Insektsbett?

Milosari

Trådstartare
Upptäckte ett rätt stort rött märke på armen i morse (mörkare än på bilden). Det är inte ömt och kliar inte. Det är inte omöjligt att jag blivit fästingbiten, men det är ju ingen jättetydlig ring precis. Finns det andra insekter som kan ge sådana märken och är det safe att avvakta några dagar även om det är fästingbett?
20240712_073805.jpg
 
Jag säger också bromsbett som möjlighet. Jag har just nu ett gigantiskt bett på benet, där jag fick två stycken bett med bara några centimeters mellanrum för ett par dagar sedan. De betten blir väldigt röda för mig. Dock brukar de klia en del och svullna upp, men det är säkert olika hur känslig man är!
 
Jag har inte märkt av att jag blivit biten, men de behöver kanske inte alltid göra ont? Jag får hålla lite koll helt enkelt och se hur det utvecklar dig.
 
Upptäckte ett rätt stort rött märke på armen i morse (mörkare än på bilden). Det är inte ömt och kliar inte. Det är inte omöjligt att jag blivit fästingbiten, men det är ju ingen jättetydlig ring precis. Finns det andra insekter som kan ge sådana märken och är det safe att avvakta några dagar även om det är fästingbett?
Visa bifogad fil 149043
Om du inte orkar med vårdcentralen så ring en nätläkare och be de bedöma. Är det borrelia är det bra om antibiotika sätts in så snart som möjligt.
 
Jag sätter en hundring på borrelia. Båda mina gånger har det sett ut så. Det måste inte bli darttavla med ringar, ovala röda märken som pekar snett uppåt är samma sak (enligt de nätläkare jag visade det för)

Jag har fått hjälp av Kry båda gångerna (på vc kom jag inte fram), jag visade bara upp märkena på video. Bra att få antibiotika så snabbt som möjligt.

EDIT: och - om de bedömer det som borrelia, rita runt konturen med en penna när du börjar så kan du se hur märket utvecklas. Först kan det bli lite större men sedan ska det gå ner igen.
 
Pratade med kry nu som rådde mig att avvakta över helgen. Eftersom det inte har varit svullet alls är det inte typiskt för bromsbett. Men inte heller typiskt för borrelia i och med avsaknad av ljusare ring runt bettet. Så jag ska måla rita på kanterna och se om området växer eller krymper.
 
Pratade med kry nu som rådde mig att avvakta över helgen. Eftersom det inte har varit svullet alls är det inte typiskt för bromsbett. Men inte heller typiskt för borrelia i och med avsaknad av ljusare ring runt bettet. Så jag ska måla rita på kanterna och se om området växer eller krymper.
Intressant att det är typiskt för bromsbett att svullna. Det gör ju mina, men jag visste inte om det var för att jag är extra känslig :) ! Ska ge mig ut och måla och hoppas att slippa fler bett idag... :nailbiting:
 
Du borde väl känna om du får en fästing?! På mig kliar det ju som fan så jag märker direkt. Klokt att markera så du ser ev påväxt. Mor min har haft borrelia utan någon typisk ring så bra att vara observant
 
Pratade med kry nu som rådde mig att avvakta över helgen. Eftersom det inte har varit svullet alls är det inte typiskt för bromsbett. Men inte heller typiskt för borrelia i och med avsaknad av ljusare ring runt bettet. Så jag ska måla rita på kanterna och se om området växer eller krymper.
Jag hade svag ring ena gången, ingen ring den andra.

Hoppas du slipper skiten!
 
Du borde väl känna om du får en fästing?! På mig kliar det ju som fan så jag märker direkt. Klokt att markera så du ser ev påväxt. Mor min har haft borrelia utan någon typisk ring så bra att vara observant
Min pappa fick borrelia utan att vare sig se eller känna en fästing eller upptäcka någon röd ring. Han sökte för ihållande feber och svullna lymfkörtlar.
Så det går ;)
 
Vad hade du för symtom som gjorde att du misstänkte borrelia?
Den stora röda fläcken, jag får mycket fästingar så efter första borrelian försöker jag hålla koll. Några andra symtom hann jag aldrig få.

(Första gången hade jag sett fästingen utan att fatta vad det var. 🤦🏼‍♀️ Jag skulle kliva ner från en gynstol och fick syn på en liten svullnad med en svart prick i vid sidan av knävecket. Men vad konstigt det ser ut, tänkte jag, och sen glömde jag bort det. Ett par veckor senare pratade jag i telefon med en kompis när jag råkade titta ner längs benet. Nämen, sa jag, vilken stor konstig röd fläck jag har här, med liksom ett bett mitt i. Kompisen gallskrek borrelia och han visade sig ju ha rätt.)
 
Det känns inte på alla. På mig kliar de inte alls.
Jag blir i princip aldrig besvärad av insektsbett, myggor brukar undvika mig och är det någon enstaka som sticker så syns det inte och definitivt ingen klåda. Antar att det är samma för fästingar på mig, har nog inte blivit biten i vuxen ålder förr. Vistas mycket i fästingparadis men jag stinker tydligen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 506
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 328
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 627
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp