa!

Jag har provat det mesta känns det som, även egna små blandingar men inget har funkat bra. Jag slår också ett slag för "Absorbine Ultra Shield"! Funkar kanon :bump: Inte en fluga/mygg/knott you name it vill vara på hästen. Drygt är det också, sprayar el svampar 2-3 ggr första dagen sen var 14 dag eller vid behov.

Jag har 6 hästar varav 2 av mina valacker som är fbl och vbl är hyperkänsliga.

De sprayas med Equimin samt Hjortronteakspray (sist nämnda är SKITbra)

Jag köpte min på H*stshopen i Halmstad för under 200,- det räcker man sprayar ett "sträck" på vissa ställen. Luktar apa men mina hästar behöver inte vifta på svansen ens :D

Tidigare var jag beredd att hålla med dig, jag hittade inget som tog de eländiga bromsarna, men förra säsongen lyckades jag faktiskt hitta ett medel som fungerade mot just bromsarna!
Det heter något i stil med "Broms-Blocker" från Effol. De har även ett vanligt flugmedel, men det är det som heter Broms Blocker som jag provat.

Värt att testa!

Så det finns hopp i kampen mot de eländiga bromsarna?
Absolut värt att prova!

Jag trodde inte heller på hemmamix, men efter att vi provat alla olika sorter för flera hundra tals kronor som inte fungerar här nere i skåne, fick ta in hästarna för det var så mycket knot och mygg. Då gav min kompis mamma mig en idé. att blanda äppelcidervinäger och vatten, sen dess har myggen och knottet inte varit i närheten av hästarna :) hoppas du hittar något som passar din/dina hästar :D

Hur länge varar hjortrongrejset då? Alltså, varar det en hel dag typ eller måste man spreja flera ggr?

Är det inte den som är brunfärgad? Tror jag testade det på min vita som blev helt brundassig.:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 127
Senast: Vallmo
·
Hästvård Ja, flugor, mygg, broms, svia, och andra äckliga bitande djur börjar ju komma fram på allvar nu. Så jag funderar.. Hästen jag har på...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Pinto
·
C
Hästvård Är det någon här som vet ett bra medel att ha på hästen som är mot flugor? Stackars pållen är helless på att ha mängder med flugor...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: hanoirocks
·
Hästvård Ja, nu till o med klagar jag på dessa odågor!! Har aldrig varit med om dess like. Går inte att gå utanför dörren hemma. På hästarna...
2
Svar
38
· Visningar
2 792
Senast: nixa 324
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka