MiniLi

Trådstartare
I vilken ordning gör ni saker och ting innan och under inridningen?
Finns det vissa saker som ni alltid vill att hästen ska kunna innan ni går vidare?

Jag skulle gärna ta emot tips på hur ni gör när ni börjar med longeringen. Hur länge har ni med ledare?
Jag upplever att hästen bara fokuserar på ledaren om man har sådan med och därför fortfarande står som ett frågetecken när jag ska longera själv.
Har ett par gånger tränat utan ledare där jag håller honom på ganska kort lina så att jag kan hålla pisken som en ram bakom när han stannar upp och vill gå in till mig eller vända..
Men det känns som om det inte riktigt vill lossna.. Framförallt inte i höger varv..
Hjälp mottages tacksamt :)

Hur ofta anser ni att man bör arbeta/träna med en treåring som har gått större delen av sitt liv i lösdrift utan större mängder hantering?
Alltså träna på longering, tömkörning, hänga på ryggen osv..

Sen skulle det vara intressant att höra om hur ni brukar göra första gången ni ska hänga på hästen?
Har hört att vissa hänger inne i stallet och då har hästen uppbunden och en del som vill göra det ute med ledare..

Själv provade vi ute med resultatet att ledaren blev sparkad och inte längre ville (kunde knappt gå :crazy:) hjälpa till så jag fick gå in till stallet och lite försiktigt hänga i gången istället. Gick faktiskt väldigt bra..
Men som sagt intressant att höra hur ni alla gör!

:)

Sv: Inridning

Jag gör det i den ordning det känns naturligt :D
Allt nytt introduceras som en förlängning av något som hästen redan är bekant med. Till exempel det här med att hänga på hästen. Det börjar jag med i samband med att jag borstar och pysslar med hästen. Någon gång när jag borstar och hästen är lugn och trygg så lägger jag armarna över ryggen på den en stund, och fortsätter sedan borsta. Nästa gång lägger jag lite mer tyngd, osv, tills jag slutligen en dag känner mig tillräckligt trygg med situationen för att svinga benet över och faktiskt sitta på hästen.

Vad gäller longering så är det enklaste väl att börja med löslongering i en liten rundpaddock? Börja lära den att gå fram på kommando, så den vet att det är det som efterfrågas, så får du sedan med hjälp av kroppsspråk få den att hålla sig en bit från dig.

En treåring som din hade jag arbetat ganska ofta, 4-5 gånger i veckan, men mycket korta pass. 5 minuter kan räcka om det är något nytt och "svårt" man lär in. 15-25 minuter om man till exempel bara är ute och promenerar utan att ställa några krav.
Om hästen efter ett tag verkar omotiverad/trött, kanske inte vill göra något som man lärt den, eller där är andra småproblem; låt den vila helt en vecka eller två. Då brukar saker fungera bättre igen, de behöver liksom tid till att smällta alla nya intryck.

Lycka till med inridningen, det viktigaste är att ge både sig själv och hästen tid!

när jag borjar med mina så är de runt 2,5 år innan dess är det ganska mycket hanterade, borstade, van att stå upp bunden och haft sadel på sig inne. har även varit ute och promenerat med dem i Träns. lärt dem lynnan på stanna (ptrro) och igångsättning (smackningar) och vara mycket noga med att berömma hästen så fort man ser en tillstymmelse till att lyssna!

Sen har jag varit ute när jag har "hängt" in honom, alltså han får känna min tyngd när någon har varit ledare och lett oss den väg han är van att gå.
Första gångerna bara hängt utanför stallplanen och sen gått ett par steg och sedan utökat. Det jag även gör när jag hänger är att flaxa med armarna så att han ser i ögonvrån att något är över, då är det oftast lättare när man sen ska sitta upp i sadeln.
När man sen kommer till det "kritiska" läget då man ska sitta på hästen så har jag lagt över benen men lutat mig mycket framåt nästan legat på honom.
och sen rätar man lite sakta på sig och kollar hur hästen reagerar. och sen till slut så sitter du upp. då är det viktigt att hästen får se dig, gärna att den vänder sig om och kollar vad som är däruppe, och då är det inte fel om du har en morotsbit att sticka till hästen. = positiv till att ha något på ryggen!

och sen får man fortsätta därifrån.

Vid longering kan man ju ha någon som leder hästen ett par varv först å sen är det väldigt viktigt att du står rätt. du ska stå som ett V med och ha pisken lite bakom som en framåtdrivande hjälp. och lyssnar hästen då till kommandon brukar det komma av sig själv, att den förstår vad som ska göras.

jag tycker att man kan träna 4-5 gånger i veckan men då korta pass som Lilla_My skriver, om man kräver något så 5- 10 min är lagom och är det bara ex promenad med sadel å träns och lite kommando övning så är det ingen fara att öka tiden till 15-20 min. Se bara till att hästen tycker det är roligt hela tiden! och berömm mycket när det gör rätt!! så att hästen får en positiv upplevelse och tycker det är roligt!

lycka Till och uppdatera gärna hur det går för dej!

Kul att iallafall några har svarat!

Ang longering i rundpaddock så förstår jag att det är enklast. Men jag har inget sådant.. Bara öppna gärden eller kuperade hagar.
Jag har gjort så som katarina_dacke beskriver. Hållt hästen nära och ramat in hela tiden.. I vänster varv går det ibland ganska bra men i höger varv är han jätteförvirrad.. Någon som har några bra tips eller är det bara att fortsätta tills det lossar?

Det kommer nog inte bli jag som hänger och sitter in den här hästen, har ingen som är villig att hjälpa till.. Hästen har reagerat ganska kraftigt då vi har börjat försöka. Min sambo har blivit sparkad och hästens ägare vill inte riskera att bli sparkad :crazy:
Förmodligen kommer vi skicka iväg honom till någon som fixar den biten..

Men är det kanske någon som har några tips på vad man kan göra när hästen visar kraftiga reaktioner när man försöker hänga?
Jag har kunnat hänga inne i stallet med bra resultat (bara provat en gång, stallet är så trångt så jag vill helst inte vara där inne) men ute blir han helt tokig och stegrar, sparkar osv..

Jag gnisslar just nu tänder över den gubben som övertalade hästens ägare att låta honom gå så länge på lösdrift utan hantering..
Inbillar mig att det hade varit enklare med en häst som från början varit van vid att det händer saker omkring honom..

Jag har inte heller någon rundpaddock men när jag lärde min unghäst att longeras så gjorde jag så här: första gångerna hade jag en som ledde henne runt på volten i båda varven när jag höll i lina och pisk. Vi hade även skärmat av med hinderstöd och bommar så det blev som en volt. Har man inte tillgång till hinderstöd mm så kan man skärma av med tex halmbalar....

Jag tycker att det vart mycket lättare att få henne att gå runt när vi skärmade av. När hon fått hjälp 2 eller 3 gånger tror jag det var så gick det att longera henne själv på den volten. Sen när hon lärt sig så plockades avskärmningen bort och sen har det funkat.

Du behöver absolut inte ha en ledare för att lära hästen att bli longerad. Ha kort lina och ett spö så du kan rama in hästen sen driver du den runt dej. Tar inte många minuter innan hästen förstår vad du ber den om. :)

Jag hängde o klängde medan jag borstade och stod på en pall i stallgången för att vänja hästen vid att jag är ovanför den osv.
Lade på sadel och grejer ganska tidigt.

När jag väl skulle upp så klättrade jag upp barbacka ute på stallplan från en plaststol med grimma o grimskaft :angel:
Min häst vände på huvudet och sa jaha sitter du där?

Men hon var hanterad sedan födseln.

Att hästen blir förvirrad när det kommer till höger varv beror som oftast på att man av någon anledning leder hästen på sin högra sida (gammal ridskoleparagraf?). Dvs hästen är van att se dig på sin vänstra sida, där av bir vänster varv mest naturligt. Jag fick det tipset med min unghäst att leda henne på båda sidor, vilket bidrog till att hon inte reflekterade över om hon skulle gå i vä alt. hö varv. Jag försöker personligen både att leda, sadla, sitta upp och liknande från båda håll men det är grymt hur djupt rotad vänstersidan är!

Hur länge har du haft hästen? När det kommer till själva uppsittningen tycker jag att det är A och O att man har en lugn häst som känner sig trygg i sin omgivning och med sin ryttare. Om han blir väldigt stressad skulle jag försöka fokusera på annat och bygga på relationen ytterligare. Själv föredrar jag att sitta upp framför att hänga, då jag sitter mer stilla o stadigt än att hänga halvt otympligt. Och som katarina_dacke skrev, gärna morot eller annat gott!

Lycka till!

Det är så jag har gjort men hästen förstår ändå inte riktigt.. han stressar upp sig.. :crazy:

Ja jag har också gjort den kopplingen ang varven..

Hästen har varit här sedan i slutet av juni. I början fick han bara gå och känna sig som hemma och sen har vi börjat med att leda, borsta osv..
Allt har gått jättebra och han har fattat väldigt fort. Men nu har det stannat upp, longeringen faller inte på plats och att hänga gick som sagt inte alls bra..
Du kan nog mycket väl ha rätt i att han behöver mer tid på sig, som sagt så har han gått på lösdrift utan hantering i två år och sen har han lärt sig mycket nytt på kort tid. Det kanske blir lite mycket helt enkelt..
Hästens ägare vill tyvärr ha den inriden så snart som möjligt (ingen aning om varför han har så bråttom nu, jag fick tjata för att få hem hästen redan nu och inte nästa år) och han har inte förståelse för att det tar tid..

Okej så du sitter upp på riktigt redan från början? Hur brukar det funka?
Reagerar hästarna mycket?

Så smidigt har det verkligen inte varit här :p
Men jag antar att den regelbundna hanteringen under de första åren är till stor hjälp när man börjar med mycket "konstigheter"..

Jag har funderat på att sätta upp en provisorisk rundpaddock med tråd och sådana smala järnpinnar.. Tror vi har lite sånt liggandes..

Om det är så att din häst gärna stannar, eller vill byta varv när du longerar så gå med den runt på en egen volt strax innanför hästens. Placera både dig och pisken vid bakdelen och driv på med dina egna steg och smackningar. Går du i raskare takt så ska även han göra det. Sakta men säkert kan du dra dig in mot mitten när han inser att det inte är någon vidare idé att försöka stanna. Fungerade bra på min något bekväma dam. Lite jobbigare i början då man måste motionera med i traven men de förstår ganska snabbt! :laugh:

Innan jag satt upp på min unghäst, gjorde jag som ngn tidigare skrev att jag stod på en pall och exemplevis borstade. Så att hon inte skulle tycka att det var konstigt att höra någon prata högt där uppe. Alla ljud som en sadel kan tänkas göra försökte jag avdramatisera, jag ryckte ner stigbyglarna så att det lät och gjorde så till dess att hon inte reagerade på ljudet längre.

Jag känner mig otymplig om jag ska hänga, blir lätt att vikten hamnar mer på ena sidan vilket kan leda till att hästen vill flytta sig ifrån en. Gör då hästen en hastig rörelse så glider man ju lätt av och då kan hästen uppfatta min duns i backen som ngt otäckt och därmed bli stressad av situationen. När jag sitter på hästen kan jag istället koncentrera mig på att tala lugnande, klappa lite och ge en godis. Blir hästen lite osäker och rädd så sitter jag bra mkt mer stilla om den skulle steppa åt sidan än om jag hänger. Det har fungerat väldigt bra på mina. Men hälsan i första hand! Var försiktig.

Tack för dina råd!
Jag har försökt tänka som du beskriver i longeringen men ska bli ännu tydligare! När jag tänker tillbaka så kanske jag lite väl fort har velat ställa mig i mitten osv.

Ja jag misstänker (men vet såklart inte) att han nu tycker hängningen är så obehaglig för att första gången gick helt fel..
Dessutom så har det blivit så att han hela tiden "slipper undan" då han springer iväg, stegrar, bocker eller så. Jag kan ju inte hålla mig kvar i en sådan situation när jag hänger och därmed kanske han börjar lära sig hur han ska bli av med obehaget (mig).

Nu tror jag ju inte att det kommer bli så många fler tillfällen att prova att hänga eller till och med om jag tar ditt råd och sitter direkt.. Kanske kan övertala sambon att hjälpa till igen men han är inte så sugen sen han blev sparkad..

Kan ni inte hantera situationen - avstå från momentet. Det kan ge skador för livet (i huvudet) med misslyckade uppsittningsförsök. Redan har en obehaglig händelse inträffat, som satt spår hos hästen. Eskalerar det här kan det bli riktigt illa, och det går aldrig att göra om första gången.

Avstå och lämna bort hästen till någon som har rejäl erfarenhet.q

Jag har ju redan sagt att hästen troligtvis kommer lämnas bort till någon annan som sitter in honom.

Sen känns det lite tråkigt när du antyder att jag skulle ha förstört hästen för livet för att han bockade av mig första gången?
Jag vet många hästar som har reagerat de första gångerna (jag har varit med om det här förut med skillnaden att då hade jag andra människor omkring mig) och de har slutat alldeles normala de också.

Eftersom jag på nära håll sett hur många som faktiskt tar jättelångt tid på sig när det misslyckats i början (jobbat på ställen där de tagit emot sådana hästar) så tycker jag att det kan vara på sin plats att faktiskt påtala att det inte alltid är lugna gatan.

Det som normalt tar ett par dagar kan efter ett misslyckande ta månader.

det handlar ju om att bygga upp förtroendet mellan ryttare och häst, litar hästen inte på ryttaren så är det lätt att det går fel..

Sen bör man aldrig vara själv när man jobbar med en unghäst.. Ha åtminstånde en person till som faktiskt är van vid unghästar vet vad som kan hända..

När jag red in min unghäst så höll jag i honom och min sambo hängde, jag tänkte så att om han börjar konstra så klarar jag bättre av att hålla honom som är van vid honom, hänga på ryggen kan praktiskt taget vem som helst göra..

sen tror inte jag att hästen är "förstörd" för livet, utan man få bygga upp ett förtroende och börja om lite grann..
Du skriver att han alltid har "vunnit" och det är dax att bryta det! han ska inte vinna över dej, för varje gång han gör det så blir det ju som en belöning för honom, han vet att han kommer undan och slipper rätta sig..
börja därför med att leda hästen på promenader. när du stannar ska han stanna, när du begär att ni ska trava ska han lyssna på det.
lite ledarskaps övningar helt enkelt! lyssna på kommando mm.. sen är det bara till att öka "kraven"

Men det är nog bra om ni lämnar i väg honom till inridnig. vill inte verka negativ eller så men klarar man inte av insittningen så ska man heller inte ge sig på inridningen. efter insittningen tycker jag att jobbet faktiskt börjar.. Insittningen är vad jag ser det en bagatell..

Kan tillägga att det är så vi alltid fått stränga instruktioner om: den som har mest erfarenhet hanterar hästen, den som har minst hänger.

Av absoluta säkerhetsskäl, givetvis

det handlar ju om att bygga upp förtroendet mellan ryttare och häst, litar hästen inte på ryttaren så är det lätt att det går fel..

Sen bör man aldrig vara själv när man jobbar med en unghäst.. Ha åtminstånde en person till som faktiskt är van vid unghästar vet vad som kan hända..

När jag red in min unghäst så höll jag i honom och min sambo hängde, jag tänkte så att om han börjar konstra så klarar jag bättre av att hålla honom som är van vid honom, hänga på ryggen kan praktiskt taget vem som helst göra..

sen tror inte jag att hästen är "förstörd" för livet, utan man få bygga upp ett förtroende och börja om lite grann..
Du skriver att han alltid har "vunnit" och det är dax att bryta det! han ska inte vinna över dej, för varje gång han gör det så blir det ju som en belöning för honom, han vet att han kommer undan och slipper rätta sig..
börja därför med att leda hästen på promenader. när du stannar ska han stanna, när du begär att ni ska trava ska han lyssna på det.
lite ledarskaps övningar helt enkelt! lyssna på kommando mm.. sen är det bara till att öka "kraven"

Men det är nog bra om ni lämnar i väg honom till inridnig. vill inte verka negativ eller så men klarar man inte av insittningen så ska man heller inte ge sig på inridningen. efter insittningen tycker jag att jobbet faktiskt börjar.. Insittningen är vad jag ser det en bagatell..

Han är väldigt lyhörd vid promenader. Inga problem där, han följer mig hela tiden.

Vi kommer förmodligen i så fall skicka iväg honom för insittningen, inte inridningen. Men det är såklart upp till ägaren.
Jag har ridit unghästar i olika åldrar och utbildningsstadier förut så där är det inga problem.
Vårt problem just nu är att jag är den enda som kan hänga (vuxna karlar känns inte så lämpligt på ponny) och då har jag ingen som klarar av/är villig att hålla i.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama