Knotten värre än någonsin!!

Sv: Knotten värre än någonsin!!

Nää fästingar verkar UltraShield inte hjälpa mot, ponnyn hade flera bara i ansiktet idag :(

Det är fullt med knott här också men jag vad jag har sett än så länge så funkar UltraShield OK mot dem, det var några på henne idag men inte många.. Flugpannband och UltraShield ihop funkar rätt bra tycker jag iaf :)

När ja kletat en huvudet med UltraShield så satt de inga knott på hästen.
Fy fasen va knott de var annars.

Täcken..... ja... men de lär gå åt några stycken.
Han en ettåring som smakar på allt oxå!

min ena har ju gått ute, tills ikväll då, när ja verkligen led med henne.
Switch hjälper INTE mot knott!! tro mig!

Tycker du inte?

Varje sommar så har jag mina hästar på bete, ligger mitt i skogen och har en tjärn precis bredvid. Det kryllar av knott på kvällen där, är uppe varje kväll för att kolla till dom, hästarna har inte många knott på sig medans vi människor har ett helsike.

Har alltid Switch på innan betessläpp och sedan varje kväll så har jag 4-ess tjärsalvan på skapet, mitt under magen vid "randen" och i armhålorna och andra känsliga ställen.

Mina har inte alls varit bitna av knotten.

Så hos mig hjälper Switch alldeles utmärkt.

var inte längesen ja hällde på dom en ny omgång switch o knotten täcker hästarna.. dom biter säkert oxå

Här hjälper Switch...vi har mycket knott vi med och det är oss människor dom går på. Hästarna verkar inte störda alls... Hästen jag har hos syrran behandlas med Flusa och även där finns extremt med knott men ingen av dom är såriga eller nämnvärt störda. Har rätt korta intervaller på behandlingen dock.

Vår ena switchades för några dagar sedan, min switchades i för knappt (på timmen) 2 dygn sedan. INGEN skillnad alls, hästarna är som galna! Och alltid inne pga just våra hemska knott.

Ultrashield har vi hemma, fungerar rätt bra mot blinning under ridturen. Hur behandlar ni mot knott med US?

var inte längesen ja hällde på dom en ny omgång switch o knotten täcker hästarna.. dom biter säkert oxå

Som jag skrev hos oss oxå :( MEn switchen funkar super mot våra fästingar!

Finns det olika knott/fästingar eller? Eftersom vissa märker så stor skillnad och andra inte alls?

När ja kletat en huvudet med UltraShield så satt de inga knott på hästen.
Fy fasen va knott de var annars.

Täcken..... ja... men de lär gå åt några stycken.
Han en ettåring som smakar på allt oxå!

Är UltraShield spray eller vad är det?

ja fästingar funkar switch på här oxå!! ja brukar ta litepå en bommulstuss o sätta lite mellan frambenen o mellan bakbenen med så oftast har dom inga fästingar.

Ja, de ja fick var spray alla fall. Vet inte om de finns i mer sorter. Ja skrev kletade in o de kunde ju misstolkas..

de flesta hästar tas in hos oss.pga av knottöverkänslighet.
de hästar som går ute har eksemtäcke på natten eller sprayas med ultrashield eller har fått flystar.
varnar för flystar, flaskan ser ut och används som switch.
en häst togs in igår alldeles bubblig på halsen svullen i ljumskar, och överallt där flystar hade applicerats såg ut som torkad var.
hon hade fått en kraftig allergireaktion.
när dom började tvätta av det blev hon alldeles tokig och började skaka av smärta, tydligen brann det som eld i huden när vattnet kom på. huden där medlet varit var glödhet.
mycket vatten gick åt för att få bort medlet.
dubbel dos butta mot smärtan, cortison ger man helst inte ponnier pga av fångrisk.

Vår ena switchades för några dagar sedan, min switchades i för knappt (på timmen) 2 dygn sedan. INGEN skillnad alls, hästarna är som galna! Och alltid inne pga just våra hemska knott.

Ultrashield har vi hemma, fungerar rätt bra mot blinning under ridturen. Hur behandlar ni mot knott med US?
Jag har behandlat mina hästar sen februari. Det tar tid för medlet att lägga sig i fettvävnaden i hela kroppen på hästen så på några dagar lär det inte hända nåt, nej...:cool:

mina har inte visat överkänslighet mot dom som tur väl är. bara irritation. Imorse låg dom helt utslagna i hagen. Jag gick ut o kika till dom. det var knott men inte i den mängd som innan. Lååångt ifrån. Medlet verkar ha hjälpt o hästarna fick vila. skönt för dom!

Vi har oxå massa knott.. Pållarna är alldeles sönderbitna :crazy:, mest vid skapet. Men det största problemet, som gör att hästarna knappt kan vara ute, är myggen! Här i Österfärnebo har det ju alltid varit mycket mygg, men nu, även fastän dom sprutade i år, så är det värre än det varit de senaste åren, varken vi eller hästarna kan knappt vara ute! Och ridning i skogen är ju uteslutet...

Jag har behandlat mina hästar sen februari. Det tar tid för medlet att lägga sig i fettvävnaden i hela kroppen på hästen så på några dagar lär det inte hända nåt, nej...:cool:

Så du tror inte vi switschar regelbundet under somrarna eller? Poängen med DET inlägget var att det inte ens fungerar när det är nyapplicerat...:cool:

Är det verkligen meningen att man ska behandla i fyra månader innan betessläpp? Medlet är ju giftigt nog i den dos de får under sommaren??????:confused:

Så du tror inte vi switschar regelbundet under somrarna eller? Poängen med DET inlägget var att det inte ens fungerar när det är nyapplicerat...:cool:
Jag tror inte ett smack om vad du gör eller ej. Jag talade om att: Här fungerar det:cool:.
Är det verkligen meningen att man ska behandla i fyra månader innan betessläpp? Medlet är ju giftigt nog i den dos de får under sommaren??????:confused:
Vi hade första fästingen i februari = behandling startade!

ÅÅh blev så glad igår kväll när jag gick o kika till hästarna. Lite knott var det men ingen täckt matta äver dom!!!
Ultrasheild fungerade verkligen!
Men när jag stod vid dom så kom dom i full flock o ville bitas.
SÅ ja gick in igen!

Ja, det funkar verkligen!
Sprejade mina hästar för 8 dagar sen och det har spöregnat nu i några dagar till och från och Ultrshield funkar fortfarande.

Men som du säger, dem anfaller en själv istället för hästarna!
Var inte lätt att fylla på vatten till hästarna ikväll!

Nu vet jag ju inte hur bra det funkar mot mygg och bronsar då jag inte sett en enda i år än!

Men switch funkar inte alls på min häst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka