Insektsbiten

xandoor

Trådstartare
Min dotter på 20 månader har blivit insektsbiten på foten. Den har svullnat upp och är såpass tjock att inga skor passar till henne. Smörjer med xylocain för att försöka lindra klådan. Men hon kliar mycket ändå på det.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne ? Inte lätt att få henne och förstå varför vi inte kan gå ut när skorna inte passar :(

Sv: Insektsbiten

Använder en salva från Aloe Vera på min dotter som svullnar upp något kolosalt av ett litet myggbett. Det lägger sig väldigt snabbt med den salvan och dämpar även klådan.

Kanske kan hon få på sig gummistövlar, eller foppatofflor om hon äger sånna (ar det enda jag fick på mig med mina gravidsvullna fötter sommaren min dotter föddes:-))

Senast ändrad:

Ge henne allergimedicin, den hjälper bra mot insektsbett och klåda. Kan hon inte gå barfota nån dag, tills svullnaden lagt sig?

Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Är det så svullet så kan hon vara överkänslig och behöva ha medicin som lindrar. Annars är en mild (receptfri) kortisonsalva det som jag tycker fungerar bäst på svullna bett men jag vet inte om man ska använda det på så små utan att ha varit i kontakt med sjukvården först.

När my fick några bett som kliade o svullnade upp fick hon tavegyl, en flytande allergimedicin mot klåda.fungerade jättebra, bvc skrev ut det.

svarar alla

Tack för era råd.

Har självklart ringt rådgivningen idag plus vårdcentral. Kan säga att det har varit många telefonsamtal idag. På 1177 var den första jag pratade med inte ett dugg trevlig. Ringde sen vc, de hade ingen tid, ring 1177 sa de.

Ringde 1177 igen fick då prata med en gudomlig kvinna. Hon sa att det där måste kollas på. Talade om vilka turer jag gjort redan. Hon tyckte det var onödigt att jag skulle behöva åka 5 mil till akuten så hon ringde "min" vc och sa till dem att de fick ta sig tid, var ju "bara" att skriva ut medicin.

Dröjde inte länge förrän vc ringde mig och sa att de hade en tid till Tindra.
En allergisk reaktion har hon fått. Under dagen idag så har foten blivit rödflammig plus att det började sprida sig uppåt benet. Fick Tavegyl utskrivet.

Hoppas att det hjälper så hon blir bra igen.
Angående skor så får jag inte på henne foppatofflor heller och gå barfota vägrar hon när man är ute. Har försökt "träna" henne att gå barfota på gräs eller sand men icke heller.

Hydrokortison är effektivt både mot svullnader och klåda. Använder det flitigt när jag blir biten av bromsar när jag är ute med hästen.

Tavegyl är allergimedicin, ges särskilt vid klåda och liknande, så det hjälper säkert. Hoppas på det!

när mina barn får insektsbett brukar jag börja med en liten klick Alsolgel på betten, det funkar faktiskt ofta över förväntan. Räcker det inte för att stilla klådan blir det aloe-vera-gel eller hydrokortison.

skinntossor brukar funka!
pingvin.jpg

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 362
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar