Insektsmedel

Sv: Insektsmedel

Jag använder Renons flugmedel(myggmedel) på hästarna, på de känsliga ställena, tex juver, skap & tunnare hud tex mellan bakbenen har jag satt skillingarydsalva.Bra om de blir bitna där då det är en sårsalva & myggavvisande.
De flesta myggmedel har hjälpt, men man ska tänka på att de flesta medel bara håller max 12 timmar & att man då måste smörja hästarna 2 ggr/dygn.

Nu börjar tråden arta sig!! :) Jag har tagit mig friheten att sammanfatta svaren från alla samt lagt till lite av mina egna "forskningsresultat", så här långt har vi kommit hittils...

Sammanfattning Insektsmedel:
Absorbene Ultrashield enligt flaskan skyddar mot , myggor, knott, bromsar, fästingar. Många överens om att det är fantastiskt bra! Men upplevs av några att det inte verkar så effektivt mot broms. (livstidskarens på slakt).

Mot Broms:
Broms-Blocker från Effol Ska vara det BÄSTA medlet mot broms. Men information säger att EU har förbjudit medlet men att det är möjligt att köpa det i Tyskland, där det fortfarande är tillåtet. (Kolla in calevo.com - Effol Bremsen Blocker/Effol Horsefly blocker)

Equimin Sommarspray har visat sig funka mot broms.

Mot mygg:
Dietyltouloamid (DEET) 6h verktid, utprovad i vietnamkriget. "DEET (dietyltoluamid), har visat sig kunna orsaka hjärnskador hos barn. En stor del av DEET tas upp av kroppen genom huden och därför ska man alltid följa instruktionerna på förpackningen. I Sverige får myggmedel inte innehålla DEET-halter högre än 20 procent."(källa:http://sydsvenskan.se/kropp/article74810.ece)

DEET finns ex i Switch, Djungelolja och U52

Ämnet DEET har en lång rad biverkningar, men nu har forskare dock utvecklat ett nytt myggmedel, som till 100 procent är biologiskt och ofarligt för människor och miljö. Ämnets aktiva ämne är extrakt från tomater - en växt som är oerhört bra på att hålla skadedjur borta. Tomatämnet som fått namnet IBI-246, är lika effektivt som DEET, men ofarligt. IBI-246 har även visat sig hålla fästingar, kackerlackor, loppor och myror borta. (källa: http://www.illustrertvitenskap.com/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=7877_2)

Medel mot löss och fästing är även effektivt mot knott här är några rekomenderade:
Switch
Flusa

Övriga som funkat generellt:
Hjortronteakspray (går att få tag på H*stshoppen i Halmstad) Har en brun färg och kan färga av sig på hästen. Hittar inget om produkten på nätet när jag googlar dock... :S
Renons flugmedel/myggmedel
Mellan bakben, juver, skap och tunnare hud:
Renons flugkräm
Skillingarydsalva; sårsalva som är myggavvisande.

Övrigt rekomenderat:
flugmask från jacson
Äppelcidervinäger och vatten

Nu när det varit sk "medelhavsvärme" :crazy: har jag sprayat liite varje dag då flugorna inte varit nådiga. Men annars ska det hålla ett bra tag..minns inte hur länge :o Brukar mest titta på hästarna hur mkt flugorna är på dem ;)

En klar nackdel ja :crazy: Min fux klarar sig undan precis utan att bli dassig, resterande är mörka nog att slippa bli dassiga i färgen!

Vad gäller flughuvor så köpte jag en equline som är så tuuunn att man knappt vågar ta i den :crazy: är super på hyperkänsliga hästar för skav min pålle har ännu inte fått något *ta i trä*

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 127
Senast: Vallmo
·
Hästvård Ja, flugor, mygg, broms, svia, och andra äckliga bitande djur börjar ju komma fram på allvar nu. Så jag funderar.. Hästen jag har på...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Pinto
·
C
Hästvård Är det någon här som vet ett bra medel att ha på hästen som är mot flugor? Stackars pållen är helless på att ha mängder med flugor...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: hanoirocks
·
Hästvård Ja, nu till o med klagar jag på dessa odågor!! Har aldrig varit med om dess like. Går inte att gå utanför dörren hemma. På hästarna...
2
Svar
38
· Visningar
2 792
Senast: nixa 324
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025