insektsmedel

E

emelit

Tidiga funderingar kanske, men jag måste planera om min häst öht ska bli ridbar i sommar :crazy:
Jag hade tänkt prova switch pour on, då han har stora besvär med flygfän. Han kliar sig, hagvandrar (går runt runt på ett litet spår för att slippa flygfäna) och blir näst intill omöjlig att rida i långsmma gångarter.
Jag hade också tänkt att rida aktivt i sommar med tävlingar osv. Alltså kommer min häst behöva duschas ganska ofta, även spolas av när han blivit svettig. Finns det någon risk att man tvättar bort medlet?
Att man inte ska aplicera medlet i sadelstaden vet jag, men hur är det med svttningar och så? Om hästen svettas mkt, kan det bli någon reaktion på medlet då?
Kan man göra ett test och se om hästen tål medlet innan man behandlar på hela hästen?

Ursäkta mina dumma frågor :D Men jag är mkt tacksam för svar.
 
Sv: insektsmedel

emelit skrev:
Tidiga funderingar kanske, men jag måste planera om min häst öht ska bli ridbar i sommar :crazy:
Jag hade tänkt prova switch pour on, då han har stora besvär med flygfän. Han kliar sig, hagvandrar (går runt runt på ett litet spår för att slippa flygfäna) och blir näst intill omöjlig att rida i långsmma gångarter.
Jag hade också tänkt att rida aktivt i sommar med tävlingar osv. Alltså kommer min häst behöva duschas ganska ofta, även spolas av när han blivit svettig. Finns det någon risk att man tvättar bort medlet?
Att man inte ska aplicera medlet i sadelstaden vet jag, men hur är det med svttningar och så? Om hästen svettas mkt, kan det bli någon reaktion på medlet då?
Kan man göra ett test och se om hästen tål medlet innan man behandlar på hela hästen?

Ursäkta mina dumma frågor :D Men jag är mkt tacksam för svar.

switch pour on hjälper bara mot knott och fästingar som "långvarigt" suger blod. det hjälper inte mot bromsar och vanliga flugor.
dock rekommenderar jag det VARMT till ALLA som har sina hästar ute dygnet runt sommartid - hade inte EN fästing förra sommaren, medans andra icke behandlade hade massor. en BILLIG försäkrning mot erlichia anser jag!

om din häst är så oerhört besvärad skulle jag faktiskt klä honom i ett flugtäcke. använder inte täcken i onödan själv men detta låter inte som i onödan om han är så besvärad.

ang switch så står det på bruksanvisningen att du ska testa först om hästen tål - man gör ett test, väntar 24 timmar och om ingen reaktion skett så kan man behandla.

mitt råd är som sagt att behandla oavsett resten - för du ger hästen ett bra skydd mot knott och erlichia. för knott skydd räcker switch behandlingen 8 veckor, för fästing är det var 4:e vecka som behandling ska ske.
 
Sv: insektsmedel

Switch går in i blodet och går ej att tvätta bort !
Jag tycker också att du ska ha flugtäcke på honom ev
ett litet krypin där han kan söka skydd

Hej från Hambo
 
Sv: insektsmedel

emelit skrev:
Tidiga funderingar kanske, men jag måste planera om min häst öht ska bli ridbar i sommar :crazy:
Jag hade tänkt prova switch pour on, då han har stora besvär med flygfän. Han kliar sig, hagvandrar (går runt runt på ett litet spår för att slippa flygfäna) och blir näst intill omöjlig att rida i långsmma gångarter.
Jag hade också tänkt att rida aktivt i sommar med tävlingar osv. Alltså kommer min häst behöva duschas ganska ofta, även spolas av när han blivit svettig. Finns det någon risk att man tvättar bort medlet?
Att man inte ska aplicera medlet i sadelstaden vet jag, men hur är det med svttningar och så? Om hästen svettas mkt, kan det bli någon reaktion på medlet då?
Kan man göra ett test och se om hästen tål medlet innan man behandlar på hela hästen?

Ursäkta mina dumma frågor :D Men jag är mkt tacksam för svar.


Om han är så känslig mot flygfän (mitt sto är också känslig) så rekomenderar jag att köpa ett flugtäcke!:rofl:
 
Sv: insektsmedel

Switch tas inte upp genom huden i någon större utsträckning otan fördelas utanpå huden o verkar lokalt.
PL
 
Sv: insektsmedel

emelit skrev:
Kan man göra ett test och se om hästen tål medlet innan man behandlar på hela hästen?

Ja, var noga med att testa först innan du behandlar hela hästen. Jag har varit med om ett fall med en känslig häst som fick mycket kraftiga hudreaktioner efter en Switch-behandling.
Så testa alltid först!
 
Sv: insektsmedel

För tävling också? Slaktkarensen tror jag är 60 dagar..

Mackan: Tack för svaret! :) Flugtäcke har han redan, men det vore ju skönt för honom att någon period under året få gå utan täcke, men jag antar att jag får fortsätta även den här sommaren =)
Men hur är det nu, går det bra att rida som vanligt och tävla om man har behandlat med switch? Om man då inte behandlar på sadelstaden givetvis.

Jag antar att han får krypa in i sitt flugtäcken även den här
sommaren :D Men, problemet kvarstår ju när jag rider. Förra sommaren använde jag RB86, men det fungerade inget vidare, tyckte jag. Vad finns det att göra åt det? Säg ett bättre flugmedel!!
 
Sv: insektsmedel

peter_lundin skrev:
Switch tas inte upp genom huden i någon större utsträckning otan fördelas utanpå huden o verkar lokalt.
PL

Om det nu inte tas upp av huden, hur fungerar det då med att duscha hästen relativt ofta?
 
Sv: insektsmedel

Vi har använt hjorthornsolja till våra hästar, det funkar superduper... men jag tror inte att det får säljas i Sverige? Så i sommar har vi nog inget annat än switch att ta till...
 
Sv: insektsmedel

Jag har för mig det, men jag kan ha för mig fel! Bäst att kolla upp för säkerhets skull ;) På betesgående djur som inte har tävlat har jag änvänt det på då det är ett eländigt fästings-område hemma vid gården! Det har funkat toppen bra, men det är tokgiftigt så jag har inte använt det sedan jag flyttade hemifrån dock! Hästarna hade knappt en fästing på sig på den tiden.
 
Sv: insektsmedel

Jag har också en häst som behöver flugtäcke på sommaren pga alla bromsar, hästflugor, mygg mm, men i fjol hittade jag ett insektsmedel på E*o som gjorde att han hela sommaren kunde gå utan täcke!
Jag sprayade honom varje morgon innan jag släppte ut honom och det räckte. Flygfäna vill inte ens sätta sig på honom! Jag kan ta reda på vad det heter, om du vill. Jag minns bara att det är en turkosblå flaska och att medlet luktar väldigt mycket tjära.
 
Sv: insektsmedel

Skriv så fort du hittar det! Mina stackars pållar tycker inte om alla flygfän och den ena går knappt att rida för att hon är så besvärad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 251
Senast: Karminnie
·
A
Hästvård Jag har ett brunt halvblodssto som jag nyligen köpt. Hon kommer från Holland. Nu går hon på bete dygnet runt och hon har fått bölder/...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Docka-93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp