Inridningsproblem

Sv: Inridningsproblem

Tyvärr inget bra alls. Var till Ultuna och röntgade och sen veckan efter var vi till veterinär... Han bekräftade alla våra farhågor, förträngningar och artroser i halskotpelaren, så han blev utdömd på plats:cry:.
Väntar nu på svar från försäkringsbolaget, sen skall han tas bort. Tyvärr har det hela eskalerat nu under sensommaren/hösten, han har svårt att busa i hagen i höger varv, rumpan hänger inte med då. Har lite svårt att svänga rumpan till höger (typ när man svänger runt för att stänga grinden), märker att han inte riktigt har koll på höger bakben. Enligt vet beror det på förträngningen, som gör att impulserna inte går ända bak.
Riktigt tråkigt då han har allt i övrigt, fantastiskt psyke, utseende och har bra hoppteknik (så länge man håller sig i vänster varv).

Men jag är riktigt glad att inridaren inte tog hans beteende som trots utan faktiskt propsade på att något var fel. Och jag är väldigt glad att ingen gjort sig illa på honom, eller han själv

Fruktansvärt trist att höra!
Jag önskar dig all lycka med framtida hästar, för jag hoppas att du inte ger upp trots denna otur.

Kul att du har uppdaterat tråden. Trist dock att du tvingas ta bort honom!

Precis som du skrev så vill man ha en rå unghäst just för att slippa sånt här.

Tusen gånger lycka till med nästa häst!

Jag lider med dig, väldigt ledsamt att det slutade såhär!
Samtidigt så kan jag inte låta bli att känna mig lite lycklig över att du var så observant på din häst. Det var inte många veckor han behövde uppleva obehag. Vissa hästar hade kanske fått utstå smärta länge, länge innan dessa fel hade upptäckts.
Som säljare hade jag varit oerhört tacksam om du vore köparen!

Mvh JV

Tack för alla snälla ord. Tänkte på en sak när jag läste en annan tråd, där de skrivit att man fick den häst man förtjänade / behövde, och de stämmer så väl på min gamla, men så funderade jag vad jag förtjänade med denna häst, men då sa min syster att det kanske var så att han behövde oss, att det var därför han hamnade hos oss... så jag tänker så, det känns bättre. Är så otroligt tacksam till inridaren också, som var så observant och inte tog det för trots utan att det faktiskt var något annat som spökade.

Nu går han och skrotar i hagen, väntar på att försäkringsbolaget ska säga sitt om avlivning. Men han är verkligen världens goaste, kommer när man ropar i hagen och vill så gärna bli kliad på, man fäste sig vid honom direkt, blir tungt framöver:cry:, men vi vill ju gärna ha häst, men frågan är när vi orkar ta tag i det, blir lite mycket att ta bort två hästar samma år, varav man haft den ena i 16 år.

Återigen, tack för alla snälla värmande ord.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka