Insektsbett?

Den stora röda fläcken, jag får mycket fästingar så efter första borrelian försöker jag hålla koll. Några andra symtom hann jag aldrig få.

(Första gången hade jag sett fästingen utan att fatta vad det var. 🤦🏼‍♀️ Jag skulle kliva ner från en gynstol och fick syn på en liten svullnad med en svart prick i vid sidan av knävecket. Men vad konstigt det ser ut, tänkte jag, och sen glömde jag bort det. Ett par veckor senare pratade jag i telefon med en kompis när jag råkade titta ner längs benet. Nämen, sa jag, vilken stor konstig röd fläck jag har här, med liksom ett bett mitt i. Kompisen gallskrek borrelia och han visade sig ju ha rätt.)
Är det alltid bara bedömning enligt hur bettet ser ut, eller tas ytterligare prover?
 
Jag blir i princip aldrig besvärad av insektsbett, myggor brukar undvika mig och är det någon enstaka som sticker så syns det inte och definitivt ingen klåda. Antar att det är samma för fästingar på mig, har nog inte blivit biten i vuxen ålder förr. Vistas mycket i fästingparadis men jag stinker tydligen.
Jag hade häst i ett av de första TBE-områdena i Sverige, hade aldrig nån fästing. Men sen jag flyttade till skogen får jag med jämna mellanrum. Och plockar på hunden dagligen, båda döda (nexgard) och såna som kryper omkring på henne.
 
Fula bilder
IMG_3075.png
 
Så där såg min dotters borrelia ut. Ingen ring, bara som ett rött blåmärke med en prick i mitten. Det kom flera veckor senare en ring på handleden; multipla erytem.
 
På mig tog de inte ens prover. Visade upp ett rött område i knävecket, typ 10cm i omkrets och fick penicillin direkt och noll prover eller uppföljning.
 
Märket ser ut att ha spridit sig något, men bara en knapp halv cm och inte jämt. Inga andra symptom på att något skulle vara fel, men ska kanske prova med 1177 på måndag för säkerhets skull.
 
Märket ser ut att ha spridit sig något, men bara en knapp halv cm och inte jämt. Inga andra symptom på att något skulle vara fel, men ska kanske prova med 1177 på måndag för säkerhets skull.
Jag tycker att det ser ut som borrelia. Mitt såg ut ungefär sådär. Det kan faktiskt se ut nästan hur som helst. Det är viktigt att fånga upp det tidigt, och en kur antibiotika är inte så farligt om det skulle vara i onödan.
 
Jag tycker att det ser ut som borrelia. Mitt såg ut ungefär sådär. Det kan faktiskt se ut nästan hur som helst. Det är viktigt att fånga upp det tidigt, och en kur antibiotika är inte så farligt om det skulle vara i onödan.
Det är ju inte helt sant. Onödig antibiotika-behandling driver resistensutveckling, och jag har för mig att det tar 2 år efter avslutad kur innan tarmfloran är återställd.
 
Märket ser ut att ha spridit sig något, men bara en knapp halv cm och inte jämt. Inga andra symptom på att något skulle vara fel, men ska kanske prova med 1177 på måndag för säkerhets skull.
Du kan testa att ta receptfri antihistamin (typ Kestine). Även hydrokortisonkräm kan lindra:) den senare ska inte brukas mer än några dagar.
 
När jag fick borrelia så blev det bara ett stort blåmärke till utseendet, ingen ring och det var ganska jämnt i storlek, typ en handflata. Sen började det bli varmt och svullet så skinnet började flaga men efter kontakt med läkare på VC fick jag en kur antibiotika och det gick snabbt över.

Jag hade ca 14 dagar innan kliat mig på benet när jag fick som ett litet gruskorn som fastnade under nageln. Jag petade fram det och tittade på det på ett vitt papper men kunde inte avgöra om det var någonting förrän jag testade att klämma det med papperet vikt över och det blev en pytteliten blodfläck. Jag kopplade inte alls ihop det först med mitt blåmärke då jag inte trodde så små nymfer kunde vara smittbärare eller att det kunde gå så långt tid emellan, men jag kan inte koppla det till något annat heller.
 
Idag är det tydligt utanför markeringen, i fredags var allt det röda innanför.Tycker att det är ett smart sätt att hålla koll, och hoppas att fler lär sig att göra så :)
20240714_093838.jpg
 
Irriterande hur länge ett fästingbett kan fortsätta klia :meh:! Jag blev ju biten på ryggen för ett par veckor sedan. Det har inte blivit något stort rött märke alls, men bettet sitter så dumt till att jag lyckades dra sönder fästingen när jag drog bort den och det gjorde ju inte saken bättre. Det kliar fortfarande av och till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 506
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 328
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 627
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp